Penggubalan instrumen penilaian pengajaran pensyarah di Universiti Putra Malaysia

Bagi memberi perkhidmatan yang terbaik kepada pelanggan utama iaitu pelajar, Universiti Putra Malaysia (UPM) sentiasa berusaha menambah baik proses pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan pensyarahnya. Untuk tujuan tersebut, UPM melaksanakan penilaian pengajaran pensyarah setiap semester....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Konting, Mohd Majid, Man, Nor Azirawani, Kamaruddin, Norfaryanti, Adam, Azura, Abdullah, Siti Norziah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2007
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/20271/1/ID%2020271.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/20271/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Bagi memberi perkhidmatan yang terbaik kepada pelanggan utama iaitu pelajar, Universiti Putra Malaysia (UPM) sentiasa berusaha menambah baik proses pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan pensyarahnya. Untuk tujuan tersebut, UPM melaksanakan penilaian pengajaran pensyarah setiap semester. Bersesuaian dengan penekanan terhadap pendekatan pengajaran berpusatkan pelajar, satu instrumen penilaian pengajaran pensyarah .yang baharu digubal berdasarkan pandangan pakar dan pihak berkepentingan dari semua fakulti di UPM. Kertas ini melaporkan dapatan kajian tentang kesesuaian instrumen baharu penilaian pengajaran pensyarah yang digubal berdasarkan empat domain utama pengajaran iaitu Perancangan, Penyampaian, Penaksiran dan Profesionalisme Pensyarah. Instrumen berskala Likert 5 mata yang mengandungi 20 item dan satu soalan terbuka dikaji rintis terhadap 5674 pelajar yang mengikuti 146 kursus yang dipilih sebagai sampel daripada 15 buah fakulti di UPM. Dapatan kajian menunjukkan instrumen ini mempunyai indeks kebolehpercayaan Cronbach Alpha keseluruhan 0.97, sementara indeks kebolehpercayaan bagi domain Perancangan ialah 0.81, Penyampaian 0.94, Penaksiran 0.88 dan Profesionalisme 0.91. Ciri-ciri kesesuaian instrumen bagi menilai pengajaran pensyarah dibincangkan dalam kertas ini.