Perbandingan kemahiran vokasional diperlukan pelajar pendidikan khas integrasi sekolah menengah harian biasa dengan Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas
Artikel ini membincangkan tentang perbandingan kemahiran vokasional yang diperlukan oleh pelajar Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di sekolah menengah harian biasa dengan Sekolah Menengah Pendidikan Khas / Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas. Peruntukan satu peratus peluang kerja kepa...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
2013
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50858/1/Greduc058%20Masitah%20hayati.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50858/ http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc058%20Masitah%20hayati.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.upm.eprints.50858 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.upm.eprints.508582017-03-31T09:55:34Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50858/ Perbandingan kemahiran vokasional diperlukan pelajar pendidikan khas integrasi sekolah menengah harian biasa dengan Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas Mad Isa, Masitah Hayati Abdul Kadir, Suhaida Artikel ini membincangkan tentang perbandingan kemahiran vokasional yang diperlukan oleh pelajar Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di sekolah menengah harian biasa dengan Sekolah Menengah Pendidikan Khas / Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas. Peruntukan satu peratus peluang kerja kepada Orang Kelainan Upaya (OKU) dalam Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 10 Tahun 1988 perlu diambil perhatian memandangkan pelajar-pelajar berkeperluan khas ini memerlukan latihan, kemahiran serta persedian yang cukup semasa berada di sekolah bagi memenuhi pasaran pekerjaan. Oleh yang demikian, dalam artikel ini juga membincangkan kurikulum Pendidikan Khas yang terbahagi kepada 3 kategori iaitu Masalah Pembelajaran, Masalah Pendengaran serta Masalah Penglihatan. Kurikulum di Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) sekolah menengah harian biasa dilihat tidak menjurus kepada kemahiran yang diperlukan pelajar berbanding di Sekolah Menengah Pendidikan Khas / Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas yang menawarkan lebih banyak jurusan kemahiran kepada pelajar berkeperluan khas. Justeru, cadangan kepada penambahbaikan kurikulum vokasional di PPKI sekolah menengah harian biasa agar setanding dengan pelajar yang berada di Sekolah Menengah Pendidikan Khas / Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2013 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50858/1/Greduc058%20Masitah%20hayati.pdf Mad Isa, Masitah Hayati and Abdul Kadir, Suhaida (2013) Perbandingan kemahiran vokasional diperlukan pelajar pendidikan khas integrasi sekolah menengah harian biasa dengan Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas. In: Graduate Research in Education Seminar (GREduc 2013), 1 Dec. 2013, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 400-406). http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc058%20Masitah%20hayati.pdf |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
building |
UPM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Putra Malaysia |
content_source |
UPM Institutional Repository |
url_provider |
http://psasir.upm.edu.my/ |
language |
English |
description |
Artikel ini membincangkan tentang perbandingan kemahiran vokasional yang diperlukan oleh pelajar Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di sekolah menengah harian biasa dengan Sekolah Menengah Pendidikan Khas / Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas. Peruntukan satu peratus peluang kerja kepada Orang Kelainan Upaya (OKU) dalam Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 10 Tahun 1988 perlu diambil perhatian memandangkan pelajar-pelajar berkeperluan khas ini memerlukan latihan, kemahiran serta persedian yang cukup semasa berada di sekolah bagi memenuhi pasaran pekerjaan. Oleh yang demikian, dalam artikel ini juga membincangkan kurikulum Pendidikan Khas yang terbahagi kepada 3 kategori iaitu Masalah Pembelajaran, Masalah Pendengaran serta Masalah Penglihatan. Kurikulum di Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) sekolah menengah harian biasa dilihat tidak menjurus kepada kemahiran yang diperlukan pelajar berbanding di Sekolah Menengah Pendidikan Khas / Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas yang menawarkan lebih banyak jurusan kemahiran kepada pelajar berkeperluan khas. Justeru, cadangan kepada penambahbaikan kurikulum vokasional di PPKI sekolah menengah harian biasa agar setanding dengan pelajar yang berada di Sekolah Menengah Pendidikan Khas / Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Mad Isa, Masitah Hayati Abdul Kadir, Suhaida |
spellingShingle |
Mad Isa, Masitah Hayati Abdul Kadir, Suhaida Perbandingan kemahiran vokasional diperlukan pelajar pendidikan khas integrasi sekolah menengah harian biasa dengan Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas |
author_facet |
Mad Isa, Masitah Hayati Abdul Kadir, Suhaida |
author_sort |
Mad Isa, Masitah Hayati |
title |
Perbandingan kemahiran vokasional diperlukan pelajar pendidikan khas integrasi sekolah menengah harian biasa dengan Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas |
title_short |
Perbandingan kemahiran vokasional diperlukan pelajar pendidikan khas integrasi sekolah menengah harian biasa dengan Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas |
title_full |
Perbandingan kemahiran vokasional diperlukan pelajar pendidikan khas integrasi sekolah menengah harian biasa dengan Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas |
title_fullStr |
Perbandingan kemahiran vokasional diperlukan pelajar pendidikan khas integrasi sekolah menengah harian biasa dengan Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas |
title_full_unstemmed |
Perbandingan kemahiran vokasional diperlukan pelajar pendidikan khas integrasi sekolah menengah harian biasa dengan Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas |
title_sort |
perbandingan kemahiran vokasional diperlukan pelajar pendidikan khas integrasi sekolah menengah harian biasa dengan sekolah menengah vokasional pendidikan khas |
publisher |
Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia |
publishDate |
2013 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50858/1/Greduc058%20Masitah%20hayati.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50858/ http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc058%20Masitah%20hayati.pdf |
_version_ |
1643834787793731584 |
score |
13.211869 |