Keberkesanan Kaedah Main Peranan dalam Penguasaan Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa Inggeris Pelajar Tingkatan 2 di Sebuah Sekolah di Daerah AsajayaSadong Jaya

Kajian ini bertujuan mengenalpasti keberkesanan kaedah main peranan terhadap pencapaian pelajar dalam kemahiran bertutur Bahasa Inggeris. Kajian ini turut bertujuan mengenalpasti kesan kaedah main peranan terhadap motivasi pelajar untuk bertutur dalam Bahasa inggeris. Kaji...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abg. Ashmirul, Abg. Abu Nawas, Aida Hanim, A. Hamid
Format: Article
Language:English
Published: Asian Scholar Network 2023
Subjects:
Online Access:http://ir.unimas.my/id/eprint/43418/3/Keberkesanan.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/43418/
https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/21694/11949
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.unimas.ir.43418
record_format eprints
spelling my.unimas.ir.434182023-11-22T01:33:04Z http://ir.unimas.my/id/eprint/43418/ Keberkesanan Kaedah Main Peranan dalam Penguasaan Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa Inggeris Pelajar Tingkatan 2 di Sebuah Sekolah di Daerah AsajayaSadong Jaya Abg. Ashmirul, Abg. Abu Nawas Aida Hanim, A. Hamid L Education (General) PE English Kajian ini bertujuan mengenalpasti keberkesanan kaedah main peranan terhadap pencapaian pelajar dalam kemahiran bertutur Bahasa Inggeris. Kajian ini turut bertujuan mengenalpasti kesan kaedah main peranan terhadap motivasi pelajar untuk bertutur dalam Bahasa inggeris. Kajian ini menggunakan rekabentuk kuasi-eksperimen. Sampel kajian terdiri daripada 63 orang pelajar lelaki dan perempuan Tingkatan 2 yang dipilih menggunakan kaedah persampelan bertujuan di salah sebuah sekolah di daerah Asajaya/Sadong Jaya. Pengumpulan data dilakukan melalui Ujian Bertutur Bahasa Inggeris pra dan pasca kajian, temubual pra dan pasca kajian dan borang pemerhatian. Markah Ujian Bertutur Bahasa Inggeris pra dan pasca kajian dianalisis secara diskriptif bagi mendapatkan min dan sisihan piawai seterusnya membuat perbandingan antara pra dan pasca kajian. Dapatan temubual dan borang pemerhatian pula dianalisis menggunakan kaedah analisis kandungan. Dapatan menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan antara pencapaian markah pelajar kumpulan eksperimental dan pelajar kumpulan kawalan. Selain itu, berdasarkan dapatan daripada temubual pasca kajian dan borang pemerhatian, didapati bahawa kaedah main peranan dapat meningkatkan motivasi murid-murid untuk bertutur dalam Bahasa Inggeris. Melalui hasil kajian ini, guru-guru boleh mengaplikasikan kaedah main peranan untuk meningkatkan kemahiran bertutur dalam subjek bahasa. Asian Scholar Network 2023-03-31 Article NonPeerReviewed text en http://ir.unimas.my/id/eprint/43418/3/Keberkesanan.pdf Abg. Ashmirul, Abg. Abu Nawas and Aida Hanim, A. Hamid (2023) Keberkesanan Kaedah Main Peranan dalam Penguasaan Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa Inggeris Pelajar Tingkatan 2 di Sebuah Sekolah di Daerah AsajayaSadong Jaya. Jurnal Dunia Pendidikan, 5 (1). pp. 390-405. ISSN 2682-826X https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/21694/11949 DOI: https://doi.org/10.55057/jdpd.2023.5.1.31
institution Universiti Malaysia Sarawak
building Centre for Academic Information Services (CAIS)
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sarawak
content_source UNIMAS Institutional Repository
url_provider http://ir.unimas.my/
language English
topic L Education (General)
PE English
spellingShingle L Education (General)
PE English
Abg. Ashmirul, Abg. Abu Nawas
Aida Hanim, A. Hamid
Keberkesanan Kaedah Main Peranan dalam Penguasaan Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa Inggeris Pelajar Tingkatan 2 di Sebuah Sekolah di Daerah AsajayaSadong Jaya
description Kajian ini bertujuan mengenalpasti keberkesanan kaedah main peranan terhadap pencapaian pelajar dalam kemahiran bertutur Bahasa Inggeris. Kajian ini turut bertujuan mengenalpasti kesan kaedah main peranan terhadap motivasi pelajar untuk bertutur dalam Bahasa inggeris. Kajian ini menggunakan rekabentuk kuasi-eksperimen. Sampel kajian terdiri daripada 63 orang pelajar lelaki dan perempuan Tingkatan 2 yang dipilih menggunakan kaedah persampelan bertujuan di salah sebuah sekolah di daerah Asajaya/Sadong Jaya. Pengumpulan data dilakukan melalui Ujian Bertutur Bahasa Inggeris pra dan pasca kajian, temubual pra dan pasca kajian dan borang pemerhatian. Markah Ujian Bertutur Bahasa Inggeris pra dan pasca kajian dianalisis secara diskriptif bagi mendapatkan min dan sisihan piawai seterusnya membuat perbandingan antara pra dan pasca kajian. Dapatan temubual dan borang pemerhatian pula dianalisis menggunakan kaedah analisis kandungan. Dapatan menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan antara pencapaian markah pelajar kumpulan eksperimental dan pelajar kumpulan kawalan. Selain itu, berdasarkan dapatan daripada temubual pasca kajian dan borang pemerhatian, didapati bahawa kaedah main peranan dapat meningkatkan motivasi murid-murid untuk bertutur dalam Bahasa Inggeris. Melalui hasil kajian ini, guru-guru boleh mengaplikasikan kaedah main peranan untuk meningkatkan kemahiran bertutur dalam subjek bahasa.
format Article
author Abg. Ashmirul, Abg. Abu Nawas
Aida Hanim, A. Hamid
author_facet Abg. Ashmirul, Abg. Abu Nawas
Aida Hanim, A. Hamid
author_sort Abg. Ashmirul, Abg. Abu Nawas
title Keberkesanan Kaedah Main Peranan dalam Penguasaan Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa Inggeris Pelajar Tingkatan 2 di Sebuah Sekolah di Daerah AsajayaSadong Jaya
title_short Keberkesanan Kaedah Main Peranan dalam Penguasaan Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa Inggeris Pelajar Tingkatan 2 di Sebuah Sekolah di Daerah AsajayaSadong Jaya
title_full Keberkesanan Kaedah Main Peranan dalam Penguasaan Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa Inggeris Pelajar Tingkatan 2 di Sebuah Sekolah di Daerah AsajayaSadong Jaya
title_fullStr Keberkesanan Kaedah Main Peranan dalam Penguasaan Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa Inggeris Pelajar Tingkatan 2 di Sebuah Sekolah di Daerah AsajayaSadong Jaya
title_full_unstemmed Keberkesanan Kaedah Main Peranan dalam Penguasaan Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa Inggeris Pelajar Tingkatan 2 di Sebuah Sekolah di Daerah AsajayaSadong Jaya
title_sort keberkesanan kaedah main peranan dalam penguasaan kemahiran bertutur subjek bahasa inggeris pelajar tingkatan 2 di sebuah sekolah di daerah asajayasadong jaya
publisher Asian Scholar Network
publishDate 2023
url http://ir.unimas.my/id/eprint/43418/3/Keberkesanan.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/43418/
https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/21694/11949
_version_ 1783883567585034240
score 13.154949