Faktor peramal penggunaan internet sebagai alat pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru ekonomi rumah tangga di sekolah menengah Selangor, Malaysia

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti persepsi dan penerimaan terhadap Internet serta hasrat perlakuan untuk menggunakannya dalam kalangan guru Ekonomi Rumah Tangga (ERT) yang mengajar Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) pilihan ERT di sekolah menengah harian di negeri Selangor. Senario sebenar men...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Phua, Peng Lin
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/48728/1/FPP%202013%2042R.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/48728/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.48728
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.487282016-10-17T08:59:22Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/48728/ Faktor peramal penggunaan internet sebagai alat pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru ekonomi rumah tangga di sekolah menengah Selangor, Malaysia Phua, Peng Lin Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti persepsi dan penerimaan terhadap Internet serta hasrat perlakuan untuk menggunakannya dalam kalangan guru Ekonomi Rumah Tangga (ERT) yang mengajar Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) pilihan ERT di sekolah menengah harian di negeri Selangor. Senario sebenar menunjukkan masih terdapat pendidik yang mempunyai persepsi negatif dan menghadapi masalah untuk menggunakan alat Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) terutamanya Internet dalam proses pengajaran dan pembelajaran (PdP). Hubungan antara persepsi kebergunaan, kemudahgunaan, keseronokan dan sikap selaku pembolehubah bebas dengan hasrat perlakuan selaku pembolehubah bersandar telah dikenal pasti. Kajian ini juga mengenal pasti faktor terbaik dalam meramal hasrat perlakuan guru ERT untuk menggunakan Internet. Reka bentuk kajian tinjauan telah digunakan. Populasi kajian terdiri daripada 799 orang guru ERT dan 135 orang telah dipilih sebagai sampel. Persepsi kebergunaan, kemudahgunaan, keseronokan, sikap dan hasrat perlakuan guru ERT berada pada tahap tinggi/positif dengan skor min sebanyak 182.95 (SP=5.13). Analisis menunjukkan bahawa persepsi kebergunaan (M=37.71,SP=5.56),kemudahgunaan (M=30.74, SP=4.44), keseronokan (M=36.27,SP=5.53) dan hasrat perlakuan (M=34.56, SP=4.28) berada pada tahap tinggi, manakala sikap (M=43.67, SP=5.85) berada pada tahap positif. Semua pembolehubah bebas mempunyai hubungan signifikan dengan hasrat perlakuan untuk menggunakan Internet dengan persepsi kebergunaan [r=.63, n=135, p<.0005], kemudahgunaan [r=.61, n=135,p<.0005], keseronokan [r=.76, n=135, p<.0005] dan sikap [r=.74, n=135,p<.0005]. Ini bermakna bahawa semua pembolehubah bebas mempunyai pengaruh yang positif dengan hasrat perlakuan. Persepsi keseronokan dan sikap merupakan faktor peramal kepada hasrat perlakuan. Kedua-duanya menerangkan 63.1% (adjusted R=.631) varians bagi hasrat perlakuan guru ERT untuk menggunakan Internet dan persepsi keseronokan merupakan penyumbang unik yang lebih kuat berbanding dengan sikap. Adalah dicadangkan supaya portal pendidikan ERT diperbanyakkan atau ditambah baik dengan mengambil kira aspek kebergunaan, kemudahgunaan dan keseronokan. Pihak KPM perlu menyediakan modul dan bahan latihan serta mengadakan road show, bengkel, program intervensi, seminar atau kursus motivasi bagi mengekalkan atau mempertingkatkan sikap dan persepsi yang positif yang seterusnya akan meningkatkan hasrat perlakuan guru untuk menggunakan Internet sebagai alat PdP dalam KHB ERT. 2013-01 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/48728/1/FPP%202013%2042R.pdf Phua, Peng Lin (2013) Faktor peramal penggunaan internet sebagai alat pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru ekonomi rumah tangga di sekolah menengah Selangor, Malaysia. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia.
