Kaedah Pengajaran Penulisan Karangan Yang Digunakan Oleh Guru Bahasa Melayu Di Peringkat Menengah Atas Sekolah-Sekolah Di Samarahan, Sarawak

Penyelidikan ini bertujuan untuk mengenal pasti kaedah pengajaran penulisan karangan yang digunakan oleh guru yang mengajar Bahasa Melayu (BM) di peringkat menengah atas. Tinjauan ke atas kaedah-kaedah yang digunakan oleh 40 orang guru yang mengajar BM di kelas-kelas tingkatan empat dan tingkatan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Singkro, Asan
Format: Project Paper Report
Language:English
Malay
Published: 1996
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10975/1/FBMK_1996_1_A.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10975/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.10975
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.109752013-05-27T07:47:43Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10975/ Kaedah Pengajaran Penulisan Karangan Yang Digunakan Oleh Guru Bahasa Melayu Di Peringkat Menengah Atas Sekolah-Sekolah Di Samarahan, Sarawak Singkro, Asan Penyelidikan ini bertujuan untuk mengenal pasti kaedah pengajaran penulisan karangan yang digunakan oleh guru yang mengajar Bahasa Melayu (BM) di peringkat menengah atas. Tinjauan ke atas kaedah-kaedah yang digunakan oleh 40 orang guru yang mengajar BM di kelas-kelas tingkatan empat dan tingkatan lima telah dijalankan di 10 buah sekolah menengah di Bahagian Samarahan, Sarawak. Data kajian telah diperoleh menggunakan 4 instrumen kajian, iaitu persedian mengajar, pemerhatian pengajaran, temu bual dan soal selidik. Dapatan lGtiian menunjukkan bahawa guru yang mengaJar BM di peringkat menengah atas di sekolah-sekolah menengah di Bahagian Samarahan, Sarawak lazimnya menggunakankan Kaedah Deduktif dan Kaedah Induktif. Selain daripada itu, mereka juga pemah menggunakan tiga kaedah yang lain, iaitu Kaedah Proses, Kaedah Model Prosa dan Kaedah Pengalaman. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa prosedur pengajaran kaedah yang lazim digunakan oleh guru dilaksanakan menggunakan 4 hingga 6 langkah utama. Tambahan daripada itu, guru BM berpendapat bahawa Kaedah Deduktif dan Kaedah Induktif yang lazim digunakan oleh mereka itu rnernpunyai kekuatan dan kelernahan yang tersendiri daripada perspektif pelajar, guru dan pelaksanaannya. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa wujud perkaitan antara bilangan kaedah pengajaran penulisan karangan yang pemah digunakan oleh guru yang rnenga.Jar BM dengan pengalaman guru mengajar BM di peringkat menengah atas, dan kursus dalarn perkhidmatan serta kursus dalarnan tentang perkaedahan mengajar penulisan karangan yang pemah diikuti oleh rnereka, tetapi tidak wujud perkaitan dengan profesional keguruan tertinggi guru dan buku tentang perkaedahan rnengajar penulisan karangan yang pemah dibaca oleh guru. 1996-04 Project Paper Report NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10975/1/FBMK_1996_1_A.pdf Singkro, Asan (1996) Kaedah Pengajaran Penulisan Karangan Yang Digunakan Oleh Guru Bahasa Melayu Di Peringkat Menengah Atas Sekolah-Sekolah Di Samarahan, Sarawak. [Project Paper Report] Malay
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
Malay
description Penyelidikan ini bertujuan untuk mengenal pasti kaedah pengajaran penulisan karangan yang digunakan oleh guru yang mengajar Bahasa Melayu (BM) di peringkat menengah atas. Tinjauan ke atas kaedah-kaedah yang digunakan oleh 40 orang guru yang mengajar BM di kelas-kelas tingkatan empat dan tingkatan lima telah dijalankan di 10 buah sekolah menengah di Bahagian Samarahan, Sarawak. Data kajian telah diperoleh menggunakan 4 instrumen kajian, iaitu persedian mengajar, pemerhatian pengajaran, temu bual dan soal selidik. Dapatan lGtiian menunjukkan bahawa guru yang mengaJar BM di peringkat menengah atas di sekolah-sekolah menengah di Bahagian Samarahan, Sarawak lazimnya menggunakankan Kaedah Deduktif dan Kaedah Induktif. Selain daripada itu, mereka juga pemah menggunakan tiga kaedah yang lain, iaitu Kaedah Proses, Kaedah Model Prosa dan Kaedah Pengalaman. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa prosedur pengajaran kaedah yang lazim digunakan oleh guru dilaksanakan menggunakan 4 hingga 6 langkah utama. Tambahan daripada itu, guru BM berpendapat bahawa Kaedah Deduktif dan Kaedah Induktif yang lazim digunakan oleh mereka itu rnernpunyai kekuatan dan kelernahan yang tersendiri daripada perspektif pelajar, guru dan pelaksanaannya. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa wujud perkaitan antara bilangan kaedah pengajaran penulisan karangan yang pemah digunakan oleh guru yang rnenga.Jar BM dengan pengalaman guru mengajar BM di peringkat menengah atas, dan kursus dalarn perkhidmatan serta kursus dalarnan tentang perkaedahan mengajar penulisan karangan yang pemah diikuti oleh rnereka, tetapi tidak wujud perkaitan dengan profesional keguruan tertinggi guru dan buku tentang perkaedahan rnengajar penulisan karangan yang pemah dibaca oleh guru.
format Project Paper Report
author Singkro, Asan
spellingShingle Singkro, Asan
Kaedah Pengajaran Penulisan Karangan Yang Digunakan Oleh Guru Bahasa Melayu Di Peringkat Menengah Atas Sekolah-Sekolah Di Samarahan, Sarawak
author_facet Singkro, Asan
author_sort Singkro, Asan
title Kaedah Pengajaran Penulisan Karangan Yang Digunakan Oleh Guru Bahasa Melayu Di Peringkat Menengah Atas Sekolah-Sekolah Di Samarahan, Sarawak
title_short Kaedah Pengajaran Penulisan Karangan Yang Digunakan Oleh Guru Bahasa Melayu Di Peringkat Menengah Atas Sekolah-Sekolah Di Samarahan, Sarawak
title_full Kaedah Pengajaran Penulisan Karangan Yang Digunakan Oleh Guru Bahasa Melayu Di Peringkat Menengah Atas Sekolah-Sekolah Di Samarahan, Sarawak
title_fullStr Kaedah Pengajaran Penulisan Karangan Yang Digunakan Oleh Guru Bahasa Melayu Di Peringkat Menengah Atas Sekolah-Sekolah Di Samarahan, Sarawak
title_full_unstemmed Kaedah Pengajaran Penulisan Karangan Yang Digunakan Oleh Guru Bahasa Melayu Di Peringkat Menengah Atas Sekolah-Sekolah Di Samarahan, Sarawak
title_sort kaedah pengajaran penulisan karangan yang digunakan oleh guru bahasa melayu di peringkat menengah atas sekolah-sekolah di samarahan, sarawak
publishDate 1996
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10975/1/FBMK_1996_1_A.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10975/
_version_ 1643824715704303616
score 13.160551