Peramal kejayaan kerjaya subjektif dalam kalangan guru pendidikan Islam di sekolah rendah, Kuala Selangor, Malaysia

Kajian ini untuk mengenal pasti faktor-faktor yang menyokong kejayaan kerjaya subjektif guru pendidikan Islam di daerah Kuala Selangor. Berdasarkan Model Lanjutan Teori Sosial Kognitif Kerjaya dan tinjauan kajian-kajian lepas, kajian ini meramalkan bahawa faktor individu (ciri-ciri personaliti) sert...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Supa'ad, Mesnan
Format: Thesis
Language:English
Published: 2014
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/39383/1/FPP%202014%203%20IR.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/39383/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.39383
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.393832017-01-16T01:53:45Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/39383/ Peramal kejayaan kerjaya subjektif dalam kalangan guru pendidikan Islam di sekolah rendah, Kuala Selangor, Malaysia Supa'ad, Mesnan Kajian ini untuk mengenal pasti faktor-faktor yang menyokong kejayaan kerjaya subjektif guru pendidikan Islam di daerah Kuala Selangor. Berdasarkan Model Lanjutan Teori Sosial Kognitif Kerjaya dan tinjauan kajian-kajian lepas, kajian ini meramalkan bahawa faktor individu (ciri-ciri personaliti) serta faktor efikasi kendiri (perancangan kerjaya) dan faktor tingkahlaku proaktif (strategi kerjaya) menyokong kejayaan kerjaya subjektif guru pendidikan Islam. Kajian deskriptif-korelasi ini melibatkan 163 guru pendidikan Islam yang telah berkhidmat 6 tahun dan ke atas. Data dikumpul dengan menggunakan kaedah tinggal dan kutip oleh penyelidik. Analisis deskriptif mendapati tahap pembolehubah kejayaan kerjaya subjektif guru pendidikan Islam adalah sederhana. Hasil kajian menunjukkan tahap pembolehubah perancangan kerjaya, ciri teliti dan ciri kerjasama guru pendidikan Islam adalah tinggi. Tahap ciri komited, ciri penyesuaian dan gangguan emosi adalah sederhana. Analisis korelasi menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara pembolehubah perancangan kerjaya, strategi kerjaya, ciri komited, ciri kesungguhan, ciri penyesuaian dan ciri kerjasama dengan kejayaan kerjaya subjektif guru pendidikan Islam. Analisis regresi pelbagai menunjukkan kejayaan kerjaya subjektif guru pendidikan Islam dipengaruhi oleh pembolehubah perancangan kerjaya, ciri komited dan ciri kesungguhan. Maka, kajian ini membuktikan perancangan kerjaya, ketrampilan dan ketelitian adalah faktor peramal kepada kejayaan kerjaya subjektif terhadap guru pendidikan Islam. Dapatan kajian ini membuktikan faktor peramal kejayaan kerjaya subjektif telah mempengaruhi peningkatan komitmen, daya saing perkhidmatan dan prospek masa depan kerjaya guru pendidikan Islam. Kajian ini telah menjelaskan rangka kerja untuk memahami senario kejayaan kerjaya subjektif guru-guru pendidikan Islam. Hasil kajian telah memberi sumbangan teori dan praktis dalam pembangunan sumber manusia di peringkat sekolah rendah. Ia juga membantu penyelidik dan pengamal pembangunan sumber manusia di peringkat Kementerian Pendidikan Malaysia dalam memahami isu-isu perancangan dan strategi pembangunan kerjaya terhadap pembangunan perkembangan dan masa depan kerjaya guru pendidikan Islam. 2014-06 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/39383/1/FPP%202014%203%20IR.pdf Supa'ad, Mesnan (2014) Peramal kejayaan kerjaya subjektif dalam kalangan guru pendidikan Islam di sekolah rendah, Kuala Selangor, Malaysia. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia.
