Pembelajaran kolaboratif: bekerja sebagai "satu kumpulan" atau "bekerja dalam kumpulan"?

Pembelajaran kolaboratif adalah satu proses yang menggalakkan pelajar melibatkan diri dalam aktiviti yang diadakan secara langsung atau secara berurutan dengan beberapa orang rakan pelajar yang lain. Pembelajaran ini menekankan kepada konsep bahawa "setiap pelajar belajar dari pelajar yang lain...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Wan Ali, Wan Zah, Mohd Ayub, Ahmad Fauzi, Mahmud, Rosnaini, Nawawi, Mokhtar, Abdullah, Rusli
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2007
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/20529/1/ID%2020529.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/20529/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.20529
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.205292019-10-21T01:30:28Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/20529/ Pembelajaran kolaboratif: bekerja sebagai "satu kumpulan" atau "bekerja dalam kumpulan"? Wan Ali, Wan Zah Mohd Ayub, Ahmad Fauzi Mahmud, Rosnaini Nawawi, Mokhtar Abdullah, Rusli Pembelajaran kolaboratif adalah satu proses yang menggalakkan pelajar melibatkan diri dalam aktiviti yang diadakan secara langsung atau secara berurutan dengan beberapa orang rakan pelajar yang lain. Pembelajaran ini menekankan kepada konsep bahawa "setiap pelajar belajar dari pelajar yang lain." Justeru, ia menggalakkan pelajar untuk menyumbang idea dan buah fikiran serta menghargai idea dan buah fikiran orang lain. Dasar pembelajaran kolaboratif ini membenarkan pelajar memegang peranan sebagai "knowledge provider" di mana pengetahuan itu dapat dikongsi dengan rakan dan pengajar agar sesuatu pengetahuan itu dapat difahami dari perspektif yang lebih luas dan mendalam. Disamping itu, pendekatan ini digunakan untuk menyelesaikan masalah dalam konteks sebenar atau konteks yang kompleks. Satu faktor yang dominan bagi kejayaan sesuatu pembelajaran kolaboratif ialah interaksi sosial antara pelajar dalam kumpulan. Interaksi sosial yang berkesan akan mewujudkan struktur afektif yang bercirikan hubungan sosial, kesepaduan sosial dan rasa tanggungjawab terhadap komuniti. Ketiga-tiga ciri ini merupakan atribut ruang sosial yang membenarkan komunikasi berlaku secara terbuka serta memanfaatkan aktiviti kolaboratif dan perkongsian maklumat penting. Kajian ini berlujuan meninjau persepsi pelajar kursus Teknologi Pendidikan di Fakulti Pengajian Pendidikan, Universiti Putra Malaysia terhadap interaksi sosial dalam suasana pembelajaran kolaboratif. 2007 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/20529/1/ID%2020529.pdf Wan Ali, Wan Zah and Mohd Ayub, Ahmad Fauzi and Mahmud, Rosnaini and Nawawi, Mokhtar and Abdullah, Rusli (2007) Pembelajaran kolaboratif: bekerja sebagai "satu kumpulan" atau "bekerja dalam kumpulan"? In: Persidangan Pengajaran dan Pembelajaran di Peringkat Pengajian Tinggi 2007, 12-14 Dis. 2007, Hotel Palace of Golden Horses, Seri Kembangan, Selangor. (pp. 233-247).
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Pembelajaran kolaboratif adalah satu proses yang menggalakkan pelajar melibatkan diri dalam aktiviti yang diadakan secara langsung atau secara berurutan dengan beberapa orang rakan pelajar yang lain. Pembelajaran ini menekankan kepada konsep bahawa "setiap pelajar belajar dari pelajar yang lain." Justeru, ia menggalakkan pelajar untuk menyumbang idea dan buah fikiran serta menghargai idea dan buah fikiran orang lain. Dasar pembelajaran kolaboratif ini membenarkan pelajar memegang peranan sebagai "knowledge provider" di mana pengetahuan itu dapat dikongsi dengan rakan dan pengajar agar sesuatu pengetahuan itu dapat difahami dari perspektif yang lebih luas dan mendalam. Disamping itu, pendekatan ini digunakan untuk menyelesaikan masalah dalam konteks sebenar atau konteks yang kompleks. Satu faktor yang dominan bagi kejayaan sesuatu pembelajaran kolaboratif ialah interaksi sosial antara pelajar dalam kumpulan. Interaksi sosial yang berkesan akan mewujudkan struktur afektif yang bercirikan hubungan sosial, kesepaduan sosial dan rasa tanggungjawab terhadap komuniti. Ketiga-tiga ciri ini merupakan atribut ruang sosial yang membenarkan komunikasi berlaku secara terbuka serta memanfaatkan aktiviti kolaboratif dan perkongsian maklumat penting. Kajian ini berlujuan meninjau persepsi pelajar kursus Teknologi Pendidikan di Fakulti Pengajian Pendidikan, Universiti Putra Malaysia terhadap interaksi sosial dalam suasana pembelajaran kolaboratif.
format Conference or Workshop Item
author Wan Ali, Wan Zah
Mohd Ayub, Ahmad Fauzi
Mahmud, Rosnaini
Nawawi, Mokhtar
Abdullah, Rusli
spellingShingle Wan Ali, Wan Zah
Mohd Ayub, Ahmad Fauzi
Mahmud, Rosnaini
Nawawi, Mokhtar
Abdullah, Rusli
Pembelajaran kolaboratif: bekerja sebagai "satu kumpulan" atau "bekerja dalam kumpulan"?
author_facet Wan Ali, Wan Zah
Mohd Ayub, Ahmad Fauzi
Mahmud, Rosnaini
Nawawi, Mokhtar
Abdullah, Rusli
author_sort Wan Ali, Wan Zah
title Pembelajaran kolaboratif: bekerja sebagai "satu kumpulan" atau "bekerja dalam kumpulan"?
title_short Pembelajaran kolaboratif: bekerja sebagai "satu kumpulan" atau "bekerja dalam kumpulan"?
title_full Pembelajaran kolaboratif: bekerja sebagai "satu kumpulan" atau "bekerja dalam kumpulan"?
title_fullStr Pembelajaran kolaboratif: bekerja sebagai "satu kumpulan" atau "bekerja dalam kumpulan"?
title_full_unstemmed Pembelajaran kolaboratif: bekerja sebagai "satu kumpulan" atau "bekerja dalam kumpulan"?
title_sort pembelajaran kolaboratif: bekerja sebagai "satu kumpulan" atau "bekerja dalam kumpulan"?
publishDate 2007
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/20529/1/ID%2020529.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/20529/
_version_ 1648738084259364864
score 13.214268