Bahasa kebangsaan sebagai tenaga pemangkin pembangunan negara secara ekuitabel ke arah negara maju

Secara lumrah alam negara-negara maju di dunia menjadikan bahasa kebangsaan mereka sebagai tenaga pemangkin pembangunan yang ekuitabel iaitu pencapaian kemajuan dan peningkatan kualiti hidup dalam aspek fizikal, sosial, mental, psikologikal dan emosional bagi setiap lapisan masyarakat, wilayah dan k...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Musa, Hashim, Che Rodi, Rozita
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, Universiti Sains Malaysia 2012
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/57667/1/57667.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/57667/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.57667
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.576672017-10-25T01:42:13Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/57667/ Bahasa kebangsaan sebagai tenaga pemangkin pembangunan negara secara ekuitabel ke arah negara maju Musa, Hashim Che Rodi, Rozita Secara lumrah alam negara-negara maju di dunia menjadikan bahasa kebangsaan mereka sebagai tenaga pemangkin pembangunan yang ekuitabel iaitu pencapaian kemajuan dan peningkatan kualiti hidup dalam aspek fizikal, sosial, mental, psikologikal dan emosional bagi setiap lapisan masyarakat, wilayah dan kawasan secara merata dan menyeluruh. Bahasa ialah wahana dan tenaga penggerak terpenting dalam upaya perakaman, penyampaian, pemahaman dan penguasaan segala prinsip, polisi, amalan dan strategi pembangunan bagi setiap lapisan masyarakat dari setiap wilayah dan kawasan. Inilah peranan yang dimainkan oleh satu bahasa kebangsaan negara yang juga berfungsi sebagai bahasa rasmi, bahasa ilmu dan bahasa pengantar pendidikan di negara-negara maju di seluruh dunia tanpa kekecualian seperti yang berlaku di negara Barat Benua Eropah, Amerika dan lain-lain. Negara-negara maju di Timur juga menggunakan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar pendidikan, bahasa rasmi dan bahasa sains dan teknologi seperti Jepun, Korea, Republik Rakyat China dan Taiwan. Namun di dunia barat kebanyakan anggota masyarakatnya bersifat bilingual atau multilingual disebabkan faktor mobiliti yang meluas. Di Malaysia kini dalam langkah ke arah mencapai status negara maju, strategi MBMMBI (memartabatkan bahasa Melayu dan memperkukuh bahasa Inggeris) telah diperkenalkan untuk meningkatkan pencapaian rakyat Malaysia sebagai modal insan yang berketerampilan sambil mengukuhkan solidariti, integrasi dan patriotisme dalam acuan Malaysia. Namun terdapat beberapa kekangan dan halangan yang boleh membantut tindakan ini, yang akan dibincangkan dalam kertas kerja ini. Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, Universiti Sains Malaysia 2012 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/57667/1/57667.pdf Musa, Hashim and Che Rodi, Rozita (2012) Bahasa kebangsaan sebagai tenaga pemangkin pembangunan negara secara ekuitabel ke arah negara maju. In: Persidangan Kebangsaan Libatsama Universiti dan Komuniti (LUK2012), 22-23 Nov. 2012, Hotel Vistana, Pulau Pinang. (pp. 522-542).
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Secara lumrah alam negara-negara maju di dunia menjadikan bahasa kebangsaan mereka sebagai tenaga pemangkin pembangunan yang ekuitabel iaitu pencapaian kemajuan dan peningkatan kualiti hidup dalam aspek fizikal, sosial, mental, psikologikal dan emosional bagi setiap lapisan masyarakat, wilayah dan kawasan secara merata dan menyeluruh. Bahasa ialah wahana dan tenaga penggerak terpenting dalam upaya perakaman, penyampaian, pemahaman dan penguasaan segala prinsip, polisi, amalan dan strategi pembangunan bagi setiap lapisan masyarakat dari setiap wilayah dan kawasan. Inilah peranan yang dimainkan oleh satu bahasa kebangsaan negara yang juga berfungsi sebagai bahasa rasmi, bahasa ilmu dan bahasa pengantar pendidikan di negara-negara maju di seluruh dunia tanpa kekecualian seperti yang berlaku di negara Barat Benua Eropah, Amerika dan lain-lain. Negara-negara maju di Timur juga menggunakan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar pendidikan, bahasa rasmi dan bahasa sains dan teknologi seperti Jepun, Korea, Republik Rakyat China dan Taiwan. Namun di dunia barat kebanyakan anggota masyarakatnya bersifat bilingual atau multilingual disebabkan faktor mobiliti yang meluas. Di Malaysia kini dalam langkah ke arah mencapai status negara maju, strategi MBMMBI (memartabatkan bahasa Melayu dan memperkukuh bahasa Inggeris) telah diperkenalkan untuk meningkatkan pencapaian rakyat Malaysia sebagai modal insan yang berketerampilan sambil mengukuhkan solidariti, integrasi dan patriotisme dalam acuan Malaysia. Namun terdapat beberapa kekangan dan halangan yang boleh membantut tindakan ini, yang akan dibincangkan dalam kertas kerja ini.
format Conference or Workshop Item
author Musa, Hashim
Che Rodi, Rozita
spellingShingle Musa, Hashim
Che Rodi, Rozita
Bahasa kebangsaan sebagai tenaga pemangkin pembangunan negara secara ekuitabel ke arah negara maju
author_facet Musa, Hashim
Che Rodi, Rozita
author_sort Musa, Hashim
title Bahasa kebangsaan sebagai tenaga pemangkin pembangunan negara secara ekuitabel ke arah negara maju
title_short Bahasa kebangsaan sebagai tenaga pemangkin pembangunan negara secara ekuitabel ke arah negara maju
title_full Bahasa kebangsaan sebagai tenaga pemangkin pembangunan negara secara ekuitabel ke arah negara maju
title_fullStr Bahasa kebangsaan sebagai tenaga pemangkin pembangunan negara secara ekuitabel ke arah negara maju
title_full_unstemmed Bahasa kebangsaan sebagai tenaga pemangkin pembangunan negara secara ekuitabel ke arah negara maju
title_sort bahasa kebangsaan sebagai tenaga pemangkin pembangunan negara secara ekuitabel ke arah negara maju
publisher Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, Universiti Sains Malaysia
publishDate 2012
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/57667/1/57667.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/57667/
_version_ 1643836555511463936
score 13.18916