Fenomena percampuran kod dalam iklan perniagaan bahasa Cina di Malaysia

Penyelidikan ini dijalankan untuk mengkaji fenomena percampuran kod dalam iklan-iklan perniagaan bahasa Cina yang diterbitkan dalam akhbar-akhbar bahasa Cina di Malaysia. Didapati bahawa item-item leksikal bahasa Inggeris banyak dicampurkan secara interlingual ke dalam iklan-iklan perniagaan bahasa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Lau, Su Kia
Format: Thesis
Language:other
Published: Malaysia: Universiti Malaya 2013
Subjects:
Online Access:http://dspace.psnz.umt.edu.my/xmlui/handle/123456789/2728
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.umt.ir-2728
record_format eprints
spelling my.umt.ir-27282013-12-18T07:25:31Z Fenomena percampuran kod dalam iklan perniagaan bahasa Cina di Malaysia Lau, Su Kia HF 5827 .L3 2007 Lau, Su Kia Tesis Universiti Malaya 2007 Advertising -- Language Penyelidikan ini dijalankan untuk mengkaji fenomena percampuran kod dalam iklan-iklan perniagaan bahasa Cina yang diterbitkan dalam akhbar-akhbar bahasa Cina di Malaysia. Didapati bahawa item-item leksikal bahasa Inggeris banyak dicampurkan secara interlingual ke dalam iklan-iklan perniagaan bahasa Cina di Malaysia. Demi mencapa1 objektif pertama penyelidikan ini, pengkaji telah mengenal pasti kelas-kelas kata bagi item-item leksikal bahasa Inggeris yang telah dicampurkan ke dalam iklan-iklan bahasa Cina setempat. Seterusnya, pengkaji mengkaji lalu membincangkan ciri-ciri dari segi struktur linguistik bagi item-item leksikal bahasa Inggeris yang telah dicampurkan. Objektif terakhir kajian ini adalah mengkaji faktor-faktor yang mengakibatkan kata-kata bahasa Inggeris berkenaan dicampurkan ke dalam iklan-iklan perniagaan bahasa Cina. 2013-12-18T07:25:31Z 2013-12-18T07:25:31Z 2007-06 Thesis http://dspace.psnz.umt.edu.my/xmlui/handle/123456789/2728 other application/pdf application/pdf Malaysia: Universiti Malaya
institution Universiti Malaysia Terengganu
building Perpustakaan Sultanah Nur Zahirah
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Terengganu
content_source UMT-IR
url_provider http://umt-ir.umt.edu.my:8080/
language other
topic HF 5827 .L3 2007
Lau, Su Kia
Tesis Universiti Malaya 2007
Advertising -- Language
spellingShingle HF 5827 .L3 2007
Lau, Su Kia
Tesis Universiti Malaya 2007
Advertising -- Language
Lau, Su Kia
Fenomena percampuran kod dalam iklan perniagaan bahasa Cina di Malaysia
description Penyelidikan ini dijalankan untuk mengkaji fenomena percampuran kod dalam iklan-iklan perniagaan bahasa Cina yang diterbitkan dalam akhbar-akhbar bahasa Cina di Malaysia. Didapati bahawa item-item leksikal bahasa Inggeris banyak dicampurkan secara interlingual ke dalam iklan-iklan perniagaan bahasa Cina di Malaysia. Demi mencapa1 objektif pertama penyelidikan ini, pengkaji telah mengenal pasti kelas-kelas kata bagi item-item leksikal bahasa Inggeris yang telah dicampurkan ke dalam iklan-iklan bahasa Cina setempat. Seterusnya, pengkaji mengkaji lalu membincangkan ciri-ciri dari segi struktur linguistik bagi item-item leksikal bahasa Inggeris yang telah dicampurkan. Objektif terakhir kajian ini adalah mengkaji faktor-faktor yang mengakibatkan kata-kata bahasa Inggeris berkenaan dicampurkan ke dalam iklan-iklan perniagaan bahasa Cina.
format Thesis
author Lau, Su Kia
author_facet Lau, Su Kia
author_sort Lau, Su Kia
title Fenomena percampuran kod dalam iklan perniagaan bahasa Cina di Malaysia
title_short Fenomena percampuran kod dalam iklan perniagaan bahasa Cina di Malaysia
title_full Fenomena percampuran kod dalam iklan perniagaan bahasa Cina di Malaysia
title_fullStr Fenomena percampuran kod dalam iklan perniagaan bahasa Cina di Malaysia
title_full_unstemmed Fenomena percampuran kod dalam iklan perniagaan bahasa Cina di Malaysia
title_sort fenomena percampuran kod dalam iklan perniagaan bahasa cina di malaysia
publisher Malaysia: Universiti Malaya
publishDate 2013
url http://dspace.psnz.umt.edu.my/xmlui/handle/123456789/2728
_version_ 1738395600008773632
score 13.214268