Ciri-ciri dan tahap kepuasan pelancong domestik terhadap sektor informal di Bandar Raya Kota Kinabalu, Sabah

Link to publisher's homepage at https://johdec.unimap.edu.my/

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Jabil, Mapjabil, Siti Nurul Asyikin, Che Mat, Mazdi, Marzuki, Rosmiza, M. Z.
Other Authors: jabil@ums.edu.my
Format: Article
Language:Malay
Published: Center for Communication Technology and Human Development (UniMAP) 2021
Subjects:
Online Access:http://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/70412
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.unimap-70412
record_format dspace
spelling my.unimap-704122021-03-23T00:47:48Z Ciri-ciri dan tahap kepuasan pelancong domestik terhadap sektor informal di Bandar Raya Kota Kinabalu, Sabah The characteristics and the satisfaction level of domestic tourists towards the informal sector at Kota Kinabalu City, Sabah Jabil, Mapjabil Siti Nurul Asyikin, Che Mat Mazdi, Marzuki Rosmiza, M. Z. jabil@ums.edu.my Tahap kepuasan Pelancong domestik Sektor informal Bandaraya Kota Kinabalu Link to publisher's homepage at https://johdec.unimap.edu.my/ Artikel ini meneliti tentang ciri-ciri dan tahap kepuasan pelancong domestik terhadap sektor informal di Bandar raya Kota Kinabalu, Sabah. Tujuan kajian adalah untuk mengenal pasti jenis, kategori dan ciri-ciri sektor infomal dan menentukan tahap kepuasan pelancong domestik terhadap sektor informal. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif. Kaedah penyelidikan yang digunakan ialah temu bual menggunakan borang soal selidik, temu bual tak langsung dan pemerhatian. Seramai 90 orang responden dalam kalangan pelancong domestik terlibat dalam kajian ini. Hasil kajian menunjukkan terdapat dua jenis sektor informal yang menjadi pilihan responden di Kota Kinabalu, iaitu pasar malam dan arked / bazar / medan membeli-belah dengan min tinggi yang sama, iaitu 3.06. Seterusnya, jenis barang yang kerap dibeli oleh responden adalah barangan kraftangan dan cenderamata dengan nilai min 3.04, diikuti oleh hasil laut seperti ikan terubuk masin, udang kering dan ikan bilis (3.01). Sebanyak 80 orang responden atau 88.9% bersetuju bahawa kebanyakan premis sektor informal menjual produk yang sama atau hampir sama. Dari segi lokasi sektor informal pula, terdapat dua ciri yang mencatatkan min tertinggi, iaitu tahap ketersampaian yang tinggi, iaitu mudah untuk dikunjungi (3.58) dan kemudahan infrastruktur yang baik (3.32). Untuk tahap kepuasan, kesemua item mencatatkan min tinggi, antaranya kepelbagaian produk yang ditawarkan (3.79), keunikan produk yang dijual (3.61) dan harga produk yang murah (3.36). Walau bagaimanapun dari segi perkhidmatan pula, terdapat dua item yang mencatatkan min yang tertinggi, iaitu aspek layanan mesra (3.71) dan budi bahasa juru jual (3.61). Ringkasnya, dapatan kajian ini adalah penting kepada pembuat dasar dan pelbagai pihak yang ingin mendalami bidang kajian tentang sektor informal, komuniti bandar dan pelancongan. 2021-03-23T00:47:48Z 2021-03-23T00:47:48Z 2020 Article Journal of Human Development and Communication (JoHDEC), vol.9, 2020, pages 47-56 2289-2702 (printed) 2232-1535 (online) http://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/70412 https://johdec.unimap.edu.my/ ms Center for Communication Technology and Human Development (UniMAP)
institution Universiti Malaysia Perlis
building UniMAP Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Perlis
content_source UniMAP Library Digital Repository
url_provider http://dspace.unimap.edu.my/
language Malay
topic Tahap kepuasan
Pelancong domestik
Sektor informal
Bandaraya Kota Kinabalu
spellingShingle Tahap kepuasan
Pelancong domestik
Sektor informal
Bandaraya Kota Kinabalu
Jabil, Mapjabil
Siti Nurul Asyikin, Che Mat
Mazdi, Marzuki
Rosmiza, M. Z.
Ciri-ciri dan tahap kepuasan pelancong domestik terhadap sektor informal di Bandar Raya Kota Kinabalu, Sabah
description Link to publisher's homepage at https://johdec.unimap.edu.my/
author2 jabil@ums.edu.my
author_facet jabil@ums.edu.my
Jabil, Mapjabil
Siti Nurul Asyikin, Che Mat
Mazdi, Marzuki
Rosmiza, M. Z.
format Article
author Jabil, Mapjabil
Siti Nurul Asyikin, Che Mat
Mazdi, Marzuki
Rosmiza, M. Z.
author_sort Jabil, Mapjabil
title Ciri-ciri dan tahap kepuasan pelancong domestik terhadap sektor informal di Bandar Raya Kota Kinabalu, Sabah
title_short Ciri-ciri dan tahap kepuasan pelancong domestik terhadap sektor informal di Bandar Raya Kota Kinabalu, Sabah
title_full Ciri-ciri dan tahap kepuasan pelancong domestik terhadap sektor informal di Bandar Raya Kota Kinabalu, Sabah
title_fullStr Ciri-ciri dan tahap kepuasan pelancong domestik terhadap sektor informal di Bandar Raya Kota Kinabalu, Sabah
title_full_unstemmed Ciri-ciri dan tahap kepuasan pelancong domestik terhadap sektor informal di Bandar Raya Kota Kinabalu, Sabah
title_sort ciri-ciri dan tahap kepuasan pelancong domestik terhadap sektor informal di bandar raya kota kinabalu, sabah
publisher Center for Communication Technology and Human Development (UniMAP)
publishDate 2021
url http://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/70412
_version_ 1698698724928126976
score 13.214268