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Kajian ini untuk mengenal pasti faktor-faktor yang menyokong kejayaan kerjaya subjektif guru pendidikan Islam di daerah Kuala Selangor. Berdasarkan Model Lanjutan Teori Sosial Kognitif Kerjaya dan tinjauan kajian-kajian lepas, kajian ini meramalkan bahawa faktor individu (ciri-ciri personaliti) serta faktor efikasi kendiri (perancangan kerjaya) dan faktor tingkahlaku proaktif (strategi kerjaya) menyokong kejayaan kerjaya subjektif guru pendidikan Islam. Kajian deskriptif-korelasi ini melibatkan 163 guru pendidikan Islam yang telah berkhidmat 6 tahun dan ke atas. Data dikumpul dengan menggunakan kaedah tinggal dan kutip oleh penyelidik. Analisis deskriptif mendapati tahap pembolehubah kejayaan kerjaya subjektif guru pendidikan Islam adalah sederhana. Hasil kajian menunjukkan tahap pembolehubah perancangan kerjaya, ciri teliti dan ciri kerjasama guru pendidikan Islam adalah tinggi. Tahap ciri komited, ciri penyesuaian dan gangguan emosi adalah sederhana. Analisis korelasi menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara pembolehubah perancangan kerjaya, strategi kerjaya, ciri komited, ciri kesungguhan, ciri penyesuaian dan ciri kerjasama dengan kejayaan kerjaya subjektif guru pendidikan Islam. Analisis regresi pelbagai menunjukkan kejayaan kerjaya subjektif guru pendidikan Islam dipengaruhi oleh pembolehubah perancangan kerjaya, ciri komited dan ciri kesungguhan. Maka, kajian ini membuktikan perancangan kerjaya, ketrampilan dan ketelitian adalah faktor peramal kepada kejayaan kerjaya subjektif terhadap guru pendidikan Islam. Dapatan kajian ini membuktikan faktor peramal kejayaan kerjaya subjektif telah mempengaruhi peningkatan komitmen, daya saing perkhidmatan dan prospek masa depan kerjaya guru pendidikan Islam. Kajian ini telah menjelaskan rangka kerja untuk memahami senario kejayaan kerjaya subjektif guru-guru pendidikan Islam. Hasil kajian telah memberi sumbangan teori dan praktis dalam pembangunan sumber manusia di peringkat sekolah rendah. Ia juga membantu penyelidik dan pengamal pembangunan sumber manusia di peringkat Kementerian Pendidikan Malaysia dalam memahami isu-isu perancangan dan strategi pembangunan kerjaya terhadap pembangunan perkembangan dan masa depan kerjaya guru pendidikan Islam.
format Thesis
author Supa'ad, Mesnan
spellingShingle Supa'ad, Mesnan
Peramal kejayaan kerjaya subjektif dalam kalangan guru pendidikan Islam di sekolah rendah, Kuala Selangor, Malaysia
author_facet Supa'ad, Mesnan
author_sort Supa'ad, Mesnan
title Peramal kejayaan kerjaya subjektif dalam kalangan guru pendidikan Islam di sekolah rendah, Kuala Selangor, Malaysia
title_short Peramal kejayaan kerjaya subjektif dalam kalangan guru pendidikan Islam di sekolah rendah, Kuala Selangor, Malaysia
title_full Peramal kejayaan kerjaya subjektif dalam kalangan guru pendidikan Islam di sekolah rendah, Kuala Selangor, Malaysia
title_fullStr Peramal kejayaan kerjaya subjektif dalam kalangan guru pendidikan Islam di sekolah rendah, Kuala Selangor, Malaysia
title_full_unstemmed Peramal kejayaan kerjaya subjektif dalam kalangan guru pendidikan Islam di sekolah rendah, Kuala Selangor, Malaysia
title_sort peramal kejayaan kerjaya subjektif dalam kalangan guru pendidikan islam di sekolah rendah, kuala selangor, malaysia
publishDate 2014
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/39383/1/FPP%202014%203%20IR.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/39383/
_version_ 1643832406729293824
score 13.214268