Kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di PPIB, UMS, Kota Kinabalu: satu pengenalan
Walaupun bahasa Arab telah mula diajar di peringkat sekolah rendah, menengah sehingga ke peringkat universiti termasuklah di Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa, Universiti Malaysia Sabah (UMS) namun, ia tetap dikenali di antara bahasa yang agak sukar dipelajari kerana begitu banyak tatabahasanya. Terda...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Proceedings |
Language: | English English |
Published: |
Centre for Academic Excellence and Development (CAED), UMS
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41655/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41655/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41655/ https://oer.ums.edu.my/handle/oer_source_files/2482 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ums.eprints.41655 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.416552024-10-28T08:14:10Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41655/ Kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di PPIB, UMS, Kota Kinabalu: satu pengenalan Nor Ain Manap Noorafini Kassim Siti Nurul Aisyah Abd Hamid LB2300-2430 Higher education PJ6001-8517 Arabic Walaupun bahasa Arab telah mula diajar di peringkat sekolah rendah, menengah sehingga ke peringkat universiti termasuklah di Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa, Universiti Malaysia Sabah (UMS) namun, ia tetap dikenali di antara bahasa yang agak sukar dipelajari kerana begitu banyak tatabahasanya. Terdapat pelbagai kaedah yang digunakan untuk membantu pelajar mempelajari tatabahasa Arab dengan lebih mudah, antaranya adalah melalui permainan bahasa. Kajian ini berkaitan dengan pengenalan awal penggunaan beberapa permainan bahasa yang telah dijalankan semasa kuliah, sama ada permainan secara bersemuka ataupun atas talian. Ia bertujuan untuk melihat keberkesanan bahan bantu mengajar tatabahasa Arab menggunakan permainan bahasa, sama ada permainan bahasa yang pernah digunakan sebelum ini ataupun permainan terkini secara atas talian. Kajian ini telah menggunakan kaedah penyelidikan kualitatif. Kaedah pengumpulan data dibuat melalui temu bual dan pemerhatian. Hasil kajian mendapati pelajar seronok menggunakan permainan bahasa yang digunakan untuk membantu mereka mengingati pelbagai formula tatabahasa Arab sekaligus mendapat markah yang baik dalam kursus ini. Kajian juga akan memberi manfaat kepada tenaga pengajar bahasa Arab dalam pembelajaran dan pengajaran tatabahasa terutamanya, kerana ianya agak sukar untuk dijelaskan dan diaplikasikan dalam penguasaan bahasa pelajar terutamanya bagi pelajar yang terdiri daripada latar belakang yang berbeza. Centre for Academic Excellence and Development (CAED), UMS 2023 Proceedings PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41655/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41655/2/FULL%20TEXT.pdf Nor Ain Manap and Noorafini Kassim and Siti Nurul Aisyah Abd Hamid (2023) Kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di PPIB, UMS, Kota Kinabalu: satu pengenalan. https://oer.ums.edu.my/handle/oer_source_files/2482 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
LB2300-2430 Higher education PJ6001-8517 Arabic |
spellingShingle |
LB2300-2430 Higher education PJ6001-8517 Arabic Nor Ain Manap Noorafini Kassim Siti Nurul Aisyah Abd Hamid Kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di PPIB, UMS, Kota Kinabalu: satu pengenalan |
description |
Walaupun bahasa Arab telah mula diajar di peringkat sekolah rendah, menengah sehingga ke peringkat universiti termasuklah di Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa, Universiti Malaysia Sabah (UMS) namun, ia tetap dikenali di antara bahasa yang agak sukar dipelajari kerana begitu banyak tatabahasanya. Terdapat pelbagai kaedah yang digunakan untuk membantu pelajar mempelajari tatabahasa Arab dengan lebih mudah, antaranya adalah melalui permainan bahasa. Kajian ini berkaitan dengan pengenalan awal penggunaan beberapa permainan bahasa yang telah dijalankan semasa kuliah, sama ada permainan secara bersemuka ataupun atas talian. Ia bertujuan untuk melihat keberkesanan bahan bantu mengajar tatabahasa Arab menggunakan permainan bahasa, sama ada permainan bahasa yang pernah digunakan sebelum ini ataupun permainan terkini secara atas talian. Kajian ini telah menggunakan kaedah penyelidikan kualitatif. Kaedah pengumpulan data dibuat melalui temu bual dan pemerhatian. Hasil kajian mendapati pelajar seronok menggunakan permainan bahasa yang digunakan untuk membantu mereka mengingati pelbagai formula tatabahasa Arab sekaligus mendapat markah yang baik dalam kursus ini. Kajian juga akan memberi manfaat kepada tenaga pengajar bahasa Arab dalam pembelajaran dan pengajaran tatabahasa terutamanya, kerana ianya agak sukar untuk dijelaskan dan diaplikasikan dalam penguasaan bahasa pelajar terutamanya bagi pelajar yang terdiri daripada latar belakang yang berbeza. |
format |
Proceedings |
author |
Nor Ain Manap Noorafini Kassim Siti Nurul Aisyah Abd Hamid |
author_facet |
Nor Ain Manap Noorafini Kassim Siti Nurul Aisyah Abd Hamid |
author_sort |
Nor Ain Manap |
title |
Kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di PPIB, UMS, Kota Kinabalu: satu pengenalan |
title_short |
Kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di PPIB, UMS, Kota Kinabalu: satu pengenalan |
title_full |
Kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di PPIB, UMS, Kota Kinabalu: satu pengenalan |
title_fullStr |
Kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di PPIB, UMS, Kota Kinabalu: satu pengenalan |
title_full_unstemmed |
Kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di PPIB, UMS, Kota Kinabalu: satu pengenalan |
title_sort |
kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di ppib, ums, kota kinabalu: satu pengenalan |
publisher |
Centre for Academic Excellence and Development (CAED), UMS |
publishDate |
2023 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41655/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41655/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41655/ https://oer.ums.edu.my/handle/oer_source_files/2482 |
_version_ |
1814935151987130368 |
score |
13.214268 |