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti persepsi dan penerimaan terhadap Internet serta hasrat perlakuan untuk menggunakannya dalam kalangan guru Ekonomi Rumah Tangga (ERT) yang mengajar Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) pilihan ERT di sekolah menengah harian di negeri Selangor. Senario sebenar menunjukkan masih terdapat pendidik yang mempunyai persepsi negatif dan menghadapi masalah untuk menggunakan alat Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) terutamanya Internet dalam proses pengajaran dan pembelajaran (PdP). Hubungan antara persepsi kebergunaan, kemudahgunaan, keseronokan dan sikap selaku pembolehubah bebas dengan hasrat perlakuan selaku pembolehubah bersandar telah dikenal pasti. Kajian ini juga mengenal pasti faktor terbaik dalam meramal hasrat perlakuan guru ERT untuk menggunakan Internet. Reka bentuk kajian tinjauan telah digunakan. Populasi kajian terdiri daripada 799 orang guru ERT dan 135 orang telah dipilih sebagai sampel. Persepsi kebergunaan, kemudahgunaan, keseronokan, sikap dan hasrat perlakuan guru ERT berada pada tahap tinggi/positif dengan skor min sebanyak 182.95 (SP=5.13). Analisis menunjukkan bahawa persepsi kebergunaan (M=37.71,SP=5.56),kemudahgunaan (M=30.74, SP=4.44), keseronokan (M=36.27,SP=5.53) dan hasrat perlakuan (M=34.56, SP=4.28) berada pada tahap tinggi, manakala sikap (M=43.67, SP=5.85) berada pada tahap positif. Semua pembolehubah bebas mempunyai hubungan signifikan dengan hasrat perlakuan untuk menggunakan Internet dengan persepsi kebergunaan [r=.63, n=135, p<.0005], kemudahgunaan [r=.61, n=135,p<.0005], keseronokan [r=.76, n=135, p<.0005] dan sikap [r=.74, n=135,p<.0005]. Ini bermakna bahawa semua pembolehubah bebas mempunyai pengaruh yang positif dengan hasrat perlakuan. Persepsi keseronokan dan sikap merupakan faktor peramal kepada hasrat perlakuan. Kedua-duanya menerangkan 63.1% (adjusted R=.631) varians bagi hasrat perlakuan guru ERT untuk menggunakan Internet dan persepsi keseronokan merupakan penyumbang unik yang lebih kuat berbanding dengan sikap. Adalah dicadangkan supaya portal pendidikan ERT diperbanyakkan atau ditambah baik dengan mengambil kira aspek kebergunaan, kemudahgunaan dan keseronokan. Pihak KPM perlu menyediakan modul dan bahan latihan serta mengadakan road show, bengkel, program intervensi, seminar atau kursus motivasi bagi mengekalkan atau mempertingkatkan sikap dan persepsi yang positif yang seterusnya akan meningkatkan hasrat perlakuan guru untuk menggunakan Internet sebagai alat PdP dalam KHB ERT.
format Thesis
author Phua, Peng Lin
spellingShingle Phua, Peng Lin
Faktor peramal penggunaan internet sebagai alat pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru ekonomi rumah tangga di sekolah menengah Selangor, Malaysia
author_facet Phua, Peng Lin
author_sort Phua, Peng Lin
title Faktor peramal penggunaan internet sebagai alat pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru ekonomi rumah tangga di sekolah menengah Selangor, Malaysia
title_short Faktor peramal penggunaan internet sebagai alat pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru ekonomi rumah tangga di sekolah menengah Selangor, Malaysia
title_full Faktor peramal penggunaan internet sebagai alat pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru ekonomi rumah tangga di sekolah menengah Selangor, Malaysia
title_fullStr Faktor peramal penggunaan internet sebagai alat pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru ekonomi rumah tangga di sekolah menengah Selangor, Malaysia
title_full_unstemmed Faktor peramal penggunaan internet sebagai alat pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru ekonomi rumah tangga di sekolah menengah Selangor, Malaysia
title_sort faktor peramal penggunaan internet sebagai alat pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru ekonomi rumah tangga di sekolah menengah selangor, malaysia
publishDate 2013
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/48728/1/FPP%202013%2042R.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/48728/
_version_ 1643834260284506112
score 13.18916