Pengaruh Faktor-faktor Sosio-ekonomi Terhadap Kesedaran Pengguna (The Influence of Socio-economic Factors on Consumer Awareness)
Kajian ini bertujuan untuk memeriksa pengaruh faktor sosioekonomi terhadap kesedaran pengguna. Seramai" 90 orang responden iaitu 45 orang dari" kawasan bandar dan 45 orang dan' luar bandar telah dz"pilihh secara rawak untuk kajian ini". Maklumat di'kumpulkan melalui&q...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English Malay |
Published: |
1985
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/2448/1/Pengaruh_Faktor-faktor_Sosio-ekonomi.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/2448/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.upm.eprints.2448 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.upm.eprints.24482013-05-27T07:01:09Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/2448/ Pengaruh Faktor-faktor Sosio-ekonomi Terhadap Kesedaran Pengguna (The Influence of Socio-economic Factors on Consumer Awareness) Yahya, Nurizan Shahbuddin, Jaiyah Masud, Jariah Kajian ini bertujuan untuk memeriksa pengaruh faktor sosioekonomi terhadap kesedaran pengguna. Seramai" 90 orang responden iaitu 45 orang dari" kawasan bandar dan 45 orang dan' luar bandar telah dz"pilihh secara rawak untuk kajian ini". Maklumat di'kumpulkan melalui" temubual berdasarkan kepada soalan-soalan yang di"bentuk di" dalam kertas soal selidikk. Dua pembolehubah telah di"gunakan iaitu faktor sosi"o-ekonomi" sebagai" pembolehubah bebas dan kesedaran pengguna sebagai" pembolehubah sandar. Ujian statistik Analisis varian dan 'Duncan's multiple-range' telah di"gunakan untuk memeriksa perbezaan di" antara angkubah. Hasil kajian menullfukkan taraf kesedaran pengguna bandar lebih tinggi darzpada pengguna luar bandar. Taraf kesedaran pengguna berbeza mengz'kut taraf pelajaran dan pendapatan. Beberapa cadangan telah di'berz"kan berdasarkan kepada maklumbalas yang diterima untuk memperbaiki" keadaan tersebut. 1985 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/2448/1/Pengaruh_Faktor-faktor_Sosio-ekonomi.pdf Yahya, Nurizan and Shahbuddin, Jaiyah and Masud, Jariah (1985) Pengaruh Faktor-faktor Sosio-ekonomi Terhadap Kesedaran Pengguna (The Influence of Socio-economic Factors on Consumer Awareness). Pertanika, 8 (1). pp. 89-97. Malay |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
building |
UPM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Putra Malaysia |
content_source |
UPM Institutional Repository |
url_provider |
http://psasir.upm.edu.my/ |
language |
English Malay |
description |
Kajian ini bertujuan untuk memeriksa pengaruh faktor sosioekonomi terhadap kesedaran
pengguna. Seramai" 90 orang responden iaitu 45 orang dari" kawasan bandar dan 45 orang dan' luar
bandar telah dz"pilihh secara rawak untuk kajian ini". Maklumat di'kumpulkan melalui" temubual berdasarkan
kepada soalan-soalan yang di"bentuk di" dalam kertas soal selidikk. Dua pembolehubah telah
di"gunakan iaitu faktor sosi"o-ekonomi" sebagai" pembolehubah bebas dan kesedaran pengguna sebagai"
pembolehubah sandar. Ujian statistik Analisis varian dan 'Duncan's multiple-range' telah di"gunakan
untuk memeriksa perbezaan di" antara angkubah. Hasil kajian menullfukkan taraf kesedaran pengguna
bandar lebih tinggi darzpada pengguna luar bandar. Taraf kesedaran pengguna berbeza
mengz'kut taraf pelajaran dan pendapatan. Beberapa cadangan telah di'berz"kan berdasarkan kepada
maklumbalas yang diterima untuk memperbaiki" keadaan tersebut. |
format |
Article |
author |
Yahya, Nurizan Shahbuddin, Jaiyah Masud, Jariah |
spellingShingle |
Yahya, Nurizan Shahbuddin, Jaiyah Masud, Jariah Pengaruh Faktor-faktor Sosio-ekonomi Terhadap Kesedaran Pengguna (The Influence of Socio-economic Factors on Consumer Awareness) |
author_facet |
Yahya, Nurizan Shahbuddin, Jaiyah Masud, Jariah |
author_sort |
Yahya, Nurizan |
title |
Pengaruh Faktor-faktor Sosio-ekonomi
Terhadap Kesedaran Pengguna (The Influence of Socio-economic Factors on Consumer Awareness) |
title_short |
Pengaruh Faktor-faktor Sosio-ekonomi
Terhadap Kesedaran Pengguna (The Influence of Socio-economic Factors on Consumer Awareness) |
title_full |
Pengaruh Faktor-faktor Sosio-ekonomi
Terhadap Kesedaran Pengguna (The Influence of Socio-economic Factors on Consumer Awareness) |
title_fullStr |
Pengaruh Faktor-faktor Sosio-ekonomi
Terhadap Kesedaran Pengguna (The Influence of Socio-economic Factors on Consumer Awareness) |
title_full_unstemmed |
Pengaruh Faktor-faktor Sosio-ekonomi
Terhadap Kesedaran Pengguna (The Influence of Socio-economic Factors on Consumer Awareness) |
title_sort |
pengaruh faktor-faktor sosio-ekonomi
terhadap kesedaran pengguna (the influence of socio-economic factors on consumer awareness) |
publishDate |
1985 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/2448/1/Pengaruh_Faktor-faktor_Sosio-ekonomi.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/2448/ |
_version_ |
1643822321530568704 |
score |
13.211869 |