Analisis Corak Ruangan Keciciran Murid Sekolah Menengah di Sarawak (Spatial Analysis of Middle School Student Dropout Patterns in Sarawak)

Keciciran murid merupakan cabaran besar dalam melaksanakan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Inisiatif berkaitan akses kepada pendidikan diberikan penekanan untuk meningkatkan enrolmen daripada peringkat prasekolah hingga menengah atas bagi menangani keciciran murid. Kajian ini bertuj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Danggat, Chabo, Tarmiji, Masron, Norita, Jubit, Azizul, Ahmad
Format: Article
Language:English
Published: Secholian Publication 2024
Subjects:
Online Access:http://ir.unimas.my/id/eprint/46317/1/Analisis%20Corak%20Ruangan.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/46317/
https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/2906
https://doi.org/10.47405/mjssh.v9i9.2906
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.unimas.ir-46317
record_format eprints
spelling my.unimas.ir-463172024-10-15T06:40:54Z http://ir.unimas.my/id/eprint/46317/ Analisis Corak Ruangan Keciciran Murid Sekolah Menengah di Sarawak (Spatial Analysis of Middle School Student Dropout Patterns in Sarawak) Danggat, Chabo Tarmiji, Masron Norita, Jubit Azizul, Ahmad H Social Sciences (General) Keciciran murid merupakan cabaran besar dalam melaksanakan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Inisiatif berkaitan akses kepada pendidikan diberikan penekanan untuk meningkatkan enrolmen daripada peringkat prasekolah hingga menengah atas bagi menangani keciciran murid. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti corak ruangan keciciran murid sekolah menengah di Sarawak dari tahun 2013 hingga 2018. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif yang menggunakan data ruangan (lokasi sekolah, lokasi pejabat pendidikan daerah dan sempadan daerah pendidikan) dan data bukan (maklumat keciciran daripada 190 buah sekolah menengah) yang terletak di kawasan bandar, luar bandar dan pedalaman). Analisis corak ruangan menggunakan Global Moran’s I memfokuskan pada keciciran murid daripada Kelas Peralihan hingga ke Tingkatan 5. Dapatan kajian menunjukkan bahawa keciciran murid sekolah menengah sekolah menengah di Sarawak adalah berkelompok mengikut ruang, dengan skor z melebihi 2.58 dan nilai p kurang daripada 0.01 yang mendedahkan corak ruangan yang ketara. Kesimpulannya, analisis corak ruangan keciciran murid sekolah menengah di Sarawak menggunakan Sistem Maklumat Geografi dapat digunakan untuk melaksanakan kajian lanjutan keciciran murid. Secholian Publication 2024-09-30 Article PeerReviewed text en http://ir.unimas.my/id/eprint/46317/1/Analisis%20Corak%20Ruangan.pdf Danggat, Chabo and Tarmiji, Masron and Norita, Jubit and Azizul, Ahmad (2024) Analisis Corak Ruangan Keciciran Murid Sekolah Menengah di Sarawak (Spatial Analysis of Middle School Student Dropout Patterns in Sarawak). Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 9 (9). pp. 1-16. ISSN 2504-8562 https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/2906 https://doi.org/10.47405/mjssh.v9i9.2906
institution Universiti Malaysia Sarawak
building Centre for Academic Information Services (CAIS)
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sarawak
content_source UNIMAS Institutional Repository
url_provider http://ir.unimas.my/
language English
topic H Social Sciences (General)
spellingShingle H Social Sciences (General)
Danggat, Chabo
Tarmiji, Masron
Norita, Jubit
Azizul, Ahmad
Analisis Corak Ruangan Keciciran Murid Sekolah Menengah di Sarawak (Spatial Analysis of Middle School Student Dropout Patterns in Sarawak)
description Keciciran murid merupakan cabaran besar dalam melaksanakan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Inisiatif berkaitan akses kepada pendidikan diberikan penekanan untuk meningkatkan enrolmen daripada peringkat prasekolah hingga menengah atas bagi menangani keciciran murid. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti corak ruangan keciciran murid sekolah menengah di Sarawak dari tahun 2013 hingga 2018. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif yang menggunakan data ruangan (lokasi sekolah, lokasi pejabat pendidikan daerah dan sempadan daerah pendidikan) dan data bukan (maklumat keciciran daripada 190 buah sekolah menengah) yang terletak di kawasan bandar, luar bandar dan pedalaman). Analisis corak ruangan menggunakan Global Moran’s I memfokuskan pada keciciran murid daripada Kelas Peralihan hingga ke Tingkatan 5. Dapatan kajian menunjukkan bahawa keciciran murid sekolah menengah sekolah menengah di Sarawak adalah berkelompok mengikut ruang, dengan skor z melebihi 2.58 dan nilai p kurang daripada 0.01 yang mendedahkan corak ruangan yang ketara. Kesimpulannya, analisis corak ruangan keciciran murid sekolah menengah di Sarawak menggunakan Sistem Maklumat Geografi dapat digunakan untuk melaksanakan kajian lanjutan keciciran murid.
format Article
author Danggat, Chabo
Tarmiji, Masron
Norita, Jubit
Azizul, Ahmad
author_facet Danggat, Chabo
Tarmiji, Masron
Norita, Jubit
Azizul, Ahmad
author_sort Danggat, Chabo
title Analisis Corak Ruangan Keciciran Murid Sekolah Menengah di Sarawak (Spatial Analysis of Middle School Student Dropout Patterns in Sarawak)
title_short Analisis Corak Ruangan Keciciran Murid Sekolah Menengah di Sarawak (Spatial Analysis of Middle School Student Dropout Patterns in Sarawak)
title_full Analisis Corak Ruangan Keciciran Murid Sekolah Menengah di Sarawak (Spatial Analysis of Middle School Student Dropout Patterns in Sarawak)
title_fullStr Analisis Corak Ruangan Keciciran Murid Sekolah Menengah di Sarawak (Spatial Analysis of Middle School Student Dropout Patterns in Sarawak)
title_full_unstemmed Analisis Corak Ruangan Keciciran Murid Sekolah Menengah di Sarawak (Spatial Analysis of Middle School Student Dropout Patterns in Sarawak)
title_sort analisis corak ruangan keciciran murid sekolah menengah di sarawak (spatial analysis of middle school student dropout patterns in sarawak)
publisher Secholian Publication
publishDate 2024
url http://ir.unimas.my/id/eprint/46317/1/Analisis%20Corak%20Ruangan.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/46317/
https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/2906
https://doi.org/10.47405/mjssh.v9i9.2906
_version_ 1814942149069766656
score 13.214268