Pengaruh motivasi dan peluang pembelajaran dalam penumpukan budaya belajar pelajar

Tumpuan kajian adalah bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh motivasi dan peluang pembelajaran terhadap budaya belajar pelajar. Teori Hirarki Keperluan Maslow (1970), Teori Pelaziman Klasik Pavlov dan Thondike (Tyler, 1997), Teori Behaviorisme dan Teori Pembelajaran Sosial (Ramlah dan Mahani,2004),...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Norisah Samutu
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2012
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42538/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42538/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42538/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.42538
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.425382025-01-13T08:03:00Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42538/ Pengaruh motivasi dan peluang pembelajaran dalam penumpukan budaya belajar pelajar Norisah Samutu LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Tumpuan kajian adalah bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh motivasi dan peluang pembelajaran terhadap budaya belajar pelajar. Teori Hirarki Keperluan Maslow (1970), Teori Pelaziman Klasik Pavlov dan Thondike (Tyler, 1997), Teori Behaviorisme dan Teori Pembelajaran Sosial (Ramlah dan Mahani,2004), Teori Humanistik dan kognitif (Ramlah dan Mahani, 2004) Model Pembelajaran Taba (Taba, 1962), Model Pemupukan Budaya Belajar (Faridah et al., 2005), Model Pola Budaya Hofstede (1991) dan model motivasi Pembelajaran (Ahmad Zabidi, 2006) digunakan sebagai platform utama dalam kajian ini. Kaedah kajian tinjauan ini melibatkan sampel dalam kalangan pelajar tingkatan empat dan enam bawah di sekolah menengah bandar di Sabah. Instrumen yang digunakan ialah soal selidik yang dibahagikan kepada empat bahagian iaitu ciri demografi, skala budaya belajar pelajar, skala motivasi pembelajaran dan skala peluang pembelajaran. Data-data dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS for window Versi 17. Analisis skor min, analisis univariat (ANOVA) dan pelbagai variat (korelasi Pearson, analisis regresi linear) digunakan bagi menguji hipotesis kajian pada aras signifikan p < .05. Keputusan ujian menunjukkan tahap motivasi (m=3.37), peluang pembelajaran (m=3.24) dan budaya belajar pelajar (m=3.38) berada pada tahap kurang memuaskan. Keputusan ujian juga menunjukkan terdapatnya perbezaan skor min yang signifikan dalam motivasi, peluang pembelajaran dan budaya belajar pelajar berdasarkan demografi yang telah diberi tumpuan. Keputusan ujian korelasi Pearson (r) juga menunjukkan terdapat korelasi positif yang signifikan antara elemen variabel terlibat dan variabel-variabel yang terlibat iaitu motivasi (r=.291, p<.01) dan peluang pembelajaran (r=.330, p<.01) dengan budaya belajar. Keputusan ujian regresi juga menunjukkan terdapatnya pengaruh variabelvariabel bebas terhadap variabel bersandar yang difokuskan. Hasil ujian analisis regresi menjelaskan motivasi (R²=.085, ß=.291, p<.05) dan peluang pembelajaran (R²=.109, ß=.330, p<.05) menyumbangkan pengaruh terhadap pemupukan budaya belajar dalam kalangan pelajar. Keputusan ujian ini menjelaskan bahawa motivasi dan peluang pembelajaran merupakan peramal yang perlu diberi perhatian kerana berupaya membentuk budaya belajar pelajar. Oleh itu perbezaan ciri demografi sampel kajian dan korelasi antara variabel kajian tidak harus dipinggirkan dalam pemupukan budaya belajar pelajar. Selain itu, kajian ini turut melihat kepentingan motivasi dan peluang pembelajaran pelajar sebagai salah satu faktor yang mampu menyumbangkan pengaruh terhadap pemupukan budaya belajar dalam kalangan pelajar di sekolah menengah bandar di Sabah. Secara amnya, dapatan kajian ini adalah konsisten dan menyokong kerangka teoritikal yang digunakan dalam kajian. 2012 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42538/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42538/2/FULLTEXT.pdf Norisah Samutu (2012) Pengaruh motivasi dan peluang pembelajaran dalam penumpukan budaya belajar pelajar. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Norisah Samutu
