Pelaksanaan Kemahiran Berfikir dalam Pengajaran Mata Pelajaran Sejarah KBSM di Daerah Hulu Langat, Selangor Darul Ehsan
Penyelidikan deskriptif ini mengkaji tentang pelaksanaan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif (KBKK) dalam pengajaran mata pelajaran Sejarah Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) di Daerah Hulu Langat, Selangor Darul Ehsan. Tujuannya untuk meninjau pelaksanaan KBKK dari segi persedi...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English Malay |
Published: |
1999
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10866/1/FPP_1999_43_A.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10866/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Penyelidikan deskriptif ini mengkaji tentang pelaksanaan kemahiran berfikir
secara kritis dan kreatif (KBKK) dalam pengajaran mata pelajaran Sejarah Kurikulum
Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) di Daerah Hulu Langat, Selangor Darul
Ehsan. Tujuannya untuk meninjau pelaksanaan KBKK dari segi persediaan dan
perancangan pengajaran guru, penerapannya dalam pengajaran dan masalah-masalah
pelaksanaan serta penyelesaiannya daripada perspektif guru.
Data kajian dikumpul menggunakan senarai semak yang mengandungi itemitem
persediaan dan perancangan pengajaran guru, borang pencerapan pengajaran
dan temu bual dengan guru. Analisis data menunjukkan bahawa KBKK ditekankan
dalam persediaan dan perancangan pengajaran guru. Kebanyakan objektif KBKK dan
soalan yang dikemukakan dalam pengajaran Sejarah KBSM kurang menggalakkan kemahiran berfikir pada tahap tinggi. SejwnJah 30.67% daripada keseluruhan masa
pengajaran meJibatkan aktiviti-aktiviti yang menerapkan KBKK.
Sebanyak 13 masalah pelaksanaan KBKK dikenal pasti. Masalah-masalah
tersebut iaJah guru berdepan pelajar bennas |
---|