Berhala moden dalam batang tubuh umat islam: introspeksi inklusif dan iktibar inspiratif

Jiwa dan minda umat Islam dewasa ini terlalu cacamarba. Puncanya, mereka malas membaca, walhal wahyu suci yang pertama dititipkan ialah iqra’. Kedua, mereka pandai belajar, tetapi bodoh berfikir. Ketiga, mereka berani bercakap (lebih-lebih lagi di belakang), namun bacul bertindak – banyak lagi punca...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nordi Achie
Format: Proceedings
Language:English
English
Published: Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa,Universiti Malaysia Sabah 2022
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41716/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41716/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41716/
https://oer.ums.edu.my/handle/oer_source_files/2231
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.41716
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.417162024-11-01T01:28:54Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41716/ Berhala moden dalam batang tubuh umat islam: introspeksi inklusif dan iktibar inspiratif Nordi Achie BP1-253 Islam H1-99 Social sciences (General) Jiwa dan minda umat Islam dewasa ini terlalu cacamarba. Puncanya, mereka malas membaca, walhal wahyu suci yang pertama dititipkan ialah iqra’. Kedua, mereka pandai belajar, tetapi bodoh berfikir. Ketiga, mereka berani bercakap (lebih-lebih lagi di belakang), namun bacul bertindak – banyak lagi punca yang lain. Ini merupakan wabak buta hati: Iblisme yang menjalar dalam batang tubuh umat Islam dan berhala moden sembahan manusia yang mengaku beriman kepada Tuhan Maha Esa. Kendatipun umat Islam turut mempunyai pelbagai kelebihan, namun terselindung di sebaliknya watak korupsi budi. Dwiwabak berbahaya ini merupakan berhala moden dalam diri umat Islam (merangkumi seluruh lapisan masyarakat secara umumnya): korupsi bendawi dan korupsi kuasa yang telah membusuk sehingga ke usus kehidupan mereka. Hakikat pahit ini tidaklah perlu dinafikan lagi. Mereka sendiri menjadi cebelan masyarakat non-Muslim kerana umat Islam telah rosak, bahkan lebih merosakkan berbanding makhluk perosak. Perlu ditegaskan, bukan semua umat Islam terjerumus dalam talbis (perangkap) Iblisme, tetapi di mana-mana pun mereka berada dewasa ini (dengan pengecualian tertentu, tidak membabitkan setiap individu mukmin), umat Islam gagal berperanan sebagai umat terbaik yang diutuskan kepada bangsa manusia. Mereka bukan lagi sumber inspirasi dan tugu teladan buat Bani Adam seluruhnya. Betapapun demikian, selagi keimanan luhur masih terhunjam dalam diri umat Islam, mereka tidak harus membiarkan wabak buta hati bermaharajalela di muka bumi ini, seperti bendulisme, munafikisme, hasadisme, bebalisme, firaunisme, bobrokisme dan bapukisme. Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa,Universiti Malaysia Sabah 2022 Proceedings PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41716/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41716/2/FULL%20TEXT.pdf Nordi Achie (2022) Berhala moden dalam batang tubuh umat islam: introspeksi inklusif dan iktibar inspiratif. https://oer.ums.edu.my/handle/oer_source_files/2231
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic BP1-253 Islam
H1-99 Social sciences (General)
spellingShingle BP1-253 Islam
H1-99 Social sciences (General)
Nordi Achie
Berhala moden dalam batang tubuh umat islam: introspeksi inklusif dan iktibar inspiratif
description Jiwa dan minda umat Islam dewasa ini terlalu cacamarba. Puncanya, mereka malas membaca, walhal wahyu suci yang pertama dititipkan ialah iqra’. Kedua, mereka pandai belajar, tetapi bodoh berfikir. Ketiga, mereka berani bercakap (lebih-lebih lagi di belakang), namun bacul bertindak – banyak lagi punca yang lain. Ini merupakan wabak buta hati: Iblisme yang menjalar dalam batang tubuh umat Islam dan berhala moden sembahan manusia yang mengaku beriman kepada Tuhan Maha Esa. Kendatipun umat Islam turut mempunyai pelbagai kelebihan, namun terselindung di sebaliknya watak korupsi budi. Dwiwabak berbahaya ini merupakan berhala moden dalam diri umat Islam (merangkumi seluruh lapisan masyarakat secara umumnya): korupsi bendawi dan korupsi kuasa yang telah membusuk sehingga ke usus kehidupan mereka. Hakikat pahit ini tidaklah perlu dinafikan lagi. Mereka sendiri menjadi cebelan masyarakat non-Muslim kerana umat Islam telah rosak, bahkan lebih merosakkan berbanding makhluk perosak. Perlu ditegaskan, bukan semua umat Islam terjerumus dalam talbis (perangkap) Iblisme, tetapi di mana-mana pun mereka berada dewasa ini (dengan pengecualian tertentu, tidak membabitkan setiap individu mukmin), umat Islam gagal berperanan sebagai umat terbaik yang diutuskan kepada bangsa manusia. Mereka bukan lagi sumber inspirasi dan tugu teladan buat Bani Adam seluruhnya. Betapapun demikian, selagi keimanan luhur masih terhunjam dalam diri umat Islam, mereka tidak harus membiarkan wabak buta hati bermaharajalela di muka bumi ini, seperti bendulisme, munafikisme, hasadisme, bebalisme, firaunisme, bobrokisme dan bapukisme.
format Proceedings
author Nordi Achie
author_facet Nordi Achie
author_sort Nordi Achie
title Berhala moden dalam batang tubuh umat islam: introspeksi inklusif dan iktibar inspiratif
title_short Berhala moden dalam batang tubuh umat islam: introspeksi inklusif dan iktibar inspiratif
title_full Berhala moden dalam batang tubuh umat islam: introspeksi inklusif dan iktibar inspiratif
title_fullStr Berhala moden dalam batang tubuh umat islam: introspeksi inklusif dan iktibar inspiratif
title_full_unstemmed Berhala moden dalam batang tubuh umat islam: introspeksi inklusif dan iktibar inspiratif
title_sort berhala moden dalam batang tubuh umat islam: introspeksi inklusif dan iktibar inspiratif
publisher Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa,Universiti Malaysia Sabah
publishDate 2022
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41716/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41716/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41716/
https://oer.ums.edu.my/handle/oer_source_files/2231
_version_ 1814935158571139072
score 13.214268