Pelaksanaan Kemahiran Berfikir dalam Pengajaran Mata Pelajaran Sejarah KBSM di Daerah Hulu Langat, Selangor Darul Ehsan

Penyelidikan deskriptif ini mengkaji tentang pelaksanaan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif (KBKK) dalam pengajaran mata pelajaran Sejarah Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) di Daerah Hulu Langat, Selangor Darul Ehsan. Tujuannya untuk meninjau pelaksanaan KBKK dari segi persedi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Maulah, Busrah
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 1999
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10866/1/FPP_1999_43_A.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10866/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Penyelidikan deskriptif ini mengkaji tentang pelaksanaan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif (KBKK) dalam pengajaran mata pelajaran Sejarah Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) di Daerah Hulu Langat, Selangor Darul Ehsan. Tujuannya untuk meninjau pelaksanaan KBKK dari segi persediaan dan perancangan pengajaran guru, penerapannya dalam pengajaran dan masalah-masalah pelaksanaan serta penyelesaiannya daripada perspektif guru. Data kajian dikumpul menggunakan senarai semak yang mengandungi itemitem persediaan dan perancangan pengajaran guru, borang pencerapan pengajaran dan temu bual dengan guru. Analisis data menunjukkan bahawa KBKK ditekankan dalam persediaan dan perancangan pengajaran guru. Kebanyakan objektif KBKK dan soalan yang dikemukakan dalam pengajaran Sejarah KBSM kurang menggalakkan kemahiran berfikir pada tahap tinggi. SejwnJah 30.67% daripada keseluruhan masa pengajaran meJibatkan aktiviti-aktiviti yang menerapkan KBKK. Sebanyak 13 masalah pelaksanaan KBKK dikenal pasti. Masalah-masalah tersebut iaJah guru berdepan pelajar bennas