Kesan modul terapi rasional emotif tingkah laku (REBT) terhadap sistem kepercayaan dan estim kendiri dalam kalangan pelatih di Sekolah Tunas Bakti

Kepercayaan tidak rasional merupakan kepercayaan yang bersifat rigid dan terlalu ekstrem, tidak logik, tidak konsisten dengan dunia realiti, tidak boleh dibuktikan secara empirikal serta boleh menghalang seseorang individu ke arah pencapaian matlamat. Estim kendiri pula ialah proses perkembangan yan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mat, Asma, Wan Jaafar, Wan Marzuki
Format: Article
Published: Prademic Press 2022
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/102044/
https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1215
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.102044
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.1020442023-06-08T02:11:46Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/102044/ Kesan modul terapi rasional emotif tingkah laku (REBT) terhadap sistem kepercayaan dan estim kendiri dalam kalangan pelatih di Sekolah Tunas Bakti Mat, Asma Wan Jaafar, Wan Marzuki Kepercayaan tidak rasional merupakan kepercayaan yang bersifat rigid dan terlalu ekstrem, tidak logik, tidak konsisten dengan dunia realiti, tidak boleh dibuktikan secara empirikal serta boleh menghalang seseorang individu ke arah pencapaian matlamat. Estim kendiri pula ialah proses perkembangan yang dialami oleh seseorang individu yang akan membawa kepada perubahan daripada orientasi luaran kepada penilaian dalaman. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti keberkesanan modul terapi Rasional Emotif Tingkah Laku (REBT) terhadap sistem kepercayaan dan estim kendiri dalam kalangan remaja. Sampel dalam kajian ini merupakan pelatih-pelatih dari Sekolah Tunas Bakti Sungai Besi, Kuala Lumpur. Seramai 100 orang pelatih-pelatih yang terdiri daripada mereka yang berumur 15 hingga 20 tahun. Kesemua responden dipilih menggunakan persampelan rawak mudah dan dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan rawatan (n=50) yang menerima terapi menggunakan modul REBT dan kumpulan kawalan (n=50) yang menerima terapi tanpa modul REBT. Analisis MANCOVA dijalankan digunakan bagi mengenal pasti perbezaan yang signifikan terhadap skor min kepercayaan tidak rasional dan estem kendiri antara dua kumpulan berkenaan. Berdasarkan hasil kajian yang diperoleh dapat dirumuskan bahawa terapi REBT berkesan diaplikasikan terhadap pelatih-pelatih di Sekolah Tunas Bakti. Prademic Press 2022-01-10 Article PeerReviewed Mat, Asma and Wan Jaafar, Wan Marzuki (2022) Kesan modul terapi rasional emotif tingkah laku (REBT) terhadap sistem kepercayaan dan estim kendiri dalam kalangan pelatih di Sekolah Tunas Bakti. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 7 (1). 50 - 58. ISSN 2504-8562 https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1215 10.47405/mjssh.v7i1.1215
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
description Kepercayaan tidak rasional merupakan kepercayaan yang bersifat rigid dan terlalu ekstrem, tidak logik, tidak konsisten dengan dunia realiti, tidak boleh dibuktikan secara empirikal serta boleh menghalang seseorang individu ke arah pencapaian matlamat. Estim kendiri pula ialah proses perkembangan yang dialami oleh seseorang individu yang akan membawa kepada perubahan daripada orientasi luaran kepada penilaian dalaman. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti keberkesanan modul terapi Rasional Emotif Tingkah Laku (REBT) terhadap sistem kepercayaan dan estim kendiri dalam kalangan remaja. Sampel dalam kajian ini merupakan pelatih-pelatih dari Sekolah Tunas Bakti Sungai Besi, Kuala Lumpur. Seramai 100 orang pelatih-pelatih yang terdiri daripada mereka yang berumur 15 hingga 20 tahun. Kesemua responden dipilih menggunakan persampelan rawak mudah dan dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan rawatan (n=50) yang menerima terapi menggunakan modul REBT dan kumpulan kawalan (n=50) yang menerima terapi tanpa modul REBT. Analisis MANCOVA dijalankan digunakan bagi mengenal pasti perbezaan yang signifikan terhadap skor min kepercayaan tidak rasional dan estem kendiri antara dua kumpulan berkenaan. Berdasarkan hasil kajian yang diperoleh dapat dirumuskan bahawa terapi REBT berkesan diaplikasikan terhadap pelatih-pelatih di Sekolah Tunas Bakti.
format Article
author Mat, Asma
Wan Jaafar, Wan Marzuki
spellingShingle Mat, Asma
Wan Jaafar, Wan Marzuki
Kesan modul terapi rasional emotif tingkah laku (REBT) terhadap sistem kepercayaan dan estim kendiri dalam kalangan pelatih di Sekolah Tunas Bakti
author_facet Mat, Asma
Wan Jaafar, Wan Marzuki
author_sort Mat, Asma
title Kesan modul terapi rasional emotif tingkah laku (REBT) terhadap sistem kepercayaan dan estim kendiri dalam kalangan pelatih di Sekolah Tunas Bakti
title_short Kesan modul terapi rasional emotif tingkah laku (REBT) terhadap sistem kepercayaan dan estim kendiri dalam kalangan pelatih di Sekolah Tunas Bakti
title_full Kesan modul terapi rasional emotif tingkah laku (REBT) terhadap sistem kepercayaan dan estim kendiri dalam kalangan pelatih di Sekolah Tunas Bakti
title_fullStr Kesan modul terapi rasional emotif tingkah laku (REBT) terhadap sistem kepercayaan dan estim kendiri dalam kalangan pelatih di Sekolah Tunas Bakti
title_full_unstemmed Kesan modul terapi rasional emotif tingkah laku (REBT) terhadap sistem kepercayaan dan estim kendiri dalam kalangan pelatih di Sekolah Tunas Bakti
title_sort kesan modul terapi rasional emotif tingkah laku (rebt) terhadap sistem kepercayaan dan estim kendiri dalam kalangan pelatih di sekolah tunas bakti
publisher Prademic Press
publishDate 2022
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/102044/
https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1215
_version_ 1769844430888501248
score 13.15806