Persepsi Guru Terhadap Peranan Jawatankuasa Penasihat di Sekolah Menengah Teknik

Objektif kajian adalah untuk meninjau persepsi guru terhadap peranan utama Jawatankuasa Penasihat di sekolah, mengenal pasti sarna ada terdapat perbezaan yang signifikan antara persepsi guru terhadap peranan Jawatankuasa Penasihat berdasarkan jantina, kategori tugas, peringkat latihan guru di sek...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Kadir, Mohd Idrus
Format: Project Paper Report
Language:English
Malay
Published: 1999
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10841/1/FPP_1999_32_A.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10841/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.10841
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.108412011-07-25T07:56:55Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10841/ Persepsi Guru Terhadap Peranan Jawatankuasa Penasihat di Sekolah Menengah Teknik Kadir, Mohd Idrus Objektif kajian adalah untuk meninjau persepsi guru terhadap peranan utama Jawatankuasa Penasihat di sekolah, mengenal pasti sarna ada terdapat perbezaan yang signifikan antara persepsi guru terhadap peranan Jawatankuasa Penasihat berdasarkan jantina, kategori tugas, peringkat latihan guru di sekolah, mengenal pasti sarna ada terdapat hubungan yang signifikan antara persepsi dengan umur, persepsi dengan pengalaman berkhidmat guru di sekolah dan meninjau cadangan guru untuk meningkatkan keberkesanan Jawatankuasa Penasihat di sekolah. Responden kajian terdiri daripada 160 orang guru di Sekolah Menengah Teknik di Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Data dikumpul dengan menggunakan soal selidik. Data dianalisis dengan menggunakan taburan kekerapan dan peratusan, ujian t dan ujian korelasi Pearson. Hasil analisis menunjukkan responden bersetuju bahawa peranan Persatuan Ibu Bapa dan Guru berbeza dengan Jawatankuasa Penasihat. Responden juga berpersepsi positif terhadap peranan Jawatankuasa Penasihat. Kajian juga menunjukkan tidak wujud perbezaan yang signifikan antara persepsi dengan jantina, kategori guru dan peringkat latihan guru. Manakala hubungan persepsi dengan umur dan persepsi dengan pengalaman mengajar adalah lemah. Responden juga mencadangkan agar Kementerian Pendidikan Malaysia dan sektor industri menjalin pemuafakatan baru dan mengutamakan keIjaya serta khidmat bimbingan kepada pelajar Sekolah Menengah Teknik. 1999-05 Project Paper Report NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10841/1/FPP_1999_32_A.pdf Kadir, Mohd Idrus (1999) Persepsi Guru Terhadap Peranan Jawatankuasa Penasihat di Sekolah Menengah Teknik. [Project Paper Report] Malay
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
Malay
description Objektif kajian adalah untuk meninjau persepsi guru terhadap peranan utama Jawatankuasa Penasihat di sekolah, mengenal pasti sarna ada terdapat perbezaan yang signifikan antara persepsi guru terhadap peranan Jawatankuasa Penasihat berdasarkan jantina, kategori tugas, peringkat latihan guru di sekolah, mengenal pasti sarna ada terdapat hubungan yang signifikan antara persepsi dengan umur, persepsi dengan pengalaman berkhidmat guru di sekolah dan meninjau cadangan guru untuk meningkatkan keberkesanan Jawatankuasa Penasihat di sekolah. Responden kajian terdiri daripada 160 orang guru di Sekolah Menengah Teknik di Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Data dikumpul dengan menggunakan soal selidik. Data dianalisis dengan menggunakan taburan kekerapan dan peratusan, ujian t dan ujian korelasi Pearson. Hasil analisis menunjukkan responden bersetuju bahawa peranan Persatuan Ibu Bapa dan Guru berbeza dengan Jawatankuasa Penasihat. Responden juga berpersepsi positif terhadap peranan Jawatankuasa Penasihat. Kajian juga menunjukkan tidak wujud perbezaan yang signifikan antara persepsi dengan jantina, kategori guru dan peringkat latihan guru. Manakala hubungan persepsi dengan umur dan persepsi dengan pengalaman mengajar adalah lemah. Responden juga mencadangkan agar Kementerian Pendidikan Malaysia dan sektor industri menjalin pemuafakatan baru dan mengutamakan keIjaya serta khidmat bimbingan kepada pelajar Sekolah Menengah Teknik.
format Project Paper Report
author Kadir, Mohd Idrus
spellingShingle Kadir, Mohd Idrus
Persepsi Guru Terhadap Peranan Jawatankuasa Penasihat di Sekolah Menengah Teknik
author_facet Kadir, Mohd Idrus
author_sort Kadir, Mohd Idrus
title Persepsi Guru Terhadap Peranan Jawatankuasa Penasihat di Sekolah Menengah Teknik
title_short Persepsi Guru Terhadap Peranan Jawatankuasa Penasihat di Sekolah Menengah Teknik
title_full Persepsi Guru Terhadap Peranan Jawatankuasa Penasihat di Sekolah Menengah Teknik
title_fullStr Persepsi Guru Terhadap Peranan Jawatankuasa Penasihat di Sekolah Menengah Teknik
title_full_unstemmed Persepsi Guru Terhadap Peranan Jawatankuasa Penasihat di Sekolah Menengah Teknik
title_sort persepsi guru terhadap peranan jawatankuasa penasihat di sekolah menengah teknik
publishDate 1999
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10841/1/FPP_1999_32_A.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10841/
_version_ 1643824700031238144
score 13.160551