Lima Tahap Penguasaan Ilmu Nahu dalam Kalangan Guru- Guru Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM)

Link to publisher's homepage at http://johdec.unimap.edu.my

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hazrul Affendi, Mohmad Razali, Zamri Arifin, Hakim Zainal, Mohd. Nizho, Abdul Rahman, Shuhairimi Abdullah
Other Authors: hazrul75@yahoo.com
Format: Article
Language:other
Published: Center for Communication Technology And Human Development (UniMAP) 2018
Subjects:
Online Access:http://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/52960
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.unimap-52960
record_format dspace
spelling my.unimap-529602018-05-15T01:17:02Z Lima Tahap Penguasaan Ilmu Nahu dalam Kalangan Guru- Guru Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) Hazrul Affendi, Mohmad Razali Zamri Arifin Hakim Zainal Mohd. Nizho, Abdul Rahman Shuhairimi Abdullah hazrul75@yahoo.com abuzaim@ukm.edu.my haza@ukm.edu.my nizho@uum.edu.my shuhairimi@unimap.edu.my Ilmu Nahu Lima Tahap Penguasaan Ilmu Nahu Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) Guru- Guru Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) Penguasaan ilmu Nahu Link to publisher's homepage at http://johdec.unimap.edu.my 2009 hingga 2015 menunjukkan bahawa peratus pelajar yang tidak layak menerima sijil STAM tidak pernah kurang daripada 32%. Manakala dapatan kajian terdahulu berkaitan dengan mata pelajaran dalam bidang bahasa Arab STAM pula menunjukkan bahawa tahap penguasaan pelajar berada pada tahap lemah. Penguasaan bahasa Arab dalam kalangan guru merupakan antara faktor yang mempengaruhi pencapaian pelajar. Penguasaan bahasa Arab bermaksud keupayaan menguasai komponen yang membentuk bahasa tersebut. Antara komponen yang membentuk bahasa Arab adalah peraturan bahasa. Peraturan bahasa pula dibahaskan dalam ilmu Nahu. Kajian ini merupakan kajian rintis yang bertujuan untuk mengenal pasti tahap penguasaan ilmu Nahu dalam kalangan guru-guru STAM. Di samping itu, kajian ini juga bertujuan untuk menganalisis instrumen yang digunakan dan menilai kesahan dan kebolehpercayaan item instrumen kajian. Kajian ini melibatkan seramai 26 orang responden daripada Sekolah Menengah Agama Negeri (SMAN), Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) dan Sekolah Menengah Agama Rakyat (SMAR) di negeri Perak. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah soal selidik dan satu set ujian tahap penguasaan ilmu Nahu. Hasil kajian mendapati tahap penguasaan ilmu Nahu dalam kalangan guru-guru STAM hanyalah berada pada tahap memuaskan. Manakala indeks kesukaran dan indeks diskriminasi item yang diperolehi melalui analisis item ujian pula telah menunjukkan bahawa semua item dapat digunakan dalam kajian sebenar. Kesahan set ujian tahap penguasaan ilmu Nahu diperolehi daripada dua orang pakar penilai melalui kesahan muka dan kesahan kandungan. Kebolehpercayaan item ujian yang diukur menggunakan formula Kuder-Richardson (KR-20) pula telah memperoleh nilai 0.894. Nilai ini menunjukkan kebolehpercayaan item dan ketekalan dalaman set ujian adalah tinggi dan sesuai untuk digunakan dalam kajian sebenar. Dapatan kajian ini menjelaskan bahawa wujud keperluan untuk meningkatkan lagi tahap penguasaan ilmu Nahu dalam kalangan guru-guru STAM dan juga keperluan melaksanakan kajian yang melibatkan responden yang lebih ramai. 2018-05-15T01:17:02Z 2018-05-15T01:17:02Z 2016 Article Journal of Human Development and Communication (JoHDEC), vol.5, 2016, pages 179-208 2289-2702 http://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/52960 other Center for Communication Technology And Human Development (UniMAP)
institution Universiti Malaysia Perlis
building UniMAP Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Perlis
content_source UniMAP Library Digital Repository
url_provider http://dspace.unimap.edu.my/
language other
topic Ilmu Nahu
Lima Tahap Penguasaan Ilmu Nahu
Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM)
Guru- Guru Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM)
Penguasaan ilmu Nahu
spellingShingle Ilmu Nahu
Lima Tahap Penguasaan Ilmu Nahu
Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM)
Guru- Guru Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM)
Penguasaan ilmu Nahu
Hazrul Affendi, Mohmad Razali
Zamri Arifin
Hakim Zainal
Mohd. Nizho, Abdul Rahman
Shuhairimi Abdullah
Lima Tahap Penguasaan Ilmu Nahu dalam Kalangan Guru- Guru Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM)
description Link to publisher's homepage at http://johdec.unimap.edu.my
author2 hazrul75@yahoo.com
author_facet hazrul75@yahoo.com
Hazrul Affendi, Mohmad Razali
Zamri Arifin
Hakim Zainal
Mohd. Nizho, Abdul Rahman
Shuhairimi Abdullah
format Article
author Hazrul Affendi, Mohmad Razali
Zamri Arifin
Hakim Zainal
Mohd. Nizho, Abdul Rahman
Shuhairimi Abdullah
author_sort Hazrul Affendi, Mohmad Razali
title Lima Tahap Penguasaan Ilmu Nahu dalam Kalangan Guru- Guru Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM)
title_short Lima Tahap Penguasaan Ilmu Nahu dalam Kalangan Guru- Guru Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM)
title_full Lima Tahap Penguasaan Ilmu Nahu dalam Kalangan Guru- Guru Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM)
title_fullStr Lima Tahap Penguasaan Ilmu Nahu dalam Kalangan Guru- Guru Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM)
title_full_unstemmed Lima Tahap Penguasaan Ilmu Nahu dalam Kalangan Guru- Guru Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM)
title_sort lima tahap penguasaan ilmu nahu dalam kalangan guru- guru sijil tinggi agama malaysia (stam)
publisher Center for Communication Technology And Human Development (UniMAP)
publishDate 2018
url http://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/52960
_version_ 1643803744443301888
score 13.222552