Kesan pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar melalui aktiviti melukis mural untuk meningkatkan pengetahuan dan kesedaran pelajar sekolah menengah terhadap alam sekitar.

Kajian ini bertujuan untuk menilai kesan aktiviti pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar melalui aktiviti penghayatan melukis mural dalam usaha meningkatkan pengetahuan dan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar. Aktiviti pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar dijalankan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Othman, Rohana, Harun, Rosta, Muda, Azizi, Ismail, Ismi Arif
Format: Article
Published: Universiti Sains Malaysia Press 2013
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/29048/
http://apjee.usm.my/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.29048
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.290482014-11-06T07:22:48Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/29048/ Kesan pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar melalui aktiviti melukis mural untuk meningkatkan pengetahuan dan kesedaran pelajar sekolah menengah terhadap alam sekitar. Othman, Rohana Harun, Rosta Muda, Azizi Ismail, Ismi Arif Kajian ini bertujuan untuk menilai kesan aktiviti pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar melalui aktiviti penghayatan melukis mural dalam usaha meningkatkan pengetahuan dan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar. Aktiviti pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar dijalankan di dalam kelas selama 1 jam seminggu sebanyak 4 kali manakala aktiviti melukis mural bertemakan ekosistem marin dijalankan di luar kelas selama sebulan.Reka bentuk kajian ini adalah kuasi-eksperimental menggunakan ujian pra dan ujian pos bagi kumpulan-kumpulan tidak seimbang dengan pengukuran berulang. Kajian ini melibatkan seramai 128 orang pelajar tingkatan dua daripada dua buah sekolah menengah harian biasa di daerah Gombak,Selangor. Sebuah sekolah telah dipilih sebagai kumpulan kawalan dan sebuah lagisebagai kumpulan eksperimen yang diwakili oleh seramai 64 orang pelajar bagi setiap sekolah. Responden yang terlibat dalam kajian ini akan diuji dengan empat jenis instrumen iaitu ujian pra, ujian pos 1, ujian pos 2 dan ujian pos 3. Setiap instrumen mengandungi 20 soalan pengetahuan dengan 4 pilihan jawapan dan 18 pernyataan kesedaran yang mengukur sikap dalam bentuk skala 5-Likert. Keputusan kajian mendapati kumpulan eksperimen telah menunjukkan peningkatan dalam pengetahuan dan kesedaran terhadap alam sekitar tetapi tidak kepada kumpulan kawalan. Universiti Sains Malaysia Press 2013 Article PeerReviewed Othman, Rohana and Harun, Rosta and Muda, Azizi and Ismail, Ismi Arif (2013) Kesan pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar melalui aktiviti melukis mural untuk meningkatkan pengetahuan dan kesedaran pelajar sekolah menengah terhadap alam sekitar. Asia Pacific Journal of Educators and Education, 28 (1). pp. 11-31. ISSN 2180-3463 http://apjee.usm.my/
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
description Kajian ini bertujuan untuk menilai kesan aktiviti pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar melalui aktiviti penghayatan melukis mural dalam usaha meningkatkan pengetahuan dan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar. Aktiviti pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar dijalankan di dalam kelas selama 1 jam seminggu sebanyak 4 kali manakala aktiviti melukis mural bertemakan ekosistem marin dijalankan di luar kelas selama sebulan.Reka bentuk kajian ini adalah kuasi-eksperimental menggunakan ujian pra dan ujian pos bagi kumpulan-kumpulan tidak seimbang dengan pengukuran berulang. Kajian ini melibatkan seramai 128 orang pelajar tingkatan dua daripada dua buah sekolah menengah harian biasa di daerah Gombak,Selangor. Sebuah sekolah telah dipilih sebagai kumpulan kawalan dan sebuah lagisebagai kumpulan eksperimen yang diwakili oleh seramai 64 orang pelajar bagi setiap sekolah. Responden yang terlibat dalam kajian ini akan diuji dengan empat jenis instrumen iaitu ujian pra, ujian pos 1, ujian pos 2 dan ujian pos 3. Setiap instrumen mengandungi 20 soalan pengetahuan dengan 4 pilihan jawapan dan 18 pernyataan kesedaran yang mengukur sikap dalam bentuk skala 5-Likert. Keputusan kajian mendapati kumpulan eksperimen telah menunjukkan peningkatan dalam pengetahuan dan kesedaran terhadap alam sekitar tetapi tidak kepada kumpulan kawalan.
format Article
author Othman, Rohana
Harun, Rosta
Muda, Azizi
Ismail, Ismi Arif
spellingShingle Othman, Rohana
Harun, Rosta
Muda, Azizi
Ismail, Ismi Arif
Kesan pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar melalui aktiviti melukis mural untuk meningkatkan pengetahuan dan kesedaran pelajar sekolah menengah terhadap alam sekitar.
author_facet Othman, Rohana
Harun, Rosta
Muda, Azizi
Ismail, Ismi Arif
author_sort Othman, Rohana
title Kesan pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar melalui aktiviti melukis mural untuk meningkatkan pengetahuan dan kesedaran pelajar sekolah menengah terhadap alam sekitar.
title_short Kesan pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar melalui aktiviti melukis mural untuk meningkatkan pengetahuan dan kesedaran pelajar sekolah menengah terhadap alam sekitar.
title_full Kesan pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar melalui aktiviti melukis mural untuk meningkatkan pengetahuan dan kesedaran pelajar sekolah menengah terhadap alam sekitar.
title_fullStr Kesan pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar melalui aktiviti melukis mural untuk meningkatkan pengetahuan dan kesedaran pelajar sekolah menengah terhadap alam sekitar.
title_full_unstemmed Kesan pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar melalui aktiviti melukis mural untuk meningkatkan pengetahuan dan kesedaran pelajar sekolah menengah terhadap alam sekitar.
title_sort kesan pengajaran dan pembelajaran pendidikan alam sekitar melalui aktiviti melukis mural untuk meningkatkan pengetahuan dan kesedaran pelajar sekolah menengah terhadap alam sekitar.
publisher Universiti Sains Malaysia Press
publishDate 2013
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/29048/
http://apjee.usm.my/
_version_ 1643829645967097856
score 13.159267