Pembelajaran Atas Talian : Motivasi Akademik dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu di Universiti

Wabak COVID-19 telah memberi kesan besar bukan sahaja kepada ekonomi malah emosi dan psikologi kepada semua lapisan masyarakat di seluruh dunia. Pelajar universiti, khususnya, turut dilaporkan mengalami kesan psikologi apabila terpaksa melalui pembelajaran dalam talian akibat pandemik COVID-19. Maka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ross Azura, Zahit, Mohamad Azhari, Abu Bakar, Noorhaslina, Senin
Format: Proceeding
Language:English
Published: 2022
Subjects:
Online Access:http://ir.unimas.my/id/eprint/40487/3/Pembelajaran%20Atas.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/40487/
https://icc2022.my/wp-content/uploads/2022/11/Abstract-Proceedings-ICC-2022.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.unimas.ir.40487
record_format eprints
spelling my.unimas.ir.404872022-11-22T01:40:25Z http://ir.unimas.my/id/eprint/40487/ Pembelajaran Atas Talian : Motivasi Akademik dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu di Universiti Ross Azura, Zahit Mohamad Azhari, Abu Bakar Noorhaslina, Senin BF Psychology Wabak COVID-19 telah memberi kesan besar bukan sahaja kepada ekonomi malah emosi dan psikologi kepada semua lapisan masyarakat di seluruh dunia. Pelajar universiti, khususnya, turut dilaporkan mengalami kesan psikologi apabila terpaksa melalui pembelajaran dalam talian akibat pandemik COVID-19. Maka, tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk memahami motivasi akademik, sama ada intrinsik mahupun ekstrinsik di kalangan para pelajar tahun satu yang terpaksa mengikuti sesi pembelajaran dalam talian sepenuhnya sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Seramai 159 orang pelajar tahun satu dari Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia (FSKPM), Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) telah mengisi penilaian “Academic Motivation Scale” (Wabash National Study Instruments, 2020) menerusi Google Form secara dalam talian. Secara ringkasnya, hasil kajian ini mendapati bahawa para pelajar mempunyai motivasi intrinsik dan ekstrinsik yang tinggi walaupun ia merupakan satu pengalaman yang baru bagi mereka. Namun begitu, pengalaman akademik yang kurang menyeronokkan turut mempengaruhi motivasi akademik pelajar. Perbincangan dan cadangan penambaikkan bagi mengatasi isu ini turut dijelaskan di akhir kajian ini. 2022-11-04 Proceeding PeerReviewed text en http://ir.unimas.my/id/eprint/40487/3/Pembelajaran%20Atas.pdf Ross Azura, Zahit and Mohamad Azhari, Abu Bakar and Noorhaslina, Senin (2022) Pembelajaran Atas Talian : Motivasi Akademik dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu di Universiti. In: International Counseling Convention 2022, 1-4 November 2022, Riverside Majestic Hotel, Kuching Sarawak. https://icc2022.my/wp-content/uploads/2022/11/Abstract-Proceedings-ICC-2022.pdf
institution Universiti Malaysia Sarawak
building Centre for Academic Information Services (CAIS)
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sarawak
content_source UNIMAS Institutional Repository
url_provider http://ir.unimas.my/
language English
topic BF Psychology
spellingShingle BF Psychology
Ross Azura, Zahit
Mohamad Azhari, Abu Bakar
Noorhaslina, Senin
Pembelajaran Atas Talian : Motivasi Akademik dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu di Universiti
description Wabak COVID-19 telah memberi kesan besar bukan sahaja kepada ekonomi malah emosi dan psikologi kepada semua lapisan masyarakat di seluruh dunia. Pelajar universiti, khususnya, turut dilaporkan mengalami kesan psikologi apabila terpaksa melalui pembelajaran dalam talian akibat pandemik COVID-19. Maka, tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk memahami motivasi akademik, sama ada intrinsik mahupun ekstrinsik di kalangan para pelajar tahun satu yang terpaksa mengikuti sesi pembelajaran dalam talian sepenuhnya sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Seramai 159 orang pelajar tahun satu dari Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia (FSKPM), Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) telah mengisi penilaian “Academic Motivation Scale” (Wabash National Study Instruments, 2020) menerusi Google Form secara dalam talian. Secara ringkasnya, hasil kajian ini mendapati bahawa para pelajar mempunyai motivasi intrinsik dan ekstrinsik yang tinggi walaupun ia merupakan satu pengalaman yang baru bagi mereka. Namun begitu, pengalaman akademik yang kurang menyeronokkan turut mempengaruhi motivasi akademik pelajar. Perbincangan dan cadangan penambaikkan bagi mengatasi isu ini turut dijelaskan di akhir kajian ini.
format Proceeding
author Ross Azura, Zahit
Mohamad Azhari, Abu Bakar
Noorhaslina, Senin
author_facet Ross Azura, Zahit
Mohamad Azhari, Abu Bakar
Noorhaslina, Senin
author_sort Ross Azura, Zahit
title Pembelajaran Atas Talian : Motivasi Akademik dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu di Universiti
title_short Pembelajaran Atas Talian : Motivasi Akademik dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu di Universiti
title_full Pembelajaran Atas Talian : Motivasi Akademik dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu di Universiti
title_fullStr Pembelajaran Atas Talian : Motivasi Akademik dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu di Universiti
title_full_unstemmed Pembelajaran Atas Talian : Motivasi Akademik dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu di Universiti
title_sort pembelajaran atas talian : motivasi akademik dalam kalangan pelajar tahun satu di universiti
publishDate 2022
url http://ir.unimas.my/id/eprint/40487/3/Pembelajaran%20Atas.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/40487/
https://icc2022.my/wp-content/uploads/2022/11/Abstract-Proceedings-ICC-2022.pdf
_version_ 1751540620641435648
score 13.160551