Penerapan elemen pembangunan belia positif dalam perencanaan program rakan muda jiran muda

Kajian ini memfokuskan kepada penerapan elemen Pembangunan Belia Positif dalam perencanaan Program Rakan Muda Jiran Muda. Pembangunan Belia Positif merupakan satu pendekatan yang memberikan keutamaan kepada golongan muda dengan memfokuskan kepada aset golongan muda. Aset golongan muda terdiri dari...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Yusof, Wasitah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2012
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/33347/1/IPSS%202012%204R.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/33347/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.33347
record_format eprints
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Kajian ini memfokuskan kepada penerapan elemen Pembangunan Belia Positif dalam perencanaan Program Rakan Muda Jiran Muda. Pembangunan Belia Positif merupakan satu pendekatan yang memberikan keutamaan kepada golongan muda dengan memfokuskan kepada aset golongan muda. Aset golongan muda terdiri daripada kapasiti, kekuatan dan keperluan pembangunan golongan muda dan bukan kepada kekurangan mereka seperti faktor risiko, tingkah laku negatif dan menimbulkan masalah. Bentuk pembangunan belia yang lepas lebih memberikan pendekatan mengubati dan menangani isu dan permasalahan belia. Oleh yang demikian, melalui program Rakan Muda Jiran Muda, pembentukan kapasiti dan juga penyerlahan potensi belia diketengahkan melalui aktiviti dan modul dalam melaksanakan program ini. Justeru, kajian ini bertujuan untuk mendalami prosedur perencanaan yang merangkumi perancangan, pelaksanaan dan penilaian program Kem Rakan Muda Jiran Muda. Selain itu, kajin ini juga bertujuan untuk mendalami penerapan elemen-elemen pendekatan Pembangunan Belia Positif dalam perencanaan Program Rakan Muda Jiran Muda dan menjelaskan cabaran dan halangan yang boleh menjejaskan proses penerapan Pembangunan Belia Positif dalam perencanaan Program Kem Rakan Muda Jiran Muda. Kajian ini dijalankan secara kualitatif dengan reka bentuk kajian exploratory yang menggunakan teknik temu bual mendalam, pemerhatian tidak turut serta dan juga perbincangan kumpulan berfokus. Seramai 13 orang terlibat dalam kajian ini terdiri daripada pegawai-pegawai dari peringkat perancangan, pelaksana dan penilai. Lokasi kajian adalah disekitar kawasan Johor, Pulau Pinang dan Kelantan. Teknik persampelan yang digunakan adalah persampelan bertujuan. Constant Comparative Analysis digunakan bagi menganalisis dapatan kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa Program Rakan Muda Jiran Muda dilaksanakan mengikut proses/prosedur iaitu perancangan, pelaksanaan dan penilaian. Setiap perancangan melibatkan penetapan objektif yang jelas dan pembentukan modul yang holistik juga digarap dalam proses pelaksanaan supaya output yang dihasilkan berkesan. Daripada segi penilaian pula pelbagai langkah diambil supaya adanya nilai tambah dalam memurnikan dan memperbaiki kelemahan dalam Program Rakan Muda Jiran Muda. Daripada segi kedapatan elemen Pembangunan Belia Positif yang diterapkan dalam Kem Rakan Muda Jiran Muda (RMJM) melalui pelaksanaan aktiviti di kem RMJM, kajian menunjukkan bahawa pembangunan belia positif dalam program ini menampakkan sesuatu kelainan dari program-program yang lain. Elemen pembangunan belia positif diserapkan ke dalam program ini supaya dapat melahirkan belia yang berpotensi dan mempunyai kekuatannya tersendiri. Hal ini dapat dijelaskan melalui aset luaran dan aset dalaman dalam Pembangunan Belia Positif. Daripada segi halangan dan cabaran pula, terdapat halangan dan cabaran dalam penerapan elemen pembangunan belia positif. Antaranya adalah kefahaman diperingkat perencanaan mengenai konsep pembangunan belia positif Selain itu, daripada segi modal insan dan kepakaran dalam penerapan elemen pembangunan belia positif dan juga masalah kewangan dalam melaksanakan program dan aktiviti yang berkaitan. Justeru, secara keseluruhannya, apa yang lebih penting adalah aktiviti pencegahan yang perlu dititikberatkan dalam pembangunan belia supaya pembangunan belia hari ini seimbang daripada pelbagai segi yang menumpukan kepada penyerlahan potensi belia hari ini. Pembangunan belia positif menekankan persediaan yang menyeluruh bagi golongan muda untuk berjaya dalam memberi sumbangan mereka sebagai individu yang dewasa daripada memfokus kepada memastikan golongan muda tidak terlibat dalam tingkahlaku yang memberi berisiko. Justeru, melalui pembangunan belia positif, belia hari ini dapat mengembangkan potensi mereka dan juga secara tidak langsung ia dapat membentuk satu komuniti belia yang lebih baik dan holistik.
