Hubungan Antara Amalan Perancangan Strategik Sekolah Dengan Pencapaian Murid Di Sekolah Menengah Sarawak

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap perancangan strategik dan pencapaian murid sekolah menengah kebangsaan di negeri Sarawak. Selain itu, kajian ini juga mengkaji hubungan dan pengaruh antara perancangan strategik dengan pencapaian murid. Pemboleh ubah perancangan strategik kajian ini be...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: How Ping, HA
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: Universiti Malaysia Sarawak 2023
Subjects:
Online Access:http://ir.unimas.my/id/eprint/43035/5/Ha%20How%20Ping_dsva.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/43035/6/Thesis%20master_Ha%20How%20Ping%20-24%20pages.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/43035/10/Ha%20How%20Ping%20ft.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/43035/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.unimas.ir.43035
record_format eprints
spelling my.unimas.ir.430352023-12-12T02:29:06Z http://ir.unimas.my/id/eprint/43035/ Hubungan Antara Amalan Perancangan Strategik Sekolah Dengan Pencapaian Murid Di Sekolah Menengah Sarawak How Ping, HA L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap perancangan strategik dan pencapaian murid sekolah menengah kebangsaan di negeri Sarawak. Selain itu, kajian ini juga mengkaji hubungan dan pengaruh antara perancangan strategik dengan pencapaian murid. Pemboleh ubah perancangan strategik kajian ini berdasarkan tujuh fasa proses dalam model Hairuddin dan Muhammad Bustaman (2009) yang diamalkan di sekolah. Manakala pemboleh ubah pencapaian murid merujuk kepada kemenjadian murid berdasarkan indikator dalam Standard Kualiti Pendidikan Malaysia Gelombang 2. Kajian ini berbentuk kuantitatif dengan kaedah tinjauan yang menggunakan instrumen soal selidik. Seramai 135 orang pengetua sekolah menengah kebangsaan dikenal pasti sebagai responden melalui pensampelan rawak strata. Data sampel sebanyak 130 diguna pakai dan diteruskan dengan analisis deskriptif dan inferensi melalui “IBM SPSS Statistics” versi 26. Dapatan kajian menunjukkan tahap perancangan strategik sekolah kajian adalah sangat tinggi (min=4.29) dan tahap pencapaian murid keseluruhan adalah sangat tinggi (min=4.04). Keputusan ujian korelasi telah mendapati perancangan strategik mempunyai hubungan yang sederhana kuat dan signifikan dengan pencapaian murid (r=.515). Dapatan kajian juga menunjukkan setiap proses dalam perancangan strategik berkorelasi dengan pencapaian murid secara signifikan. Selain itu, keputusan ujian regrasi berganda menunjukkan perancangan strategik mempengaruhi pencapaian murid sebanyak 31.6%. Sehubungan itu, para pentadbir di setiap peringkat pengurusan pendidikan harus memberi perhatian sewajarnya terhadap perancangan strategik untuk mencapai matlamat organisasi terutamanya dalam aspek peningkatan prestasi murid. Universiti Malaysia Sarawak 2023-10-15 Thesis NonPeerReviewed text en http://ir.unimas.my/id/eprint/43035/5/Ha%20How%20Ping_dsva.pdf text en http://ir.unimas.my/id/eprint/43035/6/Thesis%20master_Ha%20How%20Ping%20-24%20pages.pdf text en http://ir.unimas.my/id/eprint/43035/10/Ha%20How%20Ping%20ft.pdf How Ping, HA (2023) Hubungan Antara Amalan Perancangan Strategik Sekolah Dengan Pencapaian Murid Di Sekolah Menengah Sarawak. Masters thesis, UNIMAS.
institution Universiti Malaysia Sarawak
building Centre for Academic Information Services (CAIS)
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sarawak
content_source UNIMAS Institutional Repository
url_provider http://ir.unimas.my/
language English
English
English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
How Ping, HA
Hubungan Antara Amalan Perancangan Strategik Sekolah Dengan Pencapaian Murid Di Sekolah Menengah Sarawak
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap perancangan strategik dan pencapaian murid sekolah menengah kebangsaan di negeri Sarawak. Selain itu, kajian ini juga mengkaji hubungan dan pengaruh antara perancangan strategik dengan pencapaian murid. Pemboleh ubah perancangan strategik kajian ini berdasarkan tujuh fasa proses dalam model Hairuddin dan Muhammad Bustaman (2009) yang diamalkan di sekolah. Manakala pemboleh ubah pencapaian murid merujuk kepada kemenjadian murid berdasarkan indikator dalam Standard Kualiti Pendidikan Malaysia Gelombang 2. Kajian ini berbentuk kuantitatif dengan kaedah tinjauan yang menggunakan instrumen soal selidik. Seramai 135 orang pengetua sekolah menengah kebangsaan dikenal pasti sebagai responden melalui pensampelan rawak strata. Data sampel sebanyak 130 diguna pakai dan diteruskan dengan analisis deskriptif dan inferensi melalui “IBM SPSS Statistics” versi 26. Dapatan kajian menunjukkan tahap perancangan strategik sekolah kajian adalah sangat tinggi (min=4.29) dan tahap pencapaian murid keseluruhan adalah sangat tinggi (min=4.04). Keputusan ujian korelasi telah mendapati perancangan strategik mempunyai hubungan yang sederhana kuat dan signifikan dengan pencapaian murid (r=.515). Dapatan kajian juga menunjukkan setiap proses dalam perancangan strategik berkorelasi dengan pencapaian murid secara signifikan. Selain itu, keputusan ujian regrasi berganda menunjukkan perancangan strategik mempengaruhi pencapaian murid sebanyak 31.6%. Sehubungan itu, para pentadbir di setiap peringkat pengurusan pendidikan harus memberi perhatian sewajarnya terhadap perancangan strategik untuk mencapai matlamat organisasi terutamanya dalam aspek peningkatan prestasi murid.
format Thesis
author How Ping, HA
author_facet How Ping, HA
author_sort How Ping, HA
title Hubungan Antara Amalan Perancangan Strategik Sekolah Dengan Pencapaian Murid Di Sekolah Menengah Sarawak
title_short Hubungan Antara Amalan Perancangan Strategik Sekolah Dengan Pencapaian Murid Di Sekolah Menengah Sarawak
title_full Hubungan Antara Amalan Perancangan Strategik Sekolah Dengan Pencapaian Murid Di Sekolah Menengah Sarawak
title_fullStr Hubungan Antara Amalan Perancangan Strategik Sekolah Dengan Pencapaian Murid Di Sekolah Menengah Sarawak
title_full_unstemmed Hubungan Antara Amalan Perancangan Strategik Sekolah Dengan Pencapaian Murid Di Sekolah Menengah Sarawak
title_sort hubungan antara amalan perancangan strategik sekolah dengan pencapaian murid di sekolah menengah sarawak
publisher Universiti Malaysia Sarawak
publishDate 2023
url http://ir.unimas.my/id/eprint/43035/5/Ha%20How%20Ping_dsva.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/43035/6/Thesis%20master_Ha%20How%20Ping%20-24%20pages.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/43035/10/Ha%20How%20Ping%20ft.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/43035/
_version_ 1787140517332516864
score 13.160551