Penggunaan strategi komunikasi berdasarkan bahasa ibunda dalam pembelajaran bahasa asing di Malaysia

Link to publisher's homepage at https://johdec.unimap.edu.my/

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nurmasturah, Jamil, Noor Asliza, Abdul Rahim, Shuhairimi, Abdullah
Other Authors: nurmasturahjamil@gmail.com
Format: Article
Language:Malay
Published: Center for Communication Technology and Human Development (UniMAP) 2022
Subjects:
Online Access:http://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/74727
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.unimap-74727
record_format dspace
spelling my.unimap-747272022-03-18T06:55:20Z Penggunaan strategi komunikasi berdasarkan bahasa ibunda dalam pembelajaran bahasa asing di Malaysia Nurmasturah, Jamil Noor Asliza, Abdul Rahim Shuhairimi, Abdullah nurmasturahjamil@gmail.com Bahasa ibunda Pengantarabangsaan Penukaran kod Strategi komunikasi Terjemahan literal Link to publisher's homepage at https://johdec.unimap.edu.my/ Strategi Komunikasi (SK) merupakan salah satu elemen penting dalam pembelajaran bahasa. Penguasaan SK dalam pembelajaran bahasa asing memanfaatkan pelajar dalam meningkatkan keberkesanan proses komunikasi. Artikel ini bertujuan membincangkan jenis SK berdasarkan bahasa ibunda yang digunakan oleh pelajar dalam pembelajaran bahasa asing di Malaysia. Hasil tinjauan literatur mendapati tiga jenis SK berdasarkan bahasa ibunda yang digunakan oleh pelajar dalam pembelajaran bahasa asing, iaitu strategi penukaran kod, pengantarabangsaan dan terjemahan literal. Melalui penelitian ke atas kajian lepas, penggunaan SK terbukti membantu meningkatkan kecekapan pelajar dalam pembelajaran bahasa asing. Oleh itu, penekanan terhadap SK berdasarkan bahasa ibunda perlu diberi perhatian sewajarnya agar usaha meningkatkan penguasaan berbahasa asing dapat dijalankan secara berterusan. Beberapa cadangan bagi tujuan penambahbaikan turut dikemukakan menerusi kajian ini. 2022-03-18T06:54:23Z 2022-03-18T06:54:23Z 2021 Article Journal of Human Development and Communication (JoHDEC), vol.10, 2021, pages 105-113 2289-2702 (printed) 2232-1535 (online) http://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/74727 https://johdec.unimap.edu.my/ ms Center for Communication Technology and Human Development (UniMAP)
institution Universiti Malaysia Perlis
building UniMAP Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Perlis
content_source UniMAP Library Digital Repository
url_provider http://dspace.unimap.edu.my/
language Malay
topic Bahasa ibunda
Pengantarabangsaan
Penukaran kod
Strategi komunikasi
Terjemahan literal
spellingShingle Bahasa ibunda
Pengantarabangsaan
Penukaran kod
Strategi komunikasi
Terjemahan literal
Nurmasturah, Jamil
Noor Asliza, Abdul Rahim
Shuhairimi, Abdullah
Penggunaan strategi komunikasi berdasarkan bahasa ibunda dalam pembelajaran bahasa asing di Malaysia
description Link to publisher's homepage at https://johdec.unimap.edu.my/
author2 nurmasturahjamil@gmail.com
author_facet nurmasturahjamil@gmail.com
Nurmasturah, Jamil
Noor Asliza, Abdul Rahim
Shuhairimi, Abdullah
format Article
author Nurmasturah, Jamil
Noor Asliza, Abdul Rahim
Shuhairimi, Abdullah
author_sort Nurmasturah, Jamil
title Penggunaan strategi komunikasi berdasarkan bahasa ibunda dalam pembelajaran bahasa asing di Malaysia
title_short Penggunaan strategi komunikasi berdasarkan bahasa ibunda dalam pembelajaran bahasa asing di Malaysia
title_full Penggunaan strategi komunikasi berdasarkan bahasa ibunda dalam pembelajaran bahasa asing di Malaysia
title_fullStr Penggunaan strategi komunikasi berdasarkan bahasa ibunda dalam pembelajaran bahasa asing di Malaysia
title_full_unstemmed Penggunaan strategi komunikasi berdasarkan bahasa ibunda dalam pembelajaran bahasa asing di Malaysia
title_sort penggunaan strategi komunikasi berdasarkan bahasa ibunda dalam pembelajaran bahasa asing di malaysia
publisher Center for Communication Technology and Human Development (UniMAP)
publishDate 2022
url http://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/74727
_version_ 1729704798316396544
score 13.222552