format Thesis
author Mohd Yusof, Wasitah
spellingShingle Mohd Yusof, Wasitah
Penerapan elemen pembangunan belia positif dalam perencanaan program rakan muda jiran muda
author_facet Mohd Yusof, Wasitah
author_sort Mohd Yusof, Wasitah
title Penerapan elemen pembangunan belia positif dalam perencanaan program rakan muda jiran muda
title_short Penerapan elemen pembangunan belia positif dalam perencanaan program rakan muda jiran muda
title_full Penerapan elemen pembangunan belia positif dalam perencanaan program rakan muda jiran muda
title_fullStr Penerapan elemen pembangunan belia positif dalam perencanaan program rakan muda jiran muda
title_full_unstemmed Penerapan elemen pembangunan belia positif dalam perencanaan program rakan muda jiran muda
title_sort penerapan elemen pembangunan belia positif dalam perencanaan program rakan muda jiran muda
publishDate 2012
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/33347/1/IPSS%202012%204R.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/33347/
_version_ 1643830848210862080
spelling my.upm.eprints.333472015-03-16T03:43:54Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/33347/ Penerapan elemen pembangunan belia positif dalam perencanaan program rakan muda jiran muda Mohd Yusof, Wasitah Kajian ini memfokuskan kepada penerapan elemen Pembangunan Belia Positif dalam perencanaan Program Rakan Muda Jiran Muda. Pembangunan Belia Positif merupakan satu pendekatan yang memberikan keutamaan kepada golongan muda dengan memfokuskan kepada aset golongan muda. Aset golongan muda terdiri daripada kapasiti, kekuatan dan keperluan pembangunan golongan muda dan bukan kepada kekurangan mereka seperti faktor risiko, tingkah laku negatif dan menimbulkan masalah. Bentuk pembangunan belia yang lepas lebih memberikan pendekatan mengubati dan menangani isu dan permasalahan belia. Oleh yang demikian, melalui program Rakan Muda Jiran Muda, pembentukan kapasiti dan juga penyerlahan potensi belia diketengahkan melalui aktiviti dan modul dalam melaksanakan program ini. Justeru, kajian ini bertujuan untuk mendalami prosedur perencanaan yang merangkumi perancangan, pelaksanaan dan penilaian program Kem Rakan Muda Jiran Muda. Selain itu, kajin ini juga bertujuan untuk mendalami penerapan elemen-elemen pendekatan Pembangunan Belia Positif dalam perencanaan Program Rakan Muda Jiran Muda dan menjelaskan cabaran dan halangan yang boleh menjejaskan proses penerapan Pembangunan Belia Positif dalam perencanaan Program Kem Rakan Muda Jiran Muda. Kajian ini dijalankan secara kualitatif dengan reka bentuk kajian exploratory yang menggunakan teknik temu bual mendalam, pemerhatian tidak turut serta dan juga perbincangan kumpulan berfokus. Seramai 13 orang terlibat dalam kajian ini terdiri daripada pegawai-pegawai dari peringkat perancangan, pelaksana dan penilai. Lokasi kajian adalah disekitar kawasan Johor, Pulau Pinang dan Kelantan. Teknik persampelan yang digunakan adalah persampelan bertujuan. Constant Comparative Analysis digunakan bagi menganalisis dapatan kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa Program Rakan Muda Jiran Muda dilaksanakan mengikut proses/prosedur iaitu perancangan, pelaksanaan dan penilaian. Setiap perancangan melibatkan penetapan objektif yang jelas dan pembentukan modul yang holistik juga digarap dalam proses pelaksanaan supaya output yang dihasilkan berkesan. Daripada segi penilaian pula pelbagai langkah diambil supaya adanya nilai tambah dalam memurnikan dan memperbaiki kelemahan dalam Program Rakan Muda Jiran Muda. Daripada segi kedapatan elemen Pembangunan Belia Positif yang diterapkan dalam Kem Rakan Muda Jiran Muda (RMJM) melalui pelaksanaan aktiviti di kem RMJM, kajian menunjukkan bahawa pembangunan belia positif dalam program ini menampakkan sesuatu kelainan dari program-program yang lain. Elemen pembangunan belia positif diserapkan ke dalam program ini supaya dapat melahirkan belia yang berpotensi dan mempunyai kekuatannya tersendiri. Hal ini dapat dijelaskan melalui aset luaran dan aset dalaman dalam Pembangunan Belia Positif. Daripada segi halangan dan cabaran pula, terdapat halangan dan cabaran dalam penerapan elemen pembangunan belia positif. Antaranya adalah kefahaman diperingkat perencanaan mengenai konsep pembangunan belia positif Selain itu, daripada segi modal insan dan kepakaran dalam penerapan elemen pembangunan belia positif dan juga masalah kewangan dalam melaksanakan program dan aktiviti yang berkaitan. Justeru, secara keseluruhannya, apa yang lebih penting adalah aktiviti pencegahan yang perlu dititikberatkan dalam pembangunan belia supaya pembangunan belia hari ini seimbang daripada pelbagai segi yang menumpukan kepada penyerlahan potensi belia hari ini. Pembangunan belia positif menekankan persediaan yang menyeluruh bagi golongan muda untuk berjaya dalam memberi sumbangan mereka sebagai individu yang dewasa daripada memfokus kepada memastikan golongan muda tidak terlibat dalam tingkahlaku yang memberi berisiko. Justeru, melalui pembangunan belia positif, belia hari ini dapat mengembangkan potensi mereka dan juga secara tidak langsung ia dapat membentuk satu komuniti belia yang lebih baik dan holistik. 2012-02 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/33347/1/IPSS%202012%204R.pdf Mohd Yusof, Wasitah (2012) Penerapan elemen pembangunan belia positif dalam perencanaan program rakan muda jiran muda. PhD thesis, Universiti Putra Malaysia.
score 13.187197