Kaedah komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar India

Perkataan kaedah dalam Kamus Dewan bermakna cara atau peraturan membuat sesuatu (2000: 557). Dalam sesebuah negara, bahasa merupakan alat komunikasi yang amat penting dan kita memerlukan kaedah atau strategi untuk menyampaikan mesej atau maksud dalam bahasa sasaran yang benar-benar diperlukan dalam...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ong, Hai Liaw
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Universiti Putra Malaysia 2008
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/54992/1/KAEDAH%20KOMUNIKASI%20DALAM%20PEMBELAJARAN%20BAHASA%20MELAYU%20SEBAGAI%20BAHASA.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/54992/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.54992
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.549922018-09-27T10:10:54Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/54992/ Kaedah komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar India Ong, Hai Liaw Perkataan kaedah dalam Kamus Dewan bermakna cara atau peraturan membuat sesuatu (2000: 557). Dalam sesebuah negara, bahasa merupakan alat komunikasi yang amat penting dan kita memerlukan kaedah atau strategi untuk menyampaikan mesej atau maksud dalam bahasa sasaran yang benar-benar diperlukan dalam komunikasL Menurut Faerch dan Kasper (1983) dalam kajian kaedah komunikasi menyatakan kaedah pencapaian lebih penting dalam penyelesaian masalah jika dibandingkan dengan kaedah pengurangan yang hanya digunakan untuk mengelakkan kesukaran dalam komunikasi. Universiti Putra Malaysia 2008-11-11 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/54992/1/KAEDAH%20KOMUNIKASI%20DALAM%20PEMBELAJARAN%20BAHASA%20MELAYU%20SEBAGAI%20BAHASA.pdf Ong, Hai Liaw (2008) Kaedah komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar India. In: Seminar Antarabangsa Linguistik dan Pembudayaan Bahasa Melayu ke-4, 11-12 Nov. 2008, Dewan Persidangan Pusat Pendidikan Luar, Universiti Putra Malaysia. (pp. 427-731).
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Perkataan kaedah dalam Kamus Dewan bermakna cara atau peraturan membuat sesuatu (2000: 557). Dalam sesebuah negara, bahasa merupakan alat komunikasi yang amat penting dan kita memerlukan kaedah atau strategi untuk menyampaikan mesej atau maksud dalam bahasa sasaran yang benar-benar diperlukan dalam komunikasL Menurut Faerch dan Kasper (1983) dalam kajian kaedah komunikasi menyatakan kaedah pencapaian lebih penting dalam penyelesaian masalah jika dibandingkan dengan kaedah pengurangan yang hanya digunakan untuk mengelakkan kesukaran dalam komunikasi.
format Conference or Workshop Item
author Ong, Hai Liaw
spellingShingle Ong, Hai Liaw
Kaedah komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar India
author_facet Ong, Hai Liaw
author_sort Ong, Hai Liaw
title Kaedah komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar India
title_short Kaedah komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar India
title_full Kaedah komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar India
title_fullStr Kaedah komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar India
title_full_unstemmed Kaedah komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar India
title_sort kaedah komunikasi dalam pembelajaran bahasa melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar india
publisher Universiti Putra Malaysia
publishDate 2008
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/54992/1/KAEDAH%20KOMUNIKASI%20DALAM%20PEMBELAJARAN%20BAHASA%20MELAYU%20SEBAGAI%20BAHASA.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/54992/
_version_ 1643835766978117632
score 13.211869