Peranan sastera dalam menjana modal insan pelajar Melayu ke arah kemajuan pendidikan
Seminar berlangsung pada 29 - 31 Mac 2010 di Dewan Kapitol UniMAP, Kangar, Perlis.
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Working Paper |
Language: | other |
Published: |
Universiti Malaysia Perlis (UniMAP)
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://dspace.unimap.edu.my/xmlui/handle/123456789/7942 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.unimap-7942 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
my.unimap-79422010-05-13T08:03:05Z Peranan sastera dalam menjana modal insan pelajar Melayu ke arah kemajuan pendidikan Siti Khariah, Mohd. Zubir, Dr. Hajah khariah@fb.upsi.edu.my Seminar Pendidikan Melayu Antarabangsa (SePMA) Melayu Kesusasteraan Kesenian Pendidikan Seminar berlangsung pada 29 - 31 Mac 2010 di Dewan Kapitol UniMAP, Kangar, Perlis. Kesusasteraan adalah satu cabang kesenian. Istilah kesenian atau seni bererti hasil ciptaan atau karya manusia yang berbentuk tulisan dan mengandungi unsur keindahan. Kesusasteraan bukan sahaja berunsur keindahan tetapi terkandung juga dengan unsur falsafah, pengajaran, pendidikan, kiasan dan perbandingan hidup dan seni pemikiran. Penulis yang mencipta karya cuba melukiskan sesuatu peristiwa atau kejadian, bahkan dapat pula menyelami jiwa yang dialami oleh seseorang yang dijadikan watak dalam karyanya. Kesusasteraan Melayu berfungsi sebagai alat pendidikan yang dapat mengimbangi rohani, mental, emosi, sahsiah dan sosial seseorang. Manakala modal insan pula merupakan individu yang tidak bersifat individualistik tetapi bersifat sebahagian daripada masyarakat Malaysia yang berilmu, berkeyakinan, memiliki nilai murni dan moral yang tinggi, beretika, berbudi pekerti, bersopan-santun, keluarga mantap, berdisiplin, dinamik, berdaya tahan tinggi, berinovasi, kreatif, sihat, bersemangat patriotik dan kenegaraan, adil, bersikap progresif, cekal, berintegrasi dan berbudaya saing. Kombinasi daripada peranan sastera dan individu yang berperanan sebagai modal insan dapat menjana pembangunan pelajar Melayu yang berdaya saing ke arah kemajuan pendidikan. 2010-05-01T13:08:48Z 2010-05-01T13:08:48Z 2010-03-29 Working Paper http://hdl.handle.net/123456789/7942 other Seminar Pendidikan Melayu Antarabangsa (SePMA) 2010 Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) |
institution |
Universiti Malaysia Perlis |
building |
UniMAP Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Perlis |
content_source |
UniMAP Library Digital Repository |
url_provider |
http://dspace.unimap.edu.my/ |
language |
other |
topic |
Seminar Pendidikan Melayu Antarabangsa (SePMA) Melayu Kesusasteraan Kesenian Pendidikan |
spellingShingle |
Seminar Pendidikan Melayu Antarabangsa (SePMA) Melayu Kesusasteraan Kesenian Pendidikan Siti Khariah, Mohd. Zubir, Dr. Hajah Peranan sastera dalam menjana modal insan pelajar Melayu ke arah kemajuan pendidikan |
description |
Seminar berlangsung pada 29 - 31 Mac 2010 di Dewan Kapitol UniMAP, Kangar, Perlis. |
author2 |
khariah@fb.upsi.edu.my |
author_facet |
khariah@fb.upsi.edu.my Siti Khariah, Mohd. Zubir, Dr. Hajah |
format |
Working Paper |
author |
Siti Khariah, Mohd. Zubir, Dr. Hajah |
author_sort |
Siti Khariah, Mohd. Zubir, Dr. Hajah |
title |
Peranan sastera dalam menjana modal insan pelajar Melayu ke arah kemajuan pendidikan |
title_short |
Peranan sastera dalam menjana modal insan pelajar Melayu ke arah kemajuan pendidikan |
title_full |
Peranan sastera dalam menjana modal insan pelajar Melayu ke arah kemajuan pendidikan |
title_fullStr |
Peranan sastera dalam menjana modal insan pelajar Melayu ke arah kemajuan pendidikan |
title_full_unstemmed |
Peranan sastera dalam menjana modal insan pelajar Melayu ke arah kemajuan pendidikan |
title_sort |
peranan sastera dalam menjana modal insan pelajar melayu ke arah kemajuan pendidikan |
publisher |
Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) |
publishDate |
2010 |
url |
http://dspace.unimap.edu.my/xmlui/handle/123456789/7942 |
_version_ |
1643788973671186432 |
score |
13.222552 |