Pendekatan kolaboratif dalam meningkatkan keterampilan berbahasa pelajar: satu kajian tinjauan terhadap pelajar IPTA

Symposium of International Language & Knowledge (SiLK 2014), 14th-16th Feb 2014 was held at Hydro Hotel, Penang organized by Centre for International Languages, Universiti Malaysia Perlis.

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Siti Nurul Jannah, Fital, Mohamad Zaki, Abdul Halim, Suhaidah, Said
Other Authors: jannah@unimap.edu.my
Format: Working Paper
Language:other
Published: Universiti Malaysia Perlis 2014
Subjects:
Online Access:http://dspace.unimap.edu.my:80/dspace/handle/123456789/34590
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.unimap-34590
record_format dspace
spelling my.unimap-345902014-05-21T07:33:38Z Pendekatan kolaboratif dalam meningkatkan keterampilan berbahasa pelajar: satu kajian tinjauan terhadap pelajar IPTA Siti Nurul Jannah, Fital Mohamad Zaki, Abdul Halim Suhaidah, Said jannah@unimap.edu.my zakihalim@unimap.edu.my suhaidah@unimap.edu.my Pembelajaran bahasa Keterampilan berbahasa Kaedah kolaboratif Symposium of International Language & Knowledge (SiLK 2014), 14th-16th Feb 2014 was held at Hydro Hotel, Penang organized by Centre for International Languages, Universiti Malaysia Perlis. Dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa, terdapat empat kemahiran utama yang perlu dicapai. Empat kemahiran tersebut ialah kemahiran mendengar, kemahiran bertutur, kemahiran membaca dan kemahiran menulis. Namun pada peringkat yang lebih tinggi, pelajar bahasa bukan sahaja berkemahiran, malah seharusnya berketerampilan dalam berbahasa. Kajian ini dijalankan bagi mencapai dua objektif utama. Pertama untuk melihat dan menilai keberkesanan kaedah kolaboratif sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran dalam meningkatkan keterampilan berbahasa pelajar. Objektif yang kedua pula ialah untuk menghasilkan satu kaedah pengajaran dan pembelajaran yang sesuai dalam meningkatkan keterampilan berbahasa pelajar. Kajian ini merupakan satu kajian tinjauan berbentuk kualitatif yang menggunakan kaedah pemerhatian dalam proses pengumpulan data. Tempoh masa yang diambil ialah selama 1 semester iaitu 14 minggu kuliah. Sampel diambil daripada pelajar-pelajar IPTA yang mengambil kursus bahasa Melayu Universiti pada semester 1 sidang akademik 2013/2014. 2014-05-21T07:33:38Z 2014-05-21T07:33:38Z 2014-02 Working Paper http://dspace.unimap.edu.my:80/dspace/handle/123456789/34590 other Proceeding of Symposium of International Language & Knowledge (SiLK 2014); Proceeding of Symposium of International Language & Knowledge (SiLK 14);2014 Universiti Malaysia Perlis Centre of International Languages
institution Universiti Malaysia Perlis
building UniMAP Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Perlis
content_source UniMAP Library Digital Repository
url_provider http://dspace.unimap.edu.my/
language other
topic Pembelajaran bahasa
Keterampilan berbahasa
Kaedah kolaboratif
spellingShingle Pembelajaran bahasa
Keterampilan berbahasa
Kaedah kolaboratif
Siti Nurul Jannah, Fital
Mohamad Zaki, Abdul Halim
Suhaidah, Said
Pendekatan kolaboratif dalam meningkatkan keterampilan berbahasa pelajar: satu kajian tinjauan terhadap pelajar IPTA
description Symposium of International Language & Knowledge (SiLK 2014), 14th-16th Feb 2014 was held at Hydro Hotel, Penang organized by Centre for International Languages, Universiti Malaysia Perlis.
author2 jannah@unimap.edu.my
author_facet jannah@unimap.edu.my
Siti Nurul Jannah, Fital
Mohamad Zaki, Abdul Halim
Suhaidah, Said
format Working Paper
author Siti Nurul Jannah, Fital
Mohamad Zaki, Abdul Halim
Suhaidah, Said
author_sort Siti Nurul Jannah, Fital
title Pendekatan kolaboratif dalam meningkatkan keterampilan berbahasa pelajar: satu kajian tinjauan terhadap pelajar IPTA
title_short Pendekatan kolaboratif dalam meningkatkan keterampilan berbahasa pelajar: satu kajian tinjauan terhadap pelajar IPTA
title_full Pendekatan kolaboratif dalam meningkatkan keterampilan berbahasa pelajar: satu kajian tinjauan terhadap pelajar IPTA
title_fullStr Pendekatan kolaboratif dalam meningkatkan keterampilan berbahasa pelajar: satu kajian tinjauan terhadap pelajar IPTA
title_full_unstemmed Pendekatan kolaboratif dalam meningkatkan keterampilan berbahasa pelajar: satu kajian tinjauan terhadap pelajar IPTA
title_sort pendekatan kolaboratif dalam meningkatkan keterampilan berbahasa pelajar: satu kajian tinjauan terhadap pelajar ipta
publisher Universiti Malaysia Perlis
publishDate 2014
url http://dspace.unimap.edu.my:80/dspace/handle/123456789/34590
_version_ 1643797531469021184
score 13.214268