Kajian kes aplikasi naratif dalam mata pelajaran bahasa Melayu sekolah menengah

Kajian kes ini telah dijalankan untuk mendapatkan maklumat secara mendalam mengenai pengaplikasian naratif atau cerita dalam kalangan guru-guru mata pelajaran Bahasa Melayu. Berdasarkan kajian-kajian lepas didapati naratif atau cerita ini banyak dikaji di luar negara dan diaplikasikan dalam pengajar...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Jusoh, Zuraini, Abd Rahman, Fadzilah, Mohd Kiram, Norazlina, Roslan, Samsilah
Format: Article
Language:English
Published: Centre for Languages and Human Development, Universiti Teknikal Malaysia 2013
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/27950/1/Kajian%20kes%20aplikasi%20naratif%20dalam%20mata%20pelajaran%20bahasa%20Melayu%20sekolah%20menengah.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/27950/
http://jhcd.utem.edu.my/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=110&Itemid=80
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.27950
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.279502016-03-07T02:12:40Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/27950/ Kajian kes aplikasi naratif dalam mata pelajaran bahasa Melayu sekolah menengah Jusoh, Zuraini Abd Rahman, Fadzilah Mohd Kiram, Norazlina Roslan, Samsilah Kajian kes ini telah dijalankan untuk mendapatkan maklumat secara mendalam mengenai pengaplikasian naratif atau cerita dalam kalangan guru-guru mata pelajaran Bahasa Melayu. Berdasarkan kajian-kajian lepas didapati naratif atau cerita ini banyak dikaji di luar negara dan diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran pelbagai bidang namun, banyak melibatkan pendidikan peringkat sekolah rendah. Malah, di negara ini naratif atau cerita banyak dilaksanakan di peringkat pra sekolah dan sekoleh rendah. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk mendapatkan pandangan guru-guru mata pelajaran Bahasa Melayu sekolah menengah berkaitan naratif atau cerita itu sendiri, juga untuk mengetahui sejauh mana ia dapat diaplikasikan di peringkat sekolah menengah. Temu bual jenis semi-struktur secara bersemuka telah dilakukan terhadap dua orang guru, iaitu seorang guru berpengalaman mengajar Bahasa Melayu selama 12 tahun dan seorang lagi berpengalaman selama lima tahun. Secara umumnya, guru-guru yang menjadi responden kajian mempunyai pandangan yang positif terhadap aplikasi bercerita atau naratif di peringkat sekolah menengah. Namun, mengakui bahawa ia perlu disesuaikan dengan aras kepandaian murid-murid serta hanya sesuai untuk mata pelajaran tertentu sahaja. Centre for Languages and Human Development, Universiti Teknikal Malaysia 2013 Article PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/27950/1/Kajian%20kes%20aplikasi%20naratif%20dalam%20mata%20pelajaran%20bahasa%20Melayu%20sekolah%20menengah.pdf Jusoh, Zuraini and Abd Rahman, Fadzilah and Mohd Kiram, Norazlina and Roslan, Samsilah (2013) Kajian kes aplikasi naratif dalam mata pelajaran bahasa Melayu sekolah menengah. Journal of Human Capital Development, 6 (1). pp. 87-100. ISSN 1985-7012 http://jhcd.utem.edu.my/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=110&Itemid=80
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Kajian kes ini telah dijalankan untuk mendapatkan maklumat secara mendalam mengenai pengaplikasian naratif atau cerita dalam kalangan guru-guru mata pelajaran Bahasa Melayu. Berdasarkan kajian-kajian lepas didapati naratif atau cerita ini banyak dikaji di luar negara dan diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran pelbagai bidang namun, banyak melibatkan pendidikan peringkat sekolah rendah. Malah, di negara ini naratif atau cerita banyak dilaksanakan di peringkat pra sekolah dan sekoleh rendah. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk mendapatkan pandangan guru-guru mata pelajaran Bahasa Melayu sekolah menengah berkaitan naratif atau cerita itu sendiri, juga untuk mengetahui sejauh mana ia dapat diaplikasikan di peringkat sekolah menengah. Temu bual jenis semi-struktur secara bersemuka telah dilakukan terhadap dua orang guru, iaitu seorang guru berpengalaman mengajar Bahasa Melayu selama 12 tahun dan seorang lagi berpengalaman selama lima tahun. Secara umumnya, guru-guru yang menjadi responden kajian mempunyai pandangan yang positif terhadap aplikasi bercerita atau naratif di peringkat sekolah menengah. Namun, mengakui bahawa ia perlu disesuaikan dengan aras kepandaian murid-murid serta hanya sesuai untuk mata pelajaran tertentu sahaja.
format Article
author Jusoh, Zuraini
Abd Rahman, Fadzilah
Mohd Kiram, Norazlina
Roslan, Samsilah
spellingShingle Jusoh, Zuraini
Abd Rahman, Fadzilah
Mohd Kiram, Norazlina
Roslan, Samsilah
Kajian kes aplikasi naratif dalam mata pelajaran bahasa Melayu sekolah menengah
author_facet Jusoh, Zuraini
Abd Rahman, Fadzilah
Mohd Kiram, Norazlina
Roslan, Samsilah
author_sort Jusoh, Zuraini
title Kajian kes aplikasi naratif dalam mata pelajaran bahasa Melayu sekolah menengah
title_short Kajian kes aplikasi naratif dalam mata pelajaran bahasa Melayu sekolah menengah
title_full Kajian kes aplikasi naratif dalam mata pelajaran bahasa Melayu sekolah menengah
title_fullStr Kajian kes aplikasi naratif dalam mata pelajaran bahasa Melayu sekolah menengah
title_full_unstemmed Kajian kes aplikasi naratif dalam mata pelajaran bahasa Melayu sekolah menengah
title_sort kajian kes aplikasi naratif dalam mata pelajaran bahasa melayu sekolah menengah
publisher Centre for Languages and Human Development, Universiti Teknikal Malaysia
publishDate 2013
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/27950/1/Kajian%20kes%20aplikasi%20naratif%20dalam%20mata%20pelajaran%20bahasa%20Melayu%20sekolah%20menengah.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/27950/
http://jhcd.utem.edu.my/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=110&Itemid=80
_version_ 1643829325583089664
score 13.19449