Hubungan kepimpinan guru dengan pencapaian akademik pelajar

Pencapaian akademik pelajar merupakan agenda reformasi ke arah pendidikan yang berkualiti seperti yang dirancang dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2015-2025. Justeru peranan kepimpinan pendidikan di sekolah dari pelbagai peringkat dilihat amat penting bagi mewujudkan pendidikan berkualiti....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abu Bakar, Norashikin, Basri, Ramli, Foo, Say Fooi
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Putra Malaysia Press 2015
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50981/1/Hubungan%20kepimpinan%20guru%20dengan%20pencapaian%20akademik%20pelajar.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50981/
http://www.injet.upm.edu.my/index.php/archives/volume-1-2-november-2015
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.50981
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.509812017-03-31T10:07:16Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50981/ Hubungan kepimpinan guru dengan pencapaian akademik pelajar Abu Bakar, Norashikin Basri, Ramli Foo, Say Fooi Pencapaian akademik pelajar merupakan agenda reformasi ke arah pendidikan yang berkualiti seperti yang dirancang dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2015-2025. Justeru peranan kepimpinan pendidikan di sekolah dari pelbagai peringkat dilihat amat penting bagi mewujudkan pendidikan berkualiti. Selain kepimpinan pengetua di sekolah, kepimpinan guru tidak seharusnya dipinggirkan kerana kepimpinan guru merupakan agen perubahan yang penting dalam usaha melahirkan sekolah yang berkesan. Para sarjana mendapati kepimpinan guru mampu memberi impak kepada pencapaian akademik pelajar di sekolah. Namun di Malaysia, isu kepimpinan guru ini masih lagi dianggap baharu dan kurang mendapat perhatian. Fokus utama kajian adalah untuk melihat hubungan kepimpinan guru dengan pencapaian akademik pelajar. Selain itu, kajian juga turut melihat tahap kepimpinan guru berdasarkan enam dimensi kepimpinan guru yang dicadangkan oleh Katzenmeyer dan Katzenmeyer (2004) iaitu kesedaran kendiri dan membawa perubahan, komunikasi, kepelbagaian, kemahiran pengajaran, penambahbaikan yang berterusan dan organisasi kendiri. Model yang digunakan dalam kajian ini ialah berasaskan Model Pembangunan Kepimpinan Guru atau Leadership Development for Teachers Model (LDT) oleh Katzenmeyer dan Moller (2009). Data diperolehi melalui soal selidik Teacher Leadership Self Assessment (TLSA) oleh Katzenmeyer dan Katzenmeyer (2004). Kajian ini melibatkan seramai 387 orang guru dari 40 buah sekolah menengah harian di negeri Johor yang dipilih secara rawak mudah. Data soal selidik dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi menggunakan perisian SPSS IBM Version 20.0. Secara keseluruhannya dapat dirumuskan amalan kepimpinan guru di sekolah menengah harian berada pada tahap tinggi (min = 4.28, SP = 0.43). Terdapat hubungan positif signifikan pada tahap lemah antara kepimpinan guru dengan pencapaian akademik pelajar dengan nilai r = 0.173 dan sig = 0.000 (p<0.05). Hasil kajian ini mempromosi peranan kepimpinan guru di sekolah yang boleh membawa kepada perubahan yang positif terhadap pencapaian akademik pelajar. Dengan adanya maklumat tentang kepimpinan guru ini dan hubungannya dengan pencapaian akademik pelajar, diharap pihak KPM, JPN mahupun PPD dapat merancang dan menyediakan kursus perkembangan profesionalisma untuk pemimpin guru bagi mempromosi, melatih dan membimbing guru-guru menjadi pemimpin di sekolah dalam usaha meningkatkan kualiti profesional guru dan pencapaian akademik pelajar di sekolah. Universiti Putra Malaysia Press 2015 Article PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50981/1/Hubungan%20kepimpinan%20guru%20dengan%20pencapaian%20akademik%20pelajar.pdf Abu Bakar, Norashikin and Basri, Ramli and Foo, Say Fooi (2015) Hubungan kepimpinan guru dengan pencapaian akademik pelajar. International Journal of Education and Training, 1 (2). pp. 1-11. ISSN 2462-2079 http://www.injet.upm.edu.my/index.php/archives/volume-1-2-november-2015
