Penelitian terhadap model j-QAF dan masalah perlaksanaanya di sekolah-sekolah rendah di Malaysia
Perlaksanaan j-QAF di sekolah-sekolah rendah merupakan cetusan idea daripada mantan Perdana Menteri Malaysia iaitu Dato Seri Abdullah hj Ahmad Badawi semasa lawatan beliau ke Kementerian Pendidikan Malaysia pada 30 Disember 2003. Program j-QAF bertujuan untuk memperkasakan Pendidikan Islam yang sedi...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
2013
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50938/1/Greduc093%20Nurul%20Syuhada%20Johari.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50938/ http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc093%20Nurul%20Syuhada%20Johari.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.upm.eprints.50938 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.upm.eprints.509382017-03-31T10:02:05Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50938/ Penelitian terhadap model j-QAF dan masalah perlaksanaanya di sekolah-sekolah rendah di Malaysia Johari, Nurul Syuhada Suhid, Asmawati Mohd Fakhruddin, Fathiyah Perlaksanaan j-QAF di sekolah-sekolah rendah merupakan cetusan idea daripada mantan Perdana Menteri Malaysia iaitu Dato Seri Abdullah hj Ahmad Badawi semasa lawatan beliau ke Kementerian Pendidikan Malaysia pada 30 Disember 2003. Program j-QAF bertujuan untuk memperkasakan Pendidikan Islam yang sedia ada. Bagi memenuhi hasrat Perdana Menteri untuk melahirkan murid khatam al-Quran pada peringkat sekolah rendah. Maka dibentuk program j-QAF supaya dapat memenuhi hasrat murni tersebut. Perkataan j-QAF singkatan daripada Jawi, al-Quran dan Fardhu ‘Ain. Selain itu, terdapat kurikulum dan model pengajaran dan pembelajaran sebagai panduan kepada guru j-QAF. Kementerian Pelajaran diberi tangungjawab untuk memastikan perjalanan program ini dan secara khususnya diuruskan oleh Jabatan Pendidikan Islam dan Moral. Penulisan kertas kerja ini tertumpu kepada penilaian modul j-QAF serta masalah perlaksanaannya. Model yang dinilai ialah Model Pemulihan Jawi, Model khatam al-Quran, Model Bahasa Arab Komunikasi dan Model Kem Bestari Solat. Selain itu, penulisan ini turut membincangkan masalah yang terdapat dalam perlaksanaan j-QAF di sekolah rendah. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2013 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50938/1/Greduc093%20Nurul%20Syuhada%20Johari.pdf Johari, Nurul Syuhada and Suhid, Asmawati and Mohd Fakhruddin, Fathiyah (2013) Penelitian terhadap model j-QAF dan masalah perlaksanaanya di sekolah-sekolah rendah di Malaysia. In: Graduate Research in Education Seminar (GREduc 2013), 1 Dec. 2013, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 630-634). http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc093%20Nurul%20Syuhada%20Johari.pdf |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
building |
UPM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Putra Malaysia |
content_source |
UPM Institutional Repository |
url_provider |
http://psasir.upm.edu.my/ |
language |
English |
description |
Perlaksanaan j-QAF di sekolah-sekolah rendah merupakan cetusan idea daripada mantan Perdana Menteri Malaysia iaitu Dato Seri Abdullah hj Ahmad Badawi semasa lawatan beliau ke Kementerian Pendidikan Malaysia pada 30 Disember 2003. Program j-QAF bertujuan untuk memperkasakan Pendidikan Islam yang sedia ada. Bagi memenuhi hasrat Perdana Menteri untuk melahirkan murid khatam al-Quran pada peringkat sekolah rendah. Maka dibentuk program j-QAF supaya dapat memenuhi hasrat murni tersebut. Perkataan j-QAF singkatan daripada Jawi, al-Quran dan Fardhu ‘Ain. Selain itu, terdapat kurikulum dan model pengajaran dan pembelajaran sebagai panduan kepada guru j-QAF. Kementerian Pelajaran diberi tangungjawab untuk memastikan perjalanan program ini dan secara khususnya diuruskan oleh Jabatan Pendidikan Islam dan Moral. Penulisan kertas kerja ini tertumpu kepada penilaian modul j-QAF serta masalah perlaksanaannya. Model yang dinilai ialah Model Pemulihan Jawi, Model khatam al-Quran, Model Bahasa Arab Komunikasi dan Model Kem Bestari Solat. Selain itu, penulisan ini turut membincangkan masalah yang terdapat dalam perlaksanaan j-QAF di sekolah rendah. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Johari, Nurul Syuhada Suhid, Asmawati Mohd Fakhruddin, Fathiyah |
spellingShingle |
Johari, Nurul Syuhada Suhid, Asmawati Mohd Fakhruddin, Fathiyah Penelitian terhadap model j-QAF dan masalah perlaksanaanya di sekolah-sekolah rendah di Malaysia |
author_facet |
Johari, Nurul Syuhada Suhid, Asmawati Mohd Fakhruddin, Fathiyah |
author_sort |
Johari, Nurul Syuhada |
title |
Penelitian terhadap model j-QAF dan masalah perlaksanaanya di sekolah-sekolah rendah di Malaysia |
title_short |
Penelitian terhadap model j-QAF dan masalah perlaksanaanya di sekolah-sekolah rendah di Malaysia |
title_full |
Penelitian terhadap model j-QAF dan masalah perlaksanaanya di sekolah-sekolah rendah di Malaysia |
title_fullStr |
Penelitian terhadap model j-QAF dan masalah perlaksanaanya di sekolah-sekolah rendah di Malaysia |
title_full_unstemmed |
Penelitian terhadap model j-QAF dan masalah perlaksanaanya di sekolah-sekolah rendah di Malaysia |
title_sort |
penelitian terhadap model j-qaf dan masalah perlaksanaanya di sekolah-sekolah rendah di malaysia |
publisher |
Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia |
publishDate |
2013 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50938/1/Greduc093%20Nurul%20Syuhada%20Johari.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50938/ http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc093%20Nurul%20Syuhada%20Johari.pdf |
_version_ |
1643834810985086976 |
score |
13.160551 |