Persepsi murid sekolah integriti terhadap pengajaran pendidikan Islam: suatu tinjauan awal

Pendidikan Islam merupakan mata pelajaran yang wajib diambil oleh semua murid Islam. Berdasarkan konsep Education for All, maka murid di sekolah-sekolah Integriti di Malaysia turut diberikan peluang mengikuti pembelajaran Pendidikan Islam agar mereka tidak ketinggalan dalam arus perdana pendidikan n...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Suhid, Asmawati, Fakhruddin, Fathiyah, Che Noh, Mohd. Aderi
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2012
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/33603/1/33603.doc
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/33603/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Pendidikan Islam merupakan mata pelajaran yang wajib diambil oleh semua murid Islam. Berdasarkan konsep Education for All, maka murid di sekolah-sekolah Integriti di Malaysia turut diberikan peluang mengikuti pembelajaran Pendidikan Islam agar mereka tidak ketinggalan dalam arus perdana pendidikan negara. Ini jelas termaktub dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan, dan oleh itu, sebagai rakyat Malaysia mereka berhak mendapat pendidikan yang sempurna. Pendidikan formal di Sekolah Integriti bermula pada 2008, dan murid di sekolah ini mengikuti kurikulum Pendidikan Islam yang serupa seperti yang terdapat dalam sistem pendidikan kebangsaan. Walaupun murid ini dianggap sebagai bermasalah delinkuen, mereka perlu dididik dan dipupuk dengan nilai-nilai Islam dan moral agar menjadi insan yang berguna di suatu hari kelak. Justeru, kajian ini dijalankan untuk meninjau persepsi murid sekolah Integriti daripada aspek minat dan kesan pengajaran Pendidikan Islam terhadap amalan nilai-nilai Islam dalam kehidupan mereka.