Kesedaran pelanggan tentangproduk dan perkhidmatan perbankan Islam di Bintulu, Sarawak

Perbankan Islam, kekal sebagai sebahagian daripada landskap perkhidmatan kewangan arus perdana seperti yang digambarkan oleh prospek makro yang kukuh dan menjadi teras kepada pasaran dan aset kewangan Islam. Ianya semakin diterima sebagai alternatif untuk membina sist...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Latip, Malisah, Omar, Salmah, Abang Abai, Dayang Shobihah
Format: Article
Published: Labuan e-journal of muamalat & society 2022
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/102045/
https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/LJMS/article/view/3789
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.102045
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.1020452024-04-04T04:54:36Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/102045/ Kesedaran pelanggan tentangproduk dan perkhidmatan perbankan Islam di Bintulu, Sarawak Latip, Malisah Omar, Salmah Abang Abai, Dayang Shobihah Perbankan Islam, kekal sebagai sebahagian daripada landskap perkhidmatan kewangan arus perdana seperti yang digambarkan oleh prospek makro yang kukuh dan menjadi teras kepada pasaran dan aset kewangan Islam. Ianya semakin diterima sebagai alternatif untuk membina sistem kewangan yang komprehensif. Pertumbuhan demografidanekonomi di kebanyakan negara-negara Islam telah merangsang permintaan untuk produk perbankan patuh Syariah. Walaupun terdapat peningkatan dalam institusi perkhidmatan kewangan yang menawarkan produk perbankan Islam yang membawa kepada peningkatan tahap kesedaran pelanggan, ia juga telah meningkatkan tekanan persaingan di pasaran. Kajian ini dilaksanakan sebagai langkah untuk mengenalpasti tahap kesedaran pelanggan di Bintulu, Sarawak berkenaan produk dan perkhidmatan perbankan Islam. Seramai 436 respondenterlibat dalam kajian ini. Data dikumpul menggunakan borang soal selidik dan dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 23. Hasil analisis mendapati, majoriti responden mengetahui produk perbankan Islam seperti akaun simpanan dan akaun semasa Al-Wadiah. Produk yang paling kurang popular dalam kalangan responden adalah Sukukiaitu bon Islam. Majoriti responden juga berminat untuk mengekalkan/menggunakan produk dan perkhidmatan perbankan Islam dalam tempoh 2 tahun pada masa akan datang. Justeru, pihak kerajaan dan bank hendaklah bekerjasama mempromosikan produk perbankan Islam untuk menarik perhatian pelanggan menggunakan seterusnya mengekalkan penggunaan produk perbankan Islam. Labuan e-journal of muamalat & society 2022 Article PeerReviewed Latip, Malisah and Omar, Salmah and Abang Abai, Dayang Shobihah (2022) Kesedaran pelanggan tentangproduk dan perkhidmatan perbankan Islam di Bintulu, Sarawak. Labuan e-journal of muamalat & society, 16. pp. 22-34. ISSN 1985-482X; ESSN: 2672-7390 https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/LJMS/article/view/3789
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
description Perbankan Islam, kekal sebagai sebahagian daripada landskap perkhidmatan kewangan arus perdana seperti yang digambarkan oleh prospek makro yang kukuh dan menjadi teras kepada pasaran dan aset kewangan Islam. Ianya semakin diterima sebagai alternatif untuk membina sistem kewangan yang komprehensif. Pertumbuhan demografidanekonomi di kebanyakan negara-negara Islam telah merangsang permintaan untuk produk perbankan patuh Syariah. Walaupun terdapat peningkatan dalam institusi perkhidmatan kewangan yang menawarkan produk perbankan Islam yang membawa kepada peningkatan tahap kesedaran pelanggan, ia juga telah meningkatkan tekanan persaingan di pasaran. Kajian ini dilaksanakan sebagai langkah untuk mengenalpasti tahap kesedaran pelanggan di Bintulu, Sarawak berkenaan produk dan perkhidmatan perbankan Islam. Seramai 436 respondenterlibat dalam kajian ini. Data dikumpul menggunakan borang soal selidik dan dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 23. Hasil analisis mendapati, majoriti responden mengetahui produk perbankan Islam seperti akaun simpanan dan akaun semasa Al-Wadiah. Produk yang paling kurang popular dalam kalangan responden adalah Sukukiaitu bon Islam. Majoriti responden juga berminat untuk mengekalkan/menggunakan produk dan perkhidmatan perbankan Islam dalam tempoh 2 tahun pada masa akan datang. Justeru, pihak kerajaan dan bank hendaklah bekerjasama mempromosikan produk perbankan Islam untuk menarik perhatian pelanggan menggunakan seterusnya mengekalkan penggunaan produk perbankan Islam.
format Article
author Latip, Malisah
Omar, Salmah
Abang Abai, Dayang Shobihah
spellingShingle Latip, Malisah
Omar, Salmah
Abang Abai, Dayang Shobihah
Kesedaran pelanggan tentangproduk dan perkhidmatan perbankan Islam di Bintulu, Sarawak
author_facet Latip, Malisah
Omar, Salmah
Abang Abai, Dayang Shobihah
author_sort Latip, Malisah
title Kesedaran pelanggan tentangproduk dan perkhidmatan perbankan Islam di Bintulu, Sarawak
title_short Kesedaran pelanggan tentangproduk dan perkhidmatan perbankan Islam di Bintulu, Sarawak
title_full Kesedaran pelanggan tentangproduk dan perkhidmatan perbankan Islam di Bintulu, Sarawak
title_fullStr Kesedaran pelanggan tentangproduk dan perkhidmatan perbankan Islam di Bintulu, Sarawak
title_full_unstemmed Kesedaran pelanggan tentangproduk dan perkhidmatan perbankan Islam di Bintulu, Sarawak
title_sort kesedaran pelanggan tentangproduk dan perkhidmatan perbankan islam di bintulu, sarawak
publisher Labuan e-journal of muamalat & society
publishDate 2022
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/102045/
https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/LJMS/article/view/3789
_version_ 1797911348997259264
score 13.211869