Kuasa disebalik imej dalam pengiklanan
Link to publisher's homepage at https://jcsi.unimap.edu.my/
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Article |
Language: | Malay |
Published: |
Penerbit UniMAP (UniMAP Press)
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | http://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/66957 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.unimap-66957 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
my.unimap-669572020-09-04T01:36:29Z Kuasa disebalik imej dalam pengiklanan Zaliza, Zubir Rohizah, Halim ijazaliza76@gmail.com Universiti Utara Malaysia (UUM) Analisis wacana kritis Kuasa dan ideologi Iklan Analisis teks Analisis imej Link to publisher's homepage at https://jcsi.unimap.edu.my/ Makalah ini akan menganalisis enam iklan yang berbeza iaitu iklan produk dan bukan produk untuk melihat teknik pengiklan mempengaruhi pengguna untuk mempercayai dan memiliki produk yang diiklankan. Wacana iklan berbeza dengan wacana-wacana lain kerana mempunyai persembahan verbal dan visual yang mampu menpengaruhi ideologi masyarakat khususnya pengguna yang melihat iklan tersebut. Hal ini membuktikan bahawa kuasa disebalik verbal dan visual sesebuah iklan mampu mengubah persepsi pengguna. Oleh itu, pendekatan Analisis Wacana Kritis (CDA) sangat bersesuaian untuk menganalisis teks dan gambar bahkan juga mampu melihat proses dan perubahan sosiobudaya yang terselindung disebalik sesebuah wacana iklan yang dihasilkan. Model 3-D Norman Fairclough dan Model visual Kress dan Van Leeuwen digunakan untuk menganalisis data kajian. Hasil kajian ini mendapati bahawa kebanyakan pengeluar cuba menunjukkan bahawa mempunyai kuasa untuk memilih atau tidak memilih sesuatu. Apabila pengeluar iklan adalah kerajaan, mereka mahu menunjukkan kuasa mereka terhadap orang. Ideologi di belakang yang terakhir adalah bahawa orang yang berkuasa harus menunjukkan kepadanya/kuasa. Oleh itu, masyarakat perlu mematuhi dan mengikut kehendak pengeluar. Jika pengeluar iklan swasta, ideologi di belakang mesej iklan boleh memberi penonton/pengguna yang lebih berkuasa untuk memilih atau tidak memilih sesuatu barangan atau perkhidmatan yang diiklankan. Penonton/pengguna akan lebih bersemangat untuk memilih itu kerana mempunyai kuasa pemilihan. Kesimpulannya, setiap iklan yang dihasilkan bukan sekadar untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu produk tetapi menonjolkan kuasa, identiti dan ideologi tertentu. 2020-09-04T01:36:29Z 2020-09-04T01:36:29Z 2020-06 Article Journal of Communication in Scientific Inquiry, vol.2(1), 2020, pages 65-74 2710-6594 (online) http://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/66957 ms Penerbit UniMAP (UniMAP Press) |
institution |
Universiti Malaysia Perlis |
building |
UniMAP Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Perlis |
content_source |
UniMAP Library Digital Repository |
url_provider |
http://dspace.unimap.edu.my/ |
language |
Malay |
topic |
Analisis wacana kritis Kuasa dan ideologi Iklan Analisis teks Analisis imej |
spellingShingle |
Analisis wacana kritis Kuasa dan ideologi Iklan Analisis teks Analisis imej Zaliza, Zubir Rohizah, Halim Kuasa disebalik imej dalam pengiklanan |
description |
Link to publisher's homepage at https://jcsi.unimap.edu.my/ |
author2 |
ijazaliza76@gmail.com |
author_facet |
ijazaliza76@gmail.com Zaliza, Zubir Rohizah, Halim |
format |
Article |
author |
Zaliza, Zubir Rohizah, Halim |
author_sort |
Zaliza, Zubir |
title |
Kuasa disebalik imej dalam pengiklanan |
title_short |
Kuasa disebalik imej dalam pengiklanan |
title_full |
Kuasa disebalik imej dalam pengiklanan |
title_fullStr |
Kuasa disebalik imej dalam pengiklanan |
title_full_unstemmed |
Kuasa disebalik imej dalam pengiklanan |
title_sort |
kuasa disebalik imej dalam pengiklanan |
publisher |
Penerbit UniMAP (UniMAP Press) |
publishDate |
2020 |
url |
http://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/66957 |
_version_ |
1678594061040091136 |
score |
13.209306 |