Perbandingan kemahiran vokasional diperlukan pelajar pendidikan khas integrasi sekolah menengah harian biasa dengan Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas

Artikel ini membincangkan tentang perbandingan kemahiran vokasional yang diperlukan oleh pelajar Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di sekolah menengah harian biasa dengan Sekolah Menengah Pendidikan Khas / Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas. Peruntukan satu peratus peluang kerja kepa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mad Isa, Masitah Hayati, Abdul Kadir, Suhaida
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2013
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50858/1/Greduc058%20Masitah%20hayati.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50858/
http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc058%20Masitah%20hayati.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.50858
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.508582017-03-31T09:55:34Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50858/ Perbandingan kemahiran vokasional diperlukan pelajar pendidikan khas integrasi sekolah menengah harian biasa dengan Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas Mad Isa, Masitah Hayati Abdul Kadir, Suhaida Artikel ini membincangkan tentang perbandingan kemahiran vokasional yang diperlukan oleh pelajar Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di sekolah menengah harian biasa dengan Sekolah Menengah Pendidikan Khas / Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas. Peruntukan satu peratus peluang kerja kepada Orang Kelainan Upaya (OKU) dalam Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 10 Tahun 1988 perlu diambil perhatian memandangkan pelajar-pelajar berkeperluan khas ini memerlukan latihan, kemahiran serta persedian yang cukup semasa berada di sekolah bagi memenuhi pasaran pekerjaan. Oleh yang demikian, dalam artikel ini juga membincangkan kurikulum Pendidikan Khas yang terbahagi kepada 3 kategori iaitu Masalah Pembelajaran, Masalah Pendengaran serta Masalah Penglihatan. Kurikulum di Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) sekolah menengah harian biasa dilihat tidak menjurus kepada kemahiran yang diperlukan pelajar berbanding di Sekolah Menengah Pendidikan Khas / Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas yang menawarkan lebih banyak jurusan kemahiran kepada pelajar berkeperluan khas. Justeru, cadangan kepada penambahbaikan kurikulum vokasional di PPKI sekolah menengah harian biasa agar setanding dengan pelajar yang berada di Sekolah Menengah Pendidikan Khas / Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2013 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50858/1/Greduc058%20Masitah%20hayati.pdf Mad Isa, Masitah Hayati and Abdul Kadir, Suhaida (2013) Perbandingan kemahiran vokasional diperlukan pelajar pendidikan khas integrasi sekolah menengah harian biasa dengan Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas. In: Graduate Research in Education Seminar (GREduc 2013), 1 Dec. 2013, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 400-406). http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc058%20Masitah%20hayati.pdf
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Artikel ini membincangkan tentang perbandingan kemahiran vokasional yang diperlukan oleh pelajar Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di sekolah menengah harian biasa dengan Sekolah Menengah Pendidikan Khas / Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas. Peruntukan satu peratus peluang kerja kepada Orang Kelainan Upaya (OKU) dalam Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 10 Tahun 1988 perlu diambil perhatian memandangkan pelajar-pelajar berkeperluan khas ini memerlukan latihan, kemahiran serta persedian yang cukup semasa berada di sekolah bagi memenuhi pasaran pekerjaan. Oleh yang demikian, dalam artikel ini juga membincangkan kurikulum Pendidikan Khas yang terbahagi kepada 3 kategori iaitu Masalah Pembelajaran, Masalah Pendengaran serta Masalah Penglihatan. Kurikulum di Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) sekolah menengah harian biasa dilihat tidak menjurus kepada kemahiran yang diperlukan pelajar berbanding di Sekolah Menengah Pendidikan Khas / Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas yang menawarkan lebih banyak jurusan kemahiran kepada pelajar berkeperluan khas. Justeru, cadangan kepada penambahbaikan kurikulum vokasional di PPKI sekolah menengah harian biasa agar setanding dengan pelajar yang berada di Sekolah Menengah Pendidikan Khas / Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas.
format Conference or Workshop Item
author Mad Isa, Masitah Hayati
Abdul Kadir, Suhaida
spellingShingle Mad Isa, Masitah Hayati
Abdul Kadir, Suhaida
Perbandingan kemahiran vokasional diperlukan pelajar pendidikan khas integrasi sekolah menengah harian biasa dengan Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas
author_facet Mad Isa, Masitah Hayati
Abdul Kadir, Suhaida
author_sort Mad Isa, Masitah Hayati
title Perbandingan kemahiran vokasional diperlukan pelajar pendidikan khas integrasi sekolah menengah harian biasa dengan Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas
title_short Perbandingan kemahiran vokasional diperlukan pelajar pendidikan khas integrasi sekolah menengah harian biasa dengan Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas
title_full Perbandingan kemahiran vokasional diperlukan pelajar pendidikan khas integrasi sekolah menengah harian biasa dengan Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas
title_fullStr Perbandingan kemahiran vokasional diperlukan pelajar pendidikan khas integrasi sekolah menengah harian biasa dengan Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas
title_full_unstemmed Perbandingan kemahiran vokasional diperlukan pelajar pendidikan khas integrasi sekolah menengah harian biasa dengan Sekolah Menengah Vokasional Pendidikan Khas
title_sort perbandingan kemahiran vokasional diperlukan pelajar pendidikan khas integrasi sekolah menengah harian biasa dengan sekolah menengah vokasional pendidikan khas
publisher Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
publishDate 2013
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50858/1/Greduc058%20Masitah%20hayati.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50858/
http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc058%20Masitah%20hayati.pdf
_version_ 1643834787793731584
score 13.211869