Pembelajaran Atas Talian : Motivasi Akademik dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu di Universiti
Wabak COVID-19 telah memberi kesan besar bukan sahaja kepada ekonomi malah emosi dan psikologi kepada semua lapisan masyarakat di seluruh dunia. Pelajar universiti, khususnya, turut dilaporkan mengalami kesan psikologi apabila terpaksa melalui pembelajaran dalam talian akibat pandemik COVID-19. Maka...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Proceeding |
Language: | English |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.unimas.my/id/eprint/40487/3/Pembelajaran%20Atas.pdf http://ir.unimas.my/id/eprint/40487/ https://icc2022.my/wp-content/uploads/2022/11/Abstract-Proceedings-ICC-2022.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.unimas.ir.40487 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.unimas.ir.404872022-11-22T01:40:25Z http://ir.unimas.my/id/eprint/40487/ Pembelajaran Atas Talian : Motivasi Akademik dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu di Universiti Ross Azura, Zahit Mohamad Azhari, Abu Bakar Noorhaslina, Senin BF Psychology Wabak COVID-19 telah memberi kesan besar bukan sahaja kepada ekonomi malah emosi dan psikologi kepada semua lapisan masyarakat di seluruh dunia. Pelajar universiti, khususnya, turut dilaporkan mengalami kesan psikologi apabila terpaksa melalui pembelajaran dalam talian akibat pandemik COVID-19. Maka, tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk memahami motivasi akademik, sama ada intrinsik mahupun ekstrinsik di kalangan para pelajar tahun satu yang terpaksa mengikuti sesi pembelajaran dalam talian sepenuhnya sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Seramai 159 orang pelajar tahun satu dari Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia (FSKPM), Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) telah mengisi penilaian “Academic Motivation Scale” (Wabash National Study Instruments, 2020) menerusi Google Form secara dalam talian. Secara ringkasnya, hasil kajian ini mendapati bahawa para pelajar mempunyai motivasi intrinsik dan ekstrinsik yang tinggi walaupun ia merupakan satu pengalaman yang baru bagi mereka. Namun begitu, pengalaman akademik yang kurang menyeronokkan turut mempengaruhi motivasi akademik pelajar. Perbincangan dan cadangan penambaikkan bagi mengatasi isu ini turut dijelaskan di akhir kajian ini. 2022-11-04 Proceeding PeerReviewed text en http://ir.unimas.my/id/eprint/40487/3/Pembelajaran%20Atas.pdf Ross Azura, Zahit and Mohamad Azhari, Abu Bakar and Noorhaslina, Senin (2022) Pembelajaran Atas Talian : Motivasi Akademik dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu di Universiti. In: International Counseling Convention 2022, 1-4 November 2022, Riverside Majestic Hotel, Kuching Sarawak. https://icc2022.my/wp-content/uploads/2022/11/Abstract-Proceedings-ICC-2022.pdf |
institution |
Universiti Malaysia Sarawak |
building |
Centre for Academic Information Services (CAIS) |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sarawak |
content_source |
UNIMAS Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.unimas.my/ |
language |
English |
topic |
BF Psychology |
spellingShingle |
BF Psychology Ross Azura, Zahit Mohamad Azhari, Abu Bakar Noorhaslina, Senin Pembelajaran Atas Talian : Motivasi Akademik dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu di Universiti |
description |
Wabak COVID-19 telah memberi kesan besar bukan sahaja kepada ekonomi malah emosi dan psikologi kepada semua lapisan masyarakat di seluruh dunia. Pelajar universiti, khususnya, turut dilaporkan mengalami kesan psikologi apabila terpaksa melalui pembelajaran dalam talian akibat pandemik COVID-19. Maka, tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk memahami motivasi akademik, sama ada intrinsik mahupun ekstrinsik di kalangan para pelajar tahun satu yang terpaksa mengikuti sesi pembelajaran dalam talian sepenuhnya sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Seramai 159 orang pelajar tahun satu dari Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia (FSKPM), Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) telah mengisi penilaian “Academic Motivation Scale” (Wabash National Study Instruments, 2020) menerusi Google Form secara dalam talian. Secara ringkasnya, hasil kajian ini mendapati bahawa para pelajar mempunyai motivasi intrinsik dan ekstrinsik yang tinggi walaupun ia merupakan satu pengalaman yang baru bagi mereka. Namun begitu, pengalaman akademik yang kurang menyeronokkan turut mempengaruhi motivasi akademik pelajar. Perbincangan dan cadangan penambaikkan bagi mengatasi isu ini turut dijelaskan di akhir kajian ini. |
format |
Proceeding |
author |
Ross Azura, Zahit Mohamad Azhari, Abu Bakar Noorhaslina, Senin |
author_facet |
Ross Azura, Zahit Mohamad Azhari, Abu Bakar Noorhaslina, Senin |
author_sort |
Ross Azura, Zahit |
title |
Pembelajaran Atas Talian : Motivasi Akademik dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu di Universiti |
title_short |
Pembelajaran Atas Talian : Motivasi Akademik dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu di Universiti |
title_full |
Pembelajaran Atas Talian : Motivasi Akademik dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu di Universiti |
title_fullStr |
Pembelajaran Atas Talian : Motivasi Akademik dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu di Universiti |
title_full_unstemmed |
Pembelajaran Atas Talian : Motivasi Akademik dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu di Universiti |
title_sort |
pembelajaran atas talian : motivasi akademik dalam kalangan pelajar tahun satu di universiti |
publishDate |
2022 |
url |
http://ir.unimas.my/id/eprint/40487/3/Pembelajaran%20Atas.pdf http://ir.unimas.my/id/eprint/40487/ https://icc2022.my/wp-content/uploads/2022/11/Abstract-Proceedings-ICC-2022.pdf |
_version_ |
1751540620641435648 |
score |
13.160551 |