Pengajaran dan pembelajaran bahasa Cina dalam menggalakkan interaksi pelajar berbilang kaum

Kebanyakan pelajar yang mempelajari bahasa Cina sebagai bahasa kedua di Institusi Pengajian Tinggi Awam Malaysia adalah kaum Melayu, diikuti oleh kaum India dan bumiputera lain (Lau, Ng & Lee, 2011). Didapati bahawa pelajar-pelajar yang berlainan etnik jarang berinteraksi antara satu sama lain....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Lau, Su Kia, Ang, Lay Hoon, Soon, Chiow Thai, Law, Seng Boon, Wong, Ngan Ling
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2012
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/57114/1/Pengajaran%20dan%20pembelajaran%20bahasa%20Cina%20dalam%20menggalakkan%20interaksi%20pelajar%20berbilang%20kaum.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/57114/
http://ejournal.ukm.my/gema/article/view/1072
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.57114
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.571142017-09-07T04:58:00Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/57114/ Pengajaran dan pembelajaran bahasa Cina dalam menggalakkan interaksi pelajar berbilang kaum Lau, Su Kia Ang, Lay Hoon Soon, Chiow Thai Law, Seng Boon Wong, Ngan Ling Kebanyakan pelajar yang mempelajari bahasa Cina sebagai bahasa kedua di Institusi Pengajian Tinggi Awam Malaysia adalah kaum Melayu, diikuti oleh kaum India dan bumiputera lain (Lau, Ng & Lee, 2011). Didapati bahawa pelajar-pelajar yang berlainan etnik jarang berinteraksi antara satu sama lain. Justeru, penyelidikan ini dijalankan untuk mengkaji kaedah-kaedah pengajaran dan pembelajaran bahasa Cina sebagai bahasa kedua yang membolehkan interaksi antara pelajar-pelajar yang berlainan etnik di universiti awam tempatan. Soal selidik diedarkan kepada pelajar-pelajar bukan Cina yang mempelajari bahasa Cina di lima buah universiti awam Malaysia. Tujuannya adalah untuk mengenal pasti cara-cara pembelajaran yang membolehkan mereka berinteraksi dengan pelajar-pelajar etnik lain dalam proses mempelajari bahasa Cina. Selain itu, 10 orang pensyarah dan guru bahasa Cina di Institusi Pengajian Tinggi Awam juga ditemu bual untuk mengenal pasti cara pengajaran dan penilaian yang digunakan untuk menggalakkan interaksi antara pelajar-pelajar berlainan etnik. Maklum balas responden dianalisis dengan menggunakan kaedah kuantitatif. Didapati bahawa kaedah penilaian kursus seperti meminta pelajar bukan Cina merakamkan perbualan mereka dengan pelajar Cina serta kaedah ujian lisan yang melibatkan pelajar yang berlainan etnik kerap digunakan untuk mewujudkan interaksi. Selain itu, aktiviti main peranan, permainan bahasa, tugasan kumpulan, sistem pembimbing-dibimbing dan juga aktiviti-aktiviti di luar kelas juga membolehkan pelbagai etnik berinteraksi antara satu sama lain. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2012 Article PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/57114/1/Pengajaran%20dan%20pembelajaran%20bahasa%20Cina%20dalam%20menggalakkan%20interaksi%20pelajar%20berbilang%20kaum.pdf Lau, Su Kia and Ang, Lay Hoon and Soon, Chiow Thai and Law, Seng Boon and Wong, Ngan Ling (2012) Pengajaran dan pembelajaran bahasa Cina dalam menggalakkan interaksi pelajar berbilang kaum. GEMA Online™ Journal of Language Studies, 12 (3). pp. 979-997. ISSN 1675-8021 http://ejournal.ukm.my/gema/article/view/1072
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Kebanyakan pelajar yang mempelajari bahasa Cina sebagai bahasa kedua di Institusi Pengajian Tinggi Awam Malaysia adalah kaum Melayu, diikuti oleh kaum India dan bumiputera lain (Lau, Ng & Lee, 2011). Didapati bahawa pelajar-pelajar yang berlainan etnik jarang berinteraksi antara satu sama lain. Justeru, penyelidikan ini dijalankan untuk mengkaji kaedah-kaedah pengajaran dan pembelajaran bahasa Cina sebagai bahasa kedua yang membolehkan interaksi antara pelajar-pelajar yang berlainan etnik di universiti awam tempatan. Soal selidik diedarkan kepada pelajar-pelajar bukan Cina yang mempelajari bahasa Cina di lima buah universiti awam Malaysia. Tujuannya adalah untuk mengenal pasti cara-cara pembelajaran yang membolehkan mereka berinteraksi dengan pelajar-pelajar etnik lain dalam proses mempelajari bahasa Cina. Selain itu, 10 orang pensyarah dan guru bahasa Cina di Institusi Pengajian Tinggi Awam juga ditemu bual untuk mengenal pasti cara pengajaran dan penilaian yang digunakan untuk menggalakkan interaksi antara pelajar-pelajar berlainan etnik. Maklum balas responden dianalisis dengan menggunakan kaedah kuantitatif. Didapati bahawa kaedah penilaian kursus seperti meminta pelajar bukan Cina merakamkan perbualan mereka dengan pelajar Cina serta kaedah ujian lisan yang melibatkan pelajar yang berlainan etnik kerap digunakan untuk mewujudkan interaksi. Selain itu, aktiviti main peranan, permainan bahasa, tugasan kumpulan, sistem pembimbing-dibimbing dan juga aktiviti-aktiviti di luar kelas juga membolehkan pelbagai etnik berinteraksi antara satu sama lain.
format Article
author Lau, Su Kia
Ang, Lay Hoon
Soon, Chiow Thai
Law, Seng Boon
Wong, Ngan Ling
spellingShingle Lau, Su Kia
Ang, Lay Hoon
Soon, Chiow Thai
Law, Seng Boon
Wong, Ngan Ling
Pengajaran dan pembelajaran bahasa Cina dalam menggalakkan interaksi pelajar berbilang kaum
author_facet Lau, Su Kia
Ang, Lay Hoon
Soon, Chiow Thai
Law, Seng Boon
Wong, Ngan Ling
author_sort Lau, Su Kia
title Pengajaran dan pembelajaran bahasa Cina dalam menggalakkan interaksi pelajar berbilang kaum
title_short Pengajaran dan pembelajaran bahasa Cina dalam menggalakkan interaksi pelajar berbilang kaum
title_full Pengajaran dan pembelajaran bahasa Cina dalam menggalakkan interaksi pelajar berbilang kaum
title_fullStr Pengajaran dan pembelajaran bahasa Cina dalam menggalakkan interaksi pelajar berbilang kaum
title_full_unstemmed Pengajaran dan pembelajaran bahasa Cina dalam menggalakkan interaksi pelajar berbilang kaum
title_sort pengajaran dan pembelajaran bahasa cina dalam menggalakkan interaksi pelajar berbilang kaum
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2012
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/57114/1/Pengajaran%20dan%20pembelajaran%20bahasa%20Cina%20dalam%20menggalakkan%20interaksi%20pelajar%20berbilang%20kaum.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/57114/
http://ejournal.ukm.my/gema/article/view/1072
_version_ 1643836389435899904
score 13.187197