Pendekatan kolaboratif dalam meningkatkan keterampilan berbahasa pelajar: satu kajian tinjauan terhadap pelajar IPTA
Symposium of International Language & Knowledge (SiLK 2014), 14th-16th Feb 2014 was held at Hydro Hotel, Penang organized by Centre for International Languages, Universiti Malaysia Perlis.
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Working Paper |
Language: | other |
Published: |
Universiti Malaysia Perlis
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://dspace.unimap.edu.my:80/dspace/handle/123456789/34590 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.unimap-34590 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
my.unimap-345902014-05-21T07:33:38Z Pendekatan kolaboratif dalam meningkatkan keterampilan berbahasa pelajar: satu kajian tinjauan terhadap pelajar IPTA Siti Nurul Jannah, Fital Mohamad Zaki, Abdul Halim Suhaidah, Said jannah@unimap.edu.my zakihalim@unimap.edu.my suhaidah@unimap.edu.my Pembelajaran bahasa Keterampilan berbahasa Kaedah kolaboratif Symposium of International Language & Knowledge (SiLK 2014), 14th-16th Feb 2014 was held at Hydro Hotel, Penang organized by Centre for International Languages, Universiti Malaysia Perlis. Dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa, terdapat empat kemahiran utama yang perlu dicapai. Empat kemahiran tersebut ialah kemahiran mendengar, kemahiran bertutur, kemahiran membaca dan kemahiran menulis. Namun pada peringkat yang lebih tinggi, pelajar bahasa bukan sahaja berkemahiran, malah seharusnya berketerampilan dalam berbahasa. Kajian ini dijalankan bagi mencapai dua objektif utama. Pertama untuk melihat dan menilai keberkesanan kaedah kolaboratif sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran dalam meningkatkan keterampilan berbahasa pelajar. Objektif yang kedua pula ialah untuk menghasilkan satu kaedah pengajaran dan pembelajaran yang sesuai dalam meningkatkan keterampilan berbahasa pelajar. Kajian ini merupakan satu kajian tinjauan berbentuk kualitatif yang menggunakan kaedah pemerhatian dalam proses pengumpulan data. Tempoh masa yang diambil ialah selama 1 semester iaitu 14 minggu kuliah. Sampel diambil daripada pelajar-pelajar IPTA yang mengambil kursus bahasa Melayu Universiti pada semester 1 sidang akademik 2013/2014. 2014-05-21T07:33:38Z 2014-05-21T07:33:38Z 2014-02 Working Paper http://dspace.unimap.edu.my:80/dspace/handle/123456789/34590 other Proceeding of Symposium of International Language & Knowledge (SiLK 2014); Proceeding of Symposium of International Language & Knowledge (SiLK 14);2014 Universiti Malaysia Perlis Centre of International Languages |
institution |
Universiti Malaysia Perlis |
building |
UniMAP Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Perlis |
content_source |
UniMAP Library Digital Repository |
url_provider |
http://dspace.unimap.edu.my/ |
language |
other |
topic |
Pembelajaran bahasa Keterampilan berbahasa Kaedah kolaboratif |
spellingShingle |
Pembelajaran bahasa Keterampilan berbahasa Kaedah kolaboratif Siti Nurul Jannah, Fital Mohamad Zaki, Abdul Halim Suhaidah, Said Pendekatan kolaboratif dalam meningkatkan keterampilan berbahasa pelajar: satu kajian tinjauan terhadap pelajar IPTA |
description |
Symposium of International Language & Knowledge (SiLK 2014), 14th-16th Feb 2014 was held at Hydro Hotel, Penang organized by Centre for International Languages, Universiti Malaysia Perlis. |
author2 |
jannah@unimap.edu.my |
author_facet |
jannah@unimap.edu.my Siti Nurul Jannah, Fital Mohamad Zaki, Abdul Halim Suhaidah, Said |
format |
Working Paper |
author |
Siti Nurul Jannah, Fital Mohamad Zaki, Abdul Halim Suhaidah, Said |
author_sort |
Siti Nurul Jannah, Fital |
title |
Pendekatan kolaboratif dalam meningkatkan keterampilan berbahasa pelajar: satu kajian tinjauan terhadap pelajar IPTA |
title_short |
Pendekatan kolaboratif dalam meningkatkan keterampilan berbahasa pelajar: satu kajian tinjauan terhadap pelajar IPTA |
title_full |
Pendekatan kolaboratif dalam meningkatkan keterampilan berbahasa pelajar: satu kajian tinjauan terhadap pelajar IPTA |
title_fullStr |
Pendekatan kolaboratif dalam meningkatkan keterampilan berbahasa pelajar: satu kajian tinjauan terhadap pelajar IPTA |
title_full_unstemmed |
Pendekatan kolaboratif dalam meningkatkan keterampilan berbahasa pelajar: satu kajian tinjauan terhadap pelajar IPTA |
title_sort |
pendekatan kolaboratif dalam meningkatkan keterampilan berbahasa pelajar: satu kajian tinjauan terhadap pelajar ipta |
publisher |
Universiti Malaysia Perlis |
publishDate |
2014 |
url |
http://dspace.unimap.edu.my:80/dspace/handle/123456789/34590 |
_version_ |
1643797531469021184 |
score |
13.214268 |