Tahap perpaduan pelajar pelbagai etnik melalui penggunaan teknologi dalam aktiviti pembelajaran

Symposium of International Language & Knowledge (SiLK 2014), 14th-16th Feb 2014 was held at Hydro Hotel, Penang organized by Centre for International Languages, Universiti Malaysia Perlis.

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nor Suhaila, Che Pa, Suzana, Sulaiman, Nur Salimah, Alias
Other Authors: suhailachepa@unimap.edu.my
Format: Working Paper
Language:other
Published: Universiti Malaysia Perlis 2014
Subjects:
Online Access:http://dspace.unimap.edu.my:80/dspace/handle/123456789/34592
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.unimap-34592
record_format dspace
spelling my.unimap-345922014-05-21T07:39:53Z Tahap perpaduan pelajar pelbagai etnik melalui penggunaan teknologi dalam aktiviti pembelajaran Nor Suhaila, Che Pa Suzana, Sulaiman Nur Salimah, Alias suhailachepa@unimap.edu.my suzanasulaiman@unimap.edu.my salimah@unimap.edu.my Perpaduan pelbagai etnik Aktiviti pembelajaran Teknologi Symposium of International Language & Knowledge (SiLK 2014), 14th-16th Feb 2014 was held at Hydro Hotel, Penang organized by Centre for International Languages, Universiti Malaysia Perlis. Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti tahap perpaduan etnik daripada segi aktiviti pembelajaran melalui penggunaan teknologi dalam kalangan pelajar pelbagai etnik di sebuah institusi pengajian tinggi awam. Kajian ini meneliti aspek kumpulan belajar, persaingan antara pelajar, keselesaan di bilik kuliah dan proses melakukan tugasan kumpulan antara pelajar berlainan etnik. Kajian yang dijalankan secara temu bual ini melibatkan seramai 20 orang responden yang terdiri daripada pelajar Program Diploma Tahun Dua, Sesi Pengajian 2012/2013. Satu set soalan temu bual disediakan yang merangkumi latar belakang responden dan soalan-soalan berkaitan aktiviti pembelajaran pelajar di dalam kuliah dan di kolej kediaman. Hasil kajian ini secara keseluruhannya mendapati tahap perpaduan pelajar pelbagai etnik dalam aktiviti pembelajaran melalui penggunaan teknologi berada pada tahap yang tinggi. Pelajar menunjukkan kecenderungan untuk memberikan persepsi yang lebih positif terhadap hubungan antara etnik dalam aktiviti pembelajaran walaupun masih terdapat segelintir pelajar yang belum dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran pembelajaran yang sama. Jadi, program-program yang boleh mengeratkan hubungan etnik antara pelajar harus dipertingkatkan dengan beberapa cadangan yang diutarakan dalam kajian ini. 2014-05-21T07:39:53Z 2014-05-21T07:39:53Z 2014-02 Working Paper http://dspace.unimap.edu.my:80/dspace/handle/123456789/34592 other Proceeding of Symposium of International Language & Knowledge (SiLK 14);2014 Universiti Malaysia Perlis Centre of International Languages
institution Universiti Malaysia Perlis
building UniMAP Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Perlis
content_source UniMAP Library Digital Repository
url_provider http://dspace.unimap.edu.my/
language other
topic Perpaduan pelbagai etnik
Aktiviti pembelajaran
Teknologi
spellingShingle Perpaduan pelbagai etnik
Aktiviti pembelajaran
Teknologi
Nor Suhaila, Che Pa
Suzana, Sulaiman
Nur Salimah, Alias
Tahap perpaduan pelajar pelbagai etnik melalui penggunaan teknologi dalam aktiviti pembelajaran
description Symposium of International Language & Knowledge (SiLK 2014), 14th-16th Feb 2014 was held at Hydro Hotel, Penang organized by Centre for International Languages, Universiti Malaysia Perlis.
author2 suhailachepa@unimap.edu.my
author_facet suhailachepa@unimap.edu.my
Nor Suhaila, Che Pa
Suzana, Sulaiman
Nur Salimah, Alias
format Working Paper
author Nor Suhaila, Che Pa
Suzana, Sulaiman
Nur Salimah, Alias
author_sort Nor Suhaila, Che Pa
title Tahap perpaduan pelajar pelbagai etnik melalui penggunaan teknologi dalam aktiviti pembelajaran
title_short Tahap perpaduan pelajar pelbagai etnik melalui penggunaan teknologi dalam aktiviti pembelajaran
title_full Tahap perpaduan pelajar pelbagai etnik melalui penggunaan teknologi dalam aktiviti pembelajaran
title_fullStr Tahap perpaduan pelajar pelbagai etnik melalui penggunaan teknologi dalam aktiviti pembelajaran
title_full_unstemmed Tahap perpaduan pelajar pelbagai etnik melalui penggunaan teknologi dalam aktiviti pembelajaran
title_sort tahap perpaduan pelajar pelbagai etnik melalui penggunaan teknologi dalam aktiviti pembelajaran
publisher Universiti Malaysia Perlis
publishDate 2014
url http://dspace.unimap.edu.my:80/dspace/handle/123456789/34592
_version_ 1643797531769962496
score 13.160551