Analisis Ruangan Keciciran Murid Sekolah Menengah di Sarawak

ABSTRAK Pendidikan memainkan peranan yang penting dalam perkembangan ekonomi danpembangunan negara. Kementerian Pendidikan Malaysia telah mencapai banyak kejayaan dalam melaksanakan Dasar Pendidikan untuk Semua melalui Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Namun demikian, keciciran murid...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Danggat, Chabo
Format: Thesis
Language:English
Published: Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities 2024
Subjects:
Online Access:http://ir.unimas.my/id/eprint/46445/3/Thesis%20PhD_Danggat%20Chabo.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/46445/
https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.unimas.ir-46445
record_format eprints
spelling my.unimas.ir-464452024-10-21T07:45:34Z http://ir.unimas.my/id/eprint/46445/ Analisis Ruangan Keciciran Murid Sekolah Menengah di Sarawak Danggat, Chabo G Geography (General) ABSTRAK Pendidikan memainkan peranan yang penting dalam perkembangan ekonomi danpembangunan negara. Kementerian Pendidikan Malaysia telah mencapai banyak kejayaan dalam melaksanakan Dasar Pendidikan untuk Semua melalui Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Namun demikian, keciciran murid khususnya di peringkat sekolah menengah masih kekal sebagai isu pendidikan dalam negara. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk meneliti dan menganalisis keciciran murid sekolah menengah di Sarawak dengan menggunakan pendekatan Sistem Maklumat Geografi (GIS). Objektif kajian adalah (i) mengenalpasti corak ruangan keciciran murid sekolah menengah di Sarawak (ii) menganalisis kawasan hot spot keciciran murid sekolah menengah (iii) menganalisis kolerasi ruangan keciciranmurid sekolah menengah dengan faktor yang menyebabkan keciciran. Kaedah analisis yang digunakan dalam kajian ini ialah kaedah Autokolerasi Ruangan Global Moran’s I, Getis Ord-Gi* dan analisis regreasi Ordinary Lease Square. Dapatan kajian objektif 1 menunjukkan corak ruangan keciciran murid sekolah menengah di Sarawak (2013-2018) adalah berkelompok. Dapatan objektif 2 mendapati kawasan hot spot keciciran murid sekolah menengah yang terletak di bawah pentadbiran kawasan bandar utama di Sarawak iaitu Pejabat Pendidikan Daerah Kuching, Pejabat Pendidikan Daerah Sibu dan Pejabat Pendidikan Daerah Bintulu. Dapatan objektif 3 mendapati keciciran murid sekolah menengah di Sarawak mempunyai hubungan yang positif dengan faktor-faktor yang menyebabkan keciciran dan berlaku secara rawak. Kata kunci: keciciran, analisis ruangan, sekolah menengah, hot spot, corak ruangan Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities 2024-09-30 Thesis PeerReviewed text en http://ir.unimas.my/id/eprint/46445/3/Thesis%20PhD_Danggat%20Chabo.pdf Danggat, Chabo (2024) Analisis Ruangan Keciciran Murid Sekolah Menengah di Sarawak. PhD thesis, Universiti Malaysia Sarawak. https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh
institution Universiti Malaysia Sarawak
building Centre for Academic Information Services (CAIS)
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sarawak
content_source UNIMAS Institutional Repository
url_provider http://ir.unimas.my/
language English
topic G Geography (General)
spellingShingle G Geography (General)
Danggat, Chabo
Analisis Ruangan Keciciran Murid Sekolah Menengah di Sarawak
description ABSTRAK Pendidikan memainkan peranan yang penting dalam perkembangan ekonomi danpembangunan negara. Kementerian Pendidikan Malaysia telah mencapai banyak kejayaan dalam melaksanakan Dasar Pendidikan untuk Semua melalui Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Namun demikian, keciciran murid khususnya di peringkat sekolah menengah masih kekal sebagai isu pendidikan dalam negara. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk meneliti dan menganalisis keciciran murid sekolah menengah di Sarawak dengan menggunakan pendekatan Sistem Maklumat Geografi (GIS). Objektif kajian adalah (i) mengenalpasti corak ruangan keciciran murid sekolah menengah di Sarawak (ii) menganalisis kawasan hot spot keciciran murid sekolah menengah (iii) menganalisis kolerasi ruangan keciciranmurid sekolah menengah dengan faktor yang menyebabkan keciciran. Kaedah analisis yang digunakan dalam kajian ini ialah kaedah Autokolerasi Ruangan Global Moran’s I, Getis Ord-Gi* dan analisis regreasi Ordinary Lease Square. Dapatan kajian objektif 1 menunjukkan corak ruangan keciciran murid sekolah menengah di Sarawak (2013-2018) adalah berkelompok. Dapatan objektif 2 mendapati kawasan hot spot keciciran murid sekolah menengah yang terletak di bawah pentadbiran kawasan bandar utama di Sarawak iaitu Pejabat Pendidikan Daerah Kuching, Pejabat Pendidikan Daerah Sibu dan Pejabat Pendidikan Daerah Bintulu. Dapatan objektif 3 mendapati keciciran murid sekolah menengah di Sarawak mempunyai hubungan yang positif dengan faktor-faktor yang menyebabkan keciciran dan berlaku secara rawak. Kata kunci: keciciran, analisis ruangan, sekolah menengah, hot spot, corak ruangan
format Thesis
author Danggat, Chabo
author_facet Danggat, Chabo
author_sort Danggat, Chabo
title Analisis Ruangan Keciciran Murid Sekolah Menengah di Sarawak
title_short Analisis Ruangan Keciciran Murid Sekolah Menengah di Sarawak
title_full Analisis Ruangan Keciciran Murid Sekolah Menengah di Sarawak
title_fullStr Analisis Ruangan Keciciran Murid Sekolah Menengah di Sarawak
title_full_unstemmed Analisis Ruangan Keciciran Murid Sekolah Menengah di Sarawak
title_sort analisis ruangan keciciran murid sekolah menengah di sarawak
publisher Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities
publishDate 2024
url http://ir.unimas.my/id/eprint/46445/3/Thesis%20PhD_Danggat%20Chabo.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/46445/
https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh
_version_ 1814942173042311168
score 13.214268