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Pencapaian akademik pelajar merupakan agenda reformasi ke arah pendidikan yang berkualiti seperti yang dirancang dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2015-2025. Justeru peranan kepimpinan pendidikan di sekolah dari pelbagai peringkat dilihat amat penting bagi mewujudkan pendidikan berkualiti. Selain kepimpinan pengetua di sekolah, kepimpinan guru tidak seharusnya dipinggirkan kerana kepimpinan guru merupakan agen perubahan yang penting dalam usaha melahirkan sekolah yang berkesan. Para sarjana mendapati kepimpinan guru mampu memberi impak kepada pencapaian akademik pelajar di sekolah. Namun di Malaysia, isu kepimpinan guru ini masih lagi dianggap baharu dan kurang mendapat perhatian. Fokus utama kajian adalah untuk melihat hubungan kepimpinan guru dengan pencapaian akademik pelajar. Selain itu, kajian juga turut melihat tahap kepimpinan guru berdasarkan enam dimensi kepimpinan guru yang dicadangkan oleh Katzenmeyer dan Katzenmeyer (2004) iaitu kesedaran kendiri dan membawa perubahan, komunikasi, kepelbagaian, kemahiran pengajaran, penambahbaikan yang berterusan dan organisasi kendiri. Model yang digunakan dalam kajian ini ialah berasaskan Model Pembangunan Kepimpinan Guru atau Leadership Development for Teachers Model (LDT) oleh Katzenmeyer dan Moller (2009). Data diperolehi melalui soal selidik Teacher Leadership Self Assessment (TLSA) oleh Katzenmeyer dan Katzenmeyer (2004). Kajian ini melibatkan seramai 387 orang guru dari 40 buah sekolah menengah harian di negeri Johor yang dipilih secara rawak mudah. Data soal selidik dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi menggunakan perisian SPSS IBM Version 20.0. Secara keseluruhannya dapat dirumuskan amalan kepimpinan guru di sekolah menengah harian berada pada tahap tinggi (min = 4.28, SP = 0.43). Terdapat hubungan positif signifikan pada tahap lemah antara kepimpinan guru dengan pencapaian akademik pelajar dengan nilai r = 0.173 dan sig = 0.000 (p<0.05). Hasil kajian ini mempromosi peranan kepimpinan guru di sekolah yang boleh membawa kepada perubahan yang positif terhadap pencapaian akademik pelajar. Dengan adanya maklumat tentang kepimpinan guru ini dan hubungannya dengan pencapaian akademik pelajar, diharap pihak KPM, JPN mahupun PPD dapat merancang dan menyediakan kursus perkembangan profesionalisma untuk pemimpin guru bagi mempromosi, melatih dan membimbing guru-guru menjadi pemimpin di sekolah dalam usaha meningkatkan kualiti profesional guru dan pencapaian akademik pelajar di sekolah.
format Article
author Abu Bakar, Norashikin
Basri, Ramli
Foo, Say Fooi
spellingShingle Abu Bakar, Norashikin
Basri, Ramli
Foo, Say Fooi
Hubungan kepimpinan guru dengan pencapaian akademik pelajar
author_facet Abu Bakar, Norashikin
Basri, Ramli
Foo, Say Fooi
author_sort Abu Bakar, Norashikin
title Hubungan kepimpinan guru dengan pencapaian akademik pelajar
title_short Hubungan kepimpinan guru dengan pencapaian akademik pelajar
title_full Hubungan kepimpinan guru dengan pencapaian akademik pelajar
title_fullStr Hubungan kepimpinan guru dengan pencapaian akademik pelajar
title_full_unstemmed Hubungan kepimpinan guru dengan pencapaian akademik pelajar
title_sort hubungan kepimpinan guru dengan pencapaian akademik pelajar
publisher Universiti Putra Malaysia Press
publishDate 2015
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50981/1/Hubungan%20kepimpinan%20guru%20dengan%20pencapaian%20akademik%20pelajar.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50981/
http://www.injet.upm.edu.my/index.php/archives/volume-1-2-november-2015
_version_ 1643834824115355648
score 13.160551