Pengaruh Faktor-faktor Sosio-ekonomi Terhadap Kesedaran Pengguna (The Influence of Socio-economic Factors on Consumer Awareness)

Kajian ini bertujuan untuk memeriksa pengaruh faktor sosioekonomi terhadap kesedaran pengguna. Seramai" 90 orang responden iaitu 45 orang dari" kawasan bandar dan 45 orang dan' luar bandar telah dz"pilihh secara rawak untuk kajian ini". Maklumat di'kumpulkan melalui&q...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Yahya, Nurizan, Shahbuddin, Jaiyah, Masud, Jariah
Format: Article
Language:English
Malay
Published: 1985
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/2448/1/Pengaruh_Faktor-faktor_Sosio-ekonomi.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/2448/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.2448
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.24482013-05-27T07:01:09Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/2448/ Pengaruh Faktor-faktor Sosio-ekonomi Terhadap Kesedaran Pengguna (The Influence of Socio-economic Factors on Consumer Awareness) Yahya, Nurizan Shahbuddin, Jaiyah Masud, Jariah Kajian ini bertujuan untuk memeriksa pengaruh faktor sosioekonomi terhadap kesedaran pengguna. Seramai" 90 orang responden iaitu 45 orang dari" kawasan bandar dan 45 orang dan' luar bandar telah dz"pilihh secara rawak untuk kajian ini". Maklumat di'kumpulkan melalui" temubual berdasarkan kepada soalan-soalan yang di"bentuk di" dalam kertas soal selidikk. Dua pembolehubah telah di"gunakan iaitu faktor sosi"o-ekonomi" sebagai" pembolehubah bebas dan kesedaran pengguna sebagai" pembolehubah sandar. Ujian statistik Analisis varian dan 'Duncan's multiple-range' telah di"gunakan untuk memeriksa perbezaan di" antara angkubah. Hasil kajian menullfukkan taraf kesedaran pengguna bandar lebih tinggi darzpada pengguna luar bandar. Taraf kesedaran pengguna berbeza mengz'kut taraf pelajaran dan pendapatan. Beberapa cadangan telah di'berz"kan berdasarkan kepada maklumbalas yang diterima untuk memperbaiki" keadaan tersebut. 1985 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/2448/1/Pengaruh_Faktor-faktor_Sosio-ekonomi.pdf Yahya, Nurizan and Shahbuddin, Jaiyah and Masud, Jariah (1985) Pengaruh Faktor-faktor Sosio-ekonomi Terhadap Kesedaran Pengguna (The Influence of Socio-economic Factors on Consumer Awareness). Pertanika, 8 (1). pp. 89-97. Malay
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
Malay
description Kajian ini bertujuan untuk memeriksa pengaruh faktor sosioekonomi terhadap kesedaran pengguna. Seramai" 90 orang responden iaitu 45 orang dari" kawasan bandar dan 45 orang dan' luar bandar telah dz"pilihh secara rawak untuk kajian ini". Maklumat di'kumpulkan melalui" temubual berdasarkan kepada soalan-soalan yang di"bentuk di" dalam kertas soal selidikk. Dua pembolehubah telah di"gunakan iaitu faktor sosi"o-ekonomi" sebagai" pembolehubah bebas dan kesedaran pengguna sebagai" pembolehubah sandar. Ujian statistik Analisis varian dan 'Duncan's multiple-range' telah di"gunakan untuk memeriksa perbezaan di" antara angkubah. Hasil kajian menullfukkan taraf kesedaran pengguna bandar lebih tinggi darzpada pengguna luar bandar. Taraf kesedaran pengguna berbeza mengz'kut taraf pelajaran dan pendapatan. Beberapa cadangan telah di'berz"kan berdasarkan kepada maklumbalas yang diterima untuk memperbaiki" keadaan tersebut.
format Article
author Yahya, Nurizan
Shahbuddin, Jaiyah
Masud, Jariah
spellingShingle Yahya, Nurizan
Shahbuddin, Jaiyah
Masud, Jariah
Pengaruh Faktor-faktor Sosio-ekonomi Terhadap Kesedaran Pengguna (The Influence of Socio-economic Factors on Consumer Awareness)
author_facet Yahya, Nurizan
Shahbuddin, Jaiyah
Masud, Jariah
author_sort Yahya, Nurizan
title Pengaruh Faktor-faktor Sosio-ekonomi Terhadap Kesedaran Pengguna (The Influence of Socio-economic Factors on Consumer Awareness)
title_short Pengaruh Faktor-faktor Sosio-ekonomi Terhadap Kesedaran Pengguna (The Influence of Socio-economic Factors on Consumer Awareness)
title_full Pengaruh Faktor-faktor Sosio-ekonomi Terhadap Kesedaran Pengguna (The Influence of Socio-economic Factors on Consumer Awareness)
title_fullStr Pengaruh Faktor-faktor Sosio-ekonomi Terhadap Kesedaran Pengguna (The Influence of Socio-economic Factors on Consumer Awareness)
title_full_unstemmed Pengaruh Faktor-faktor Sosio-ekonomi Terhadap Kesedaran Pengguna (The Influence of Socio-economic Factors on Consumer Awareness)
title_sort pengaruh faktor-faktor sosio-ekonomi terhadap kesedaran pengguna (the influence of socio-economic factors on consumer awareness)
publishDate 1985
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/2448/1/Pengaruh_Faktor-faktor_Sosio-ekonomi.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/2448/
_version_ 1643822321530568704
score 13.211869