Changing roles and competencies of effective public sector leadership

Artikel ini membincangkan mengenai kepimpinan secara efektif dan perubahan peranan/tugas anggota-anggota perkhidmatan awam. Justeru, Jabatan Perkhidmatan Awam haruslah mengambil perhatian terhadap perubahan-perubahan yang akan dilakukan bagi memastikan kepimpinan yang berkesan di dalam sektor awam d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Silong, Abu Daud, Mohamad, Madinah, Hassan, Zaharah, Ismail, Ismi Arif
Format: Article
Published: Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia 2008
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/13518/
http://www.myjurnal.my/filebank/published_article/25664/Article__2.PDF
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Artikel ini membincangkan mengenai kepimpinan secara efektif dan perubahan peranan/tugas anggota-anggota perkhidmatan awam. Justeru, Jabatan Perkhidmatan Awam haruslah mengambil perhatian terhadap perubahan-perubahan yang akan dilakukan bagi memastikan kepimpinan yang berkesan di dalam sektor awam dengan menyediakan pegawai-pegawai yang berkebolehan dan dapat memimpin secara efektif. Merujuk kepada Mintzberg (1973), terdapat tiga kumpulan di dalam peranan pengurusan iaitu hubungan sesama anggota perkhidmatan awam, informasi di antara satu sama lain dan kebolehan di dalam membuat keputusan. Kepimpinan di dalam perkhidmatan awam memfokuskan kepada dua bentuk sumber rujukan pengurusan yang telah di gambarkan oleh Mintzberg dan Yukl. Kepimpinan secara umumnya mementingkan integriti, visi dan inspirasi. Kajian ini merujuk kepada pengalaman dan maklum bolas yang telah di terima oleh penyelidik di dalam bengkel kepimpinan secara efektif dalam perkhidmatan awam. Kesimpulannya, kepimpinan di dalam sektor awam memerlukan perubahan yang berterusan dalam memastikan ianya sentiasa relevan dan efektif. Kajian ini mendapati perubahan yang dilakukan adalah untuk menyesuaikan dengan bentuk dan kompetensi kepimpinan yang baru. Data yang telah diterima adalah di dalam bentuk kualitatif analisis. Secara tidak langsung, kajian ini juga dapat mengenal pasti Development Dimensions International (DDI's) iaitu peranan-peranan dan lima belas kompetensi bagi kepimpinan Jabatan Perkhidmatan Awam pada masa hadapan.