Sikap guru terhadap penyeliaan pengajaran yang dijalankan di sekolah menengah kebangsaan, Zon Bangsar, Kuala Lumpur

Kepentingan penyeliaan pengajaran kepada guru-guru di semua sekolah menengah dan rendah di Malaysia adalah untuk membantu meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Tujuan utama penyelidikan ini adalah untuk mengkaji sikap guru terhadap penyeliaan pengajaran yang dijalankan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Gunarasa, Vijayaamalar, Abdul Kadir, Suhaida
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2013
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50790/1/Greduc010%20Vijayaamalar%20Gunarasa.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50790/
http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc010%20Vijayaamalar%20Gunarasa.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kepentingan penyeliaan pengajaran kepada guru-guru di semua sekolah menengah dan rendah di Malaysia adalah untuk membantu meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Tujuan utama penyelidikan ini adalah untuk mengkaji sikap guru terhadap penyeliaan pengajaran yang dijalankan di dalam kelas. Kajian ini melibatkan 250 orang guru di tujuh buah Sekolah Menengah Kebangsaan di Zon Bangsar, Kuala Lumpur. Data kajian dikutip dengan menggunakan soal selidik. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini termasuklah sikap guru terhadap penyeliaan pengajaran dijalankan di dalam bilik darjah yang diubah suai dari Mohd Ruzi Shafie (2001). Dapatan kajian menunjukkan sikap guru terhadap penyeliaan pengajaran yang dijalankan di dalam bilik darjah adalah sederhana positif (Min = 3.32, S.P = .56). Kajian mendapati terdapat perbezaan yang signifikan antara sikap guru terhadap penyeliaan pengajaran berdasarkan faktor demografi iaitu jantina dan etnik.