Kaunseling untuk Kaunselor : Cabaran Kaunselor Berdaftar Mendapatkan Perkhidmatan Kaunseling

Perkhidmatan kaunseling biasanya diberikan oleh kaunselor kepada golongan sasar tertentu seperti pelajar, ibu bapa dan juga masyarakat. Namun kajian ini pula untuk melihat cabaran kaunselor itu sendiri untuk mendapatkan perkhidmatan kaunseling. Kajian ini merupakan kajian kualitatif berbentuk temubu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Shahrul, Kamaruddin, Jamayah, Saili
Format: Magazine and Newsletter
Language:English
Published: Unit Sumber Manusia Negeri, Jabatan Ketua Menteri 2021
Subjects:
Online Access:http://ir.unimas.my/id/eprint/36964/1/Buletin%20PANS%202021.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/36964/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.unimas.ir.36964
record_format eprints
spelling my.unimas.ir.369642021-12-07T08:15:15Z http://ir.unimas.my/id/eprint/36964/ Kaunseling untuk Kaunselor : Cabaran Kaunselor Berdaftar Mendapatkan Perkhidmatan Kaunseling Mohd Shahrul, Kamaruddin Jamayah, Saili BF Psychology Perkhidmatan kaunseling biasanya diberikan oleh kaunselor kepada golongan sasar tertentu seperti pelajar, ibu bapa dan juga masyarakat. Namun kajian ini pula untuk melihat cabaran kaunselor itu sendiri untuk mendapatkan perkhidmatan kaunseling. Kajian ini merupakan kajian kualitatif berbentuk temubual struktur dalam kalangan lapan orang kaunselor berdfatar yang berpengalaman lebih daripada 10 tahun. Dapatan kajian mendapati cabaran kaunselor untuk mendapatkan perkhidmatan kaunseling adalah persepsi dan stigma, sikap peribadi kaunselor dan cara berfikir kaunselor. Perbincangan dan implikasi kajian turut dibincangkan. Unit Sumber Manusia Negeri, Jabatan Ketua Menteri 2021 Magazine and Newsletter NonPeerReviewed text en http://ir.unimas.my/id/eprint/36964/1/Buletin%20PANS%202021.pdf Mohd Shahrul, Kamaruddin and Jamayah, Saili (2021) Kaunseling untuk Kaunselor : Cabaran Kaunselor Berdaftar Mendapatkan Perkhidmatan Kaunseling. [Magazine and Newsletter]
institution Universiti Malaysia Sarawak
building Centre for Academic Information Services (CAIS)
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sarawak
content_source UNIMAS Institutional Repository
url_provider http://ir.unimas.my/
language English
topic BF Psychology
spellingShingle BF Psychology
Mohd Shahrul, Kamaruddin
Jamayah, Saili
Kaunseling untuk Kaunselor : Cabaran Kaunselor Berdaftar Mendapatkan Perkhidmatan Kaunseling
description Perkhidmatan kaunseling biasanya diberikan oleh kaunselor kepada golongan sasar tertentu seperti pelajar, ibu bapa dan juga masyarakat. Namun kajian ini pula untuk melihat cabaran kaunselor itu sendiri untuk mendapatkan perkhidmatan kaunseling. Kajian ini merupakan kajian kualitatif berbentuk temubual struktur dalam kalangan lapan orang kaunselor berdfatar yang berpengalaman lebih daripada 10 tahun. Dapatan kajian mendapati cabaran kaunselor untuk mendapatkan perkhidmatan kaunseling adalah persepsi dan stigma, sikap peribadi kaunselor dan cara berfikir kaunselor. Perbincangan dan implikasi kajian turut dibincangkan.
format Magazine and Newsletter
author Mohd Shahrul, Kamaruddin
Jamayah, Saili
author_facet Mohd Shahrul, Kamaruddin
Jamayah, Saili
author_sort Mohd Shahrul, Kamaruddin
title Kaunseling untuk Kaunselor : Cabaran Kaunselor Berdaftar Mendapatkan Perkhidmatan Kaunseling
title_short Kaunseling untuk Kaunselor : Cabaran Kaunselor Berdaftar Mendapatkan Perkhidmatan Kaunseling
title_full Kaunseling untuk Kaunselor : Cabaran Kaunselor Berdaftar Mendapatkan Perkhidmatan Kaunseling
title_fullStr Kaunseling untuk Kaunselor : Cabaran Kaunselor Berdaftar Mendapatkan Perkhidmatan Kaunseling
title_full_unstemmed Kaunseling untuk Kaunselor : Cabaran Kaunselor Berdaftar Mendapatkan Perkhidmatan Kaunseling
title_sort kaunseling untuk kaunselor : cabaran kaunselor berdaftar mendapatkan perkhidmatan kaunseling
publisher Unit Sumber Manusia Negeri, Jabatan Ketua Menteri
publishDate 2021
url http://ir.unimas.my/id/eprint/36964/1/Buletin%20PANS%202021.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/36964/
_version_ 1718930129267195904
score 13.160551