Kemahiran sebutan huruf dan penyampaian dalam debat Bahasa Arab pelajar universiti di Malaysia

Tidak dapat dinafikan bahawa bagi perajar Bahasa Arab khususnya pendebat memiliki kemahiran sebutan huruf dan penyampaian dalam berbahasa. pelbagai aktiviti telah dijalankan bagi menguasai kemahiran inì, antaranya ialah aktiviti debat yang dianggap sebagai salah satu aktiviti yang efektif dan positi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Paharal Radzi, Majdan
Format: Thesis
Language:English
Published: 2012
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/38891/13/FBMK%202012%2028R.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/38891/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.38891
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.388912015-07-28T06:10:06Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/38891/ Kemahiran sebutan huruf dan penyampaian dalam debat Bahasa Arab pelajar universiti di Malaysia Paharal Radzi, Majdan Tidak dapat dinafikan bahawa bagi perajar Bahasa Arab khususnya pendebat memiliki kemahiran sebutan huruf dan penyampaian dalam berbahasa. pelbagai aktiviti telah dijalankan bagi menguasai kemahiran inì, antaranya ialah aktiviti debat yang dianggap sebagai salah satu aktiviti yang efektif dan positif Justeru, kajian ini mengenal pasti tahap kemahiran pendebat dalam sebutan huruf dan penyampaian ketika menyertai pertandingan debat Bahasa Arab. Metodologi kajian ini menggunakan pendekatan ananalisis kualitatif dalam menghuraikan aspek sebutan huruf dan penyampaian. Responden dipilih daripada pertandingan debat persahabatan Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZa) dan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Data diambil daripada dua orang pakar yang ditemubual bagi mendapatkan hasil kajian yang kukuh. Hasil kajian mendapati beberapa huruf konsonan Arab perlu diberi perhatian iaitu; hã,ain' qaf tha, dhad, kha dan sad manakala huruf mad yang paling kerap didapati berlaku kesalahan sebutan iaitu: ya (y) diikuti oleh ,tif dan wau(w). Manakala bagi aspek penyampaian terdapat perkara-perkara penting yang perlu dielakkan, iaitu kekerapan genggaman tangan, ekspresi muka yang tidak bersungguh-sungguh ketika menyampaikan isi, tidak memperlahankan empat perkataan akhir dalam ayat dan kontak mata yang kurang baik dihadapan audiens. Dalam aspek tekanan suara dan intonasi, didapati bahawa para pendebat kurang memberi perhatian ketika menyebut perkataan, tarikh, nama, ayat-ayat positif dan negatif serta apabila melontarkan soalan. 2012-10 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/38891/13/FBMK%202012%2028R.pdf Paharal Radzi, Majdan (2012) Kemahiran sebutan huruf dan penyampaian dalam debat Bahasa Arab pelajar universiti di Malaysia. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia.
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Tidak dapat dinafikan bahawa bagi perajar Bahasa Arab khususnya pendebat memiliki kemahiran sebutan huruf dan penyampaian dalam berbahasa. pelbagai aktiviti telah dijalankan bagi menguasai kemahiran inì, antaranya ialah aktiviti debat yang dianggap sebagai salah satu aktiviti yang efektif dan positif Justeru, kajian ini mengenal pasti tahap kemahiran pendebat dalam sebutan huruf dan penyampaian ketika menyertai pertandingan debat Bahasa Arab. Metodologi kajian ini menggunakan pendekatan ananalisis kualitatif dalam menghuraikan aspek sebutan huruf dan penyampaian. Responden dipilih daripada pertandingan debat persahabatan Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZa) dan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Data diambil daripada dua orang pakar yang ditemubual bagi mendapatkan hasil kajian yang kukuh. Hasil kajian mendapati beberapa huruf konsonan Arab perlu diberi perhatian iaitu; hã,ain' qaf tha, dhad, kha dan sad manakala huruf mad yang paling kerap didapati berlaku kesalahan sebutan iaitu: ya (y) diikuti oleh ,tif dan wau(w). Manakala bagi aspek penyampaian terdapat perkara-perkara penting yang perlu dielakkan, iaitu kekerapan genggaman tangan, ekspresi muka yang tidak bersungguh-sungguh ketika menyampaikan isi, tidak memperlahankan empat perkataan akhir dalam ayat dan kontak mata yang kurang baik dihadapan audiens. Dalam aspek tekanan suara dan intonasi, didapati bahawa para pendebat kurang memberi perhatian ketika menyebut perkataan, tarikh, nama, ayat-ayat positif dan negatif serta apabila melontarkan soalan.
format Thesis
author Paharal Radzi, Majdan
spellingShingle Paharal Radzi, Majdan
Kemahiran sebutan huruf dan penyampaian dalam debat Bahasa Arab pelajar universiti di Malaysia
author_facet Paharal Radzi, Majdan
author_sort Paharal Radzi, Majdan
title Kemahiran sebutan huruf dan penyampaian dalam debat Bahasa Arab pelajar universiti di Malaysia
title_short Kemahiran sebutan huruf dan penyampaian dalam debat Bahasa Arab pelajar universiti di Malaysia
title_full Kemahiran sebutan huruf dan penyampaian dalam debat Bahasa Arab pelajar universiti di Malaysia
title_fullStr Kemahiran sebutan huruf dan penyampaian dalam debat Bahasa Arab pelajar universiti di Malaysia
title_full_unstemmed Kemahiran sebutan huruf dan penyampaian dalam debat Bahasa Arab pelajar universiti di Malaysia
title_sort kemahiran sebutan huruf dan penyampaian dalam debat bahasa arab pelajar universiti di malaysia
publishDate 2012
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/38891/13/FBMK%202012%2028R.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/38891/
_version_ 1643832264695480320
score 13.160551