Pengetahuan makna peribahasa dalam kalangan pelajar sekolah menengah.
Makalah ini bertujuan untuk mengenal pasti pengetahuan makna peribahasa dalam kalangan pelajar sekolah menengah dan membincangkan tahap pengetahuan dan maknanya mengikut jantina. Seramai 847 orang pelajar sekolah dipilih sebagai responden. Data kajian dianalisis secara kuantitatif dan kualitatif men...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English Malay |
Published: |
Persatuan Linguistik Malaysia
2011
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/24355/1/Pengetahuan%20makna%20peribahasa%20dalam%20kalangan%20pelajar%20sekolah%20menengah.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/24355/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.upm.eprints.24355 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.upm.eprints.243552015-10-20T01:23:36Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/24355/ Pengetahuan makna peribahasa dalam kalangan pelajar sekolah menengah. Musanif , Ahmad Mahmood Zainon Hamzah, Zaitul Azma Yaakob, Nor Azuwan Che Su, Norizan Makalah ini bertujuan untuk mengenal pasti pengetahuan makna peribahasa dalam kalangan pelajar sekolah menengah dan membincangkan tahap pengetahuan dan maknanya mengikut jantina. Seramai 847 orang pelajar sekolah dipilih sebagai responden. Data kajian dianalisis secara kuantitatif dan kualitatif menggunakan Teori Konstruktivisme. Hasil kajian mendapati pelajar sekolah mempunyai pengetahuan peribahasa yang berkisar di sekitar kehidupan mereka iaitu peribahasa yang selalu diajarkan di sekolah dan peribahasa yang sering diungkapkan dalam kehidupan seharian. Aspek abstrak yang terkandung dalam peribahasa belum diketahui secara mendalam dan menyeluruh kerana kurang kajian tentangnya. Hasil Ujian t pula menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan (t=-9.570, p=0.000) dari segi pengetahuan peribahasa dan makna peribahasa antara pelajar lelaki dengan pelajar perempuan yang dikaji. Pengetahuan peribahasa dan makna peribahasa dalam kalangan pelajar lelaki didapati lebih tinggi ( min 1.74) berbanding pelajar perempuan( min 1.73). Oleh yang demikian pelajaran peribahasa harus diajar dalam setiap kemahiran bahasa supaya pelajar dapat meningkatkan pengetahuan mereka tentang makna peribahasa untuk diaplikasikan dalam wacana penulisan mereka, sekali gus meningkatkan keterampilan berbahasa dalam kalangan pelajar. Persatuan Linguistik Malaysia 2011 Article PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/24355/1/Pengetahuan%20makna%20peribahasa%20dalam%20kalangan%20pelajar%20sekolah%20menengah.pdf Musanif , Ahmad Mahmood and Zainon Hamzah, Zaitul Azma and Yaakob, Nor Azuwan and Che Su, Norizan (2011) Pengetahuan makna peribahasa dalam kalangan pelajar sekolah menengah. Jurnal Linguistik, 13. pp. 1-16. ISSN 1823-9242 Malay |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
building |
UPM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Putra Malaysia |
content_source |
UPM Institutional Repository |
url_provider |
http://psasir.upm.edu.my/ |
language |
English Malay |
description |
Makalah ini bertujuan untuk mengenal pasti pengetahuan makna peribahasa dalam kalangan pelajar sekolah menengah dan membincangkan tahap pengetahuan dan maknanya mengikut jantina. Seramai 847 orang pelajar sekolah dipilih sebagai responden. Data kajian dianalisis secara kuantitatif dan kualitatif menggunakan Teori Konstruktivisme. Hasil kajian mendapati pelajar sekolah mempunyai pengetahuan peribahasa yang berkisar di sekitar kehidupan mereka iaitu peribahasa yang selalu diajarkan di sekolah dan peribahasa yang sering diungkapkan dalam kehidupan seharian. Aspek abstrak yang terkandung dalam peribahasa belum diketahui secara mendalam dan menyeluruh kerana kurang kajian tentangnya. Hasil Ujian t pula menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan (t=-9.570, p=0.000) dari segi pengetahuan peribahasa dan makna peribahasa antara pelajar lelaki dengan pelajar perempuan yang dikaji. Pengetahuan peribahasa dan makna peribahasa dalam kalangan pelajar lelaki didapati lebih tinggi ( min 1.74) berbanding pelajar perempuan( min 1.73). Oleh yang demikian pelajaran peribahasa harus diajar dalam setiap kemahiran bahasa supaya pelajar dapat meningkatkan pengetahuan mereka tentang makna peribahasa untuk diaplikasikan dalam wacana penulisan mereka, sekali gus meningkatkan keterampilan berbahasa dalam kalangan pelajar. |
format |
Article |
author |
Musanif , Ahmad Mahmood Zainon Hamzah, Zaitul Azma Yaakob, Nor Azuwan Che Su, Norizan |
spellingShingle |
Musanif , Ahmad Mahmood Zainon Hamzah, Zaitul Azma Yaakob, Nor Azuwan Che Su, Norizan Pengetahuan makna peribahasa dalam kalangan pelajar sekolah menengah. |
author_facet |
Musanif , Ahmad Mahmood Zainon Hamzah, Zaitul Azma Yaakob, Nor Azuwan Che Su, Norizan |
author_sort |
Musanif , Ahmad Mahmood |
title |
Pengetahuan makna peribahasa dalam kalangan pelajar sekolah menengah. |
title_short |
Pengetahuan makna peribahasa dalam kalangan pelajar sekolah menengah. |
title_full |
Pengetahuan makna peribahasa dalam kalangan pelajar sekolah menengah. |
title_fullStr |
Pengetahuan makna peribahasa dalam kalangan pelajar sekolah menengah. |
title_full_unstemmed |
Pengetahuan makna peribahasa dalam kalangan pelajar sekolah menengah. |
title_sort |
pengetahuan makna peribahasa dalam kalangan pelajar sekolah menengah. |
publisher |
Persatuan Linguistik Malaysia |
publishDate |
2011 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/24355/1/Pengetahuan%20makna%20peribahasa%20dalam%20kalangan%20pelajar%20sekolah%20menengah.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/24355/ |
_version_ |
1643828335647653888 |
score |
13.211869 |