Tahap perpaduan pelajar pelbagai etnik melalui penggunaan teknologi dalam aktiviti pembelajaran
Symposium of International Language & Knowledge (SiLK 2014), 14th-16th Feb 2014 was held at Hydro Hotel, Penang organized by Centre for International Languages, Universiti Malaysia Perlis.
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Working Paper |
Language: | other |
Published: |
Universiti Malaysia Perlis
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://dspace.unimap.edu.my:80/dspace/handle/123456789/34592 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.unimap-34592 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
my.unimap-345922014-05-21T07:39:53Z Tahap perpaduan pelajar pelbagai etnik melalui penggunaan teknologi dalam aktiviti pembelajaran Nor Suhaila, Che Pa Suzana, Sulaiman Nur Salimah, Alias suhailachepa@unimap.edu.my suzanasulaiman@unimap.edu.my salimah@unimap.edu.my Perpaduan pelbagai etnik Aktiviti pembelajaran Teknologi Symposium of International Language & Knowledge (SiLK 2014), 14th-16th Feb 2014 was held at Hydro Hotel, Penang organized by Centre for International Languages, Universiti Malaysia Perlis. Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti tahap perpaduan etnik daripada segi aktiviti pembelajaran melalui penggunaan teknologi dalam kalangan pelajar pelbagai etnik di sebuah institusi pengajian tinggi awam. Kajian ini meneliti aspek kumpulan belajar, persaingan antara pelajar, keselesaan di bilik kuliah dan proses melakukan tugasan kumpulan antara pelajar berlainan etnik. Kajian yang dijalankan secara temu bual ini melibatkan seramai 20 orang responden yang terdiri daripada pelajar Program Diploma Tahun Dua, Sesi Pengajian 2012/2013. Satu set soalan temu bual disediakan yang merangkumi latar belakang responden dan soalan-soalan berkaitan aktiviti pembelajaran pelajar di dalam kuliah dan di kolej kediaman. Hasil kajian ini secara keseluruhannya mendapati tahap perpaduan pelajar pelbagai etnik dalam aktiviti pembelajaran melalui penggunaan teknologi berada pada tahap yang tinggi. Pelajar menunjukkan kecenderungan untuk memberikan persepsi yang lebih positif terhadap hubungan antara etnik dalam aktiviti pembelajaran walaupun masih terdapat segelintir pelajar yang belum dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran pembelajaran yang sama. Jadi, program-program yang boleh mengeratkan hubungan etnik antara pelajar harus dipertingkatkan dengan beberapa cadangan yang diutarakan dalam kajian ini. 2014-05-21T07:39:53Z 2014-05-21T07:39:53Z 2014-02 Working Paper http://dspace.unimap.edu.my:80/dspace/handle/123456789/34592 other Proceeding of Symposium of International Language & Knowledge (SiLK 14);2014 Universiti Malaysia Perlis Centre of International Languages |
institution |
Universiti Malaysia Perlis |
building |
UniMAP Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Perlis |
content_source |
UniMAP Library Digital Repository |
url_provider |
http://dspace.unimap.edu.my/ |
language |
other |
topic |
Perpaduan pelbagai etnik Aktiviti pembelajaran Teknologi |
spellingShingle |
Perpaduan pelbagai etnik Aktiviti pembelajaran Teknologi Nor Suhaila, Che Pa Suzana, Sulaiman Nur Salimah, Alias Tahap perpaduan pelajar pelbagai etnik melalui penggunaan teknologi dalam aktiviti pembelajaran |
description |
Symposium of International Language & Knowledge (SiLK 2014), 14th-16th Feb 2014 was held at Hydro Hotel, Penang organized by Centre for International Languages, Universiti Malaysia Perlis. |
author2 |
suhailachepa@unimap.edu.my |
author_facet |
suhailachepa@unimap.edu.my Nor Suhaila, Che Pa Suzana, Sulaiman Nur Salimah, Alias |
format |
Working Paper |
author |
Nor Suhaila, Che Pa Suzana, Sulaiman Nur Salimah, Alias |
author_sort |
Nor Suhaila, Che Pa |
title |
Tahap perpaduan pelajar pelbagai etnik melalui penggunaan teknologi dalam aktiviti pembelajaran |
title_short |
Tahap perpaduan pelajar pelbagai etnik melalui penggunaan teknologi dalam aktiviti pembelajaran |
title_full |
Tahap perpaduan pelajar pelbagai etnik melalui penggunaan teknologi dalam aktiviti pembelajaran |
title_fullStr |
Tahap perpaduan pelajar pelbagai etnik melalui penggunaan teknologi dalam aktiviti pembelajaran |
title_full_unstemmed |
Tahap perpaduan pelajar pelbagai etnik melalui penggunaan teknologi dalam aktiviti pembelajaran |
title_sort |
tahap perpaduan pelajar pelbagai etnik melalui penggunaan teknologi dalam aktiviti pembelajaran |
publisher |
Universiti Malaysia Perlis |
publishDate |
2014 |
url |
http://dspace.unimap.edu.my:80/dspace/handle/123456789/34592 |
_version_ |
1643797531769962496 |
score |
13.222552 |