Pengaruh motivasi dan peluang pembelajaran dalam penumpukan budaya belajar pelajar
description Tumpuan kajian adalah bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh motivasi dan peluang pembelajaran terhadap budaya belajar pelajar. Teori Hirarki Keperluan Maslow (1970), Teori Pelaziman Klasik Pavlov dan Thondike (Tyler, 1997), Teori Behaviorisme dan Teori Pembelajaran Sosial (Ramlah dan Mahani,2004), Teori Humanistik dan kognitif (Ramlah dan Mahani, 2004) Model Pembelajaran Taba (Taba, 1962), Model Pemupukan Budaya Belajar (Faridah et al., 2005), Model Pola Budaya Hofstede (1991) dan model motivasi Pembelajaran (Ahmad Zabidi, 2006) digunakan sebagai platform utama dalam kajian ini. Kaedah kajian tinjauan ini melibatkan sampel dalam kalangan pelajar tingkatan empat dan enam bawah di sekolah menengah bandar di Sabah. Instrumen yang digunakan ialah soal selidik yang dibahagikan kepada empat bahagian iaitu ciri demografi, skala budaya belajar pelajar, skala motivasi pembelajaran dan skala peluang pembelajaran. Data-data dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS for window Versi 17. Analisis skor min, analisis univariat (ANOVA) dan pelbagai variat (korelasi Pearson, analisis regresi linear) digunakan bagi menguji hipotesis kajian pada aras signifikan p < .05. Keputusan ujian menunjukkan tahap motivasi (m=3.37), peluang pembelajaran (m=3.24) dan budaya belajar pelajar (m=3.38) berada pada tahap kurang memuaskan. Keputusan ujian juga menunjukkan terdapatnya perbezaan skor min yang signifikan dalam motivasi, peluang pembelajaran dan budaya belajar pelajar berdasarkan demografi yang telah diberi tumpuan. Keputusan ujian korelasi Pearson (r) juga menunjukkan terdapat korelasi positif yang signifikan antara elemen variabel terlibat dan variabel-variabel yang terlibat iaitu motivasi (r=.291, p<.01) dan peluang pembelajaran (r=.330, p<.01) dengan budaya belajar. Keputusan ujian regresi juga menunjukkan terdapatnya pengaruh variabelvariabel bebas terhadap variabel bersandar yang difokuskan. Hasil ujian analisis regresi menjelaskan motivasi (R²=.085, ß=.291, p<.05) dan peluang pembelajaran (R²=.109, ß=.330, p<.05) menyumbangkan pengaruh terhadap pemupukan budaya belajar dalam kalangan pelajar. Keputusan ujian ini menjelaskan bahawa motivasi dan peluang pembelajaran merupakan peramal yang perlu diberi perhatian kerana berupaya membentuk budaya belajar pelajar. Oleh itu perbezaan ciri demografi sampel kajian dan korelasi antara variabel kajian tidak harus dipinggirkan dalam pemupukan budaya belajar pelajar. Selain itu, kajian ini turut melihat kepentingan motivasi dan peluang pembelajaran pelajar sebagai salah satu faktor yang mampu menyumbangkan pengaruh terhadap pemupukan budaya belajar dalam kalangan pelajar di sekolah menengah bandar di Sabah. Secara amnya, dapatan kajian ini adalah konsisten dan menyokong kerangka teoritikal yang digunakan dalam kajian.
format Thesis
author Norisah Samutu
author_facet Norisah Samutu
author_sort Norisah Samutu
title Pengaruh motivasi dan peluang pembelajaran dalam penumpukan budaya belajar pelajar
title_short Pengaruh motivasi dan peluang pembelajaran dalam penumpukan budaya belajar pelajar
title_full Pengaruh motivasi dan peluang pembelajaran dalam penumpukan budaya belajar pelajar
title_fullStr Pengaruh motivasi dan peluang pembelajaran dalam penumpukan budaya belajar pelajar
title_full_unstemmed Pengaruh motivasi dan peluang pembelajaran dalam penumpukan budaya belajar pelajar
title_sort pengaruh motivasi dan peluang pembelajaran dalam penumpukan budaya belajar pelajar
publishDate 2012
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42538/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42538/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42538/
_version_ 1823092286418845696
score 13.235796