Penelitian terhadap model j-QAF dan masalah perlaksanaanya di sekolah-sekolah rendah di Malaysia

Perlaksanaan j-QAF di sekolah-sekolah rendah merupakan cetusan idea daripada mantan Perdana Menteri Malaysia iaitu Dato Seri Abdullah hj Ahmad Badawi semasa lawatan beliau ke Kementerian Pendidikan Malaysia pada 30 Disember 2003. Program j-QAF bertujuan untuk memperkasakan Pendidikan Islam yang sedi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Johari, Nurul Syuhada, Suhid, Asmawati, Mohd Fakhruddin, Fathiyah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2013
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50938/1/Greduc093%20Nurul%20Syuhada%20Johari.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50938/
http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc093%20Nurul%20Syuhada%20Johari.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.50938
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.509382017-03-31T10:02:05Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50938/ Penelitian terhadap model j-QAF dan masalah perlaksanaanya di sekolah-sekolah rendah di Malaysia Johari, Nurul Syuhada Suhid, Asmawati Mohd Fakhruddin, Fathiyah Perlaksanaan j-QAF di sekolah-sekolah rendah merupakan cetusan idea daripada mantan Perdana Menteri Malaysia iaitu Dato Seri Abdullah hj Ahmad Badawi semasa lawatan beliau ke Kementerian Pendidikan Malaysia pada 30 Disember 2003. Program j-QAF bertujuan untuk memperkasakan Pendidikan Islam yang sedia ada. Bagi memenuhi hasrat Perdana Menteri untuk melahirkan murid khatam al-Quran pada peringkat sekolah rendah. Maka dibentuk program j-QAF supaya dapat memenuhi hasrat murni tersebut. Perkataan j-QAF singkatan daripada Jawi, al-Quran dan Fardhu ‘Ain. Selain itu, terdapat kurikulum dan model pengajaran dan pembelajaran sebagai panduan kepada guru j-QAF. Kementerian Pelajaran diberi tangungjawab untuk memastikan perjalanan program ini dan secara khususnya diuruskan oleh Jabatan Pendidikan Islam dan Moral. Penulisan kertas kerja ini tertumpu kepada penilaian modul j-QAF serta masalah perlaksanaannya. Model yang dinilai ialah Model Pemulihan Jawi, Model khatam al-Quran, Model Bahasa Arab Komunikasi dan Model Kem Bestari Solat. Selain itu, penulisan ini turut membincangkan masalah yang terdapat dalam perlaksanaan j-QAF di sekolah rendah. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2013 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50938/1/Greduc093%20Nurul%20Syuhada%20Johari.pdf Johari, Nurul Syuhada and Suhid, Asmawati and Mohd Fakhruddin, Fathiyah (2013) Penelitian terhadap model j-QAF dan masalah perlaksanaanya di sekolah-sekolah rendah di Malaysia. In: Graduate Research in Education Seminar (GREduc 2013), 1 Dec. 2013, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 630-634). http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc093%20Nurul%20Syuhada%20Johari.pdf
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Perlaksanaan j-QAF di sekolah-sekolah rendah merupakan cetusan idea daripada mantan Perdana Menteri Malaysia iaitu Dato Seri Abdullah hj Ahmad Badawi semasa lawatan beliau ke Kementerian Pendidikan Malaysia pada 30 Disember 2003. Program j-QAF bertujuan untuk memperkasakan Pendidikan Islam yang sedia ada. Bagi memenuhi hasrat Perdana Menteri untuk melahirkan murid khatam al-Quran pada peringkat sekolah rendah. Maka dibentuk program j-QAF supaya dapat memenuhi hasrat murni tersebut. Perkataan j-QAF singkatan daripada Jawi, al-Quran dan Fardhu ‘Ain. Selain itu, terdapat kurikulum dan model pengajaran dan pembelajaran sebagai panduan kepada guru j-QAF. Kementerian Pelajaran diberi tangungjawab untuk memastikan perjalanan program ini dan secara khususnya diuruskan oleh Jabatan Pendidikan Islam dan Moral. Penulisan kertas kerja ini tertumpu kepada penilaian modul j-QAF serta masalah perlaksanaannya. Model yang dinilai ialah Model Pemulihan Jawi, Model khatam al-Quran, Model Bahasa Arab Komunikasi dan Model Kem Bestari Solat. Selain itu, penulisan ini turut membincangkan masalah yang terdapat dalam perlaksanaan j-QAF di sekolah rendah.
format Conference or Workshop Item
author Johari, Nurul Syuhada
Suhid, Asmawati
Mohd Fakhruddin, Fathiyah
spellingShingle Johari, Nurul Syuhada
Suhid, Asmawati
Mohd Fakhruddin, Fathiyah
Penelitian terhadap model j-QAF dan masalah perlaksanaanya di sekolah-sekolah rendah di Malaysia
author_facet Johari, Nurul Syuhada
Suhid, Asmawati
Mohd Fakhruddin, Fathiyah
author_sort Johari, Nurul Syuhada
title Penelitian terhadap model j-QAF dan masalah perlaksanaanya di sekolah-sekolah rendah di Malaysia
title_short Penelitian terhadap model j-QAF dan masalah perlaksanaanya di sekolah-sekolah rendah di Malaysia
title_full Penelitian terhadap model j-QAF dan masalah perlaksanaanya di sekolah-sekolah rendah di Malaysia
title_fullStr Penelitian terhadap model j-QAF dan masalah perlaksanaanya di sekolah-sekolah rendah di Malaysia
title_full_unstemmed Penelitian terhadap model j-QAF dan masalah perlaksanaanya di sekolah-sekolah rendah di Malaysia
title_sort penelitian terhadap model j-qaf dan masalah perlaksanaanya di sekolah-sekolah rendah di malaysia
publisher Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
publishDate 2013
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50938/1/Greduc093%20Nurul%20Syuhada%20Johari.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50938/
http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc093%20Nurul%20Syuhada%20Johari.pdf
_version_ 1643834810985086976
score 13.160551