Sikap dan motivasi pelajar terhadap pembelajaran Bahasa Melayu

Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti sikap dan motivasi pelajar asing yang mempelajari bahasa Melayu sebagai bahasa ketiga di Universiti Teknologi Malaysia (UTM). Seramai 16 orang pelajar telah dipilih sebagai responden kajian untuk memenuhi objektif kajian ini iaitu untuk mengenal pasti sikap...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohamad Nasir, Zaliza, Zainon Hamzah, Zaitul Azma
Format: Article
Language:English
Published: Elsevier 2014
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/48141/1/48141.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/48141/
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042814031735
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti sikap dan motivasi pelajar asing yang mempelajari bahasa Melayu sebagai bahasa ketiga di Universiti Teknologi Malaysia (UTM). Seramai 16 orang pelajar telah dipilih sebagai responden kajian untuk memenuhi objektif kajian ini iaitu untuk mengenal pasti sikap pelajar terhadap pembelajaran bahasa Melayu dan juga untuk mengetahui sejauh mana tahap motivasi pelajar terhadap pembelajaran bahasa. Borang soal selidik digunakan sebagai bahan kajian bagi mendapatkan data dan dianalisis berasaskan deskriptif asas dengan melihat kepada peratusan sahaja. Hasil kajian menunjukkan bahawa responden mempunyai sikap yang positif dan motivasi yang tinggi ketika mempelajari bahasa Melayu sebagai bahasa ketiga mereka. Dapatan kajian juga mendapati faktor peranan tenaga pengajar juga menjadi motivasi kepada pelajar untuk mempelajari bahasa Melayu. Walau bagaimanapun, dalam kajian ini di dapati faktor persekitaran tidak banyak membantu pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan pelajar asing. Masyarakat tempatan dilihat kurang selesa bertutur dalam bahasa Melayu dengan mereka. Keseluruhannya, pelajar asing mempunyai sikap yang positif dan motivasi yang tinggi untuk mempelajari bahasa Melayu sekiranya mendapat dorongan dan panduan daripada individu berkaitan.