Kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di PPIB, UMS, Kota Kinabalu: satu pengenalan

Walaupun bahasa Arab telah mula diajar di peringkat sekolah rendah, menengah sehingga ke peringkat universiti termasuklah di Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa, Universiti Malaysia Sabah (UMS) namun, ia tetap dikenali di antara bahasa yang agak sukar dipelajari kerana begitu banyak tatabahasanya. Terda...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nor Ain Manap, Noorafini Kassim, Siti Nurul Aisyah Abd Hamid
Format: Proceedings
Language:English
English
Published: Centre for Academic Excellence and Development (CAED), UMS 2023
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41655/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41655/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41655/
https://oer.ums.edu.my/handle/oer_source_files/2482
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.41655
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.416552024-10-28T08:14:10Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41655/ Kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di PPIB, UMS, Kota Kinabalu: satu pengenalan Nor Ain Manap Noorafini Kassim Siti Nurul Aisyah Abd Hamid LB2300-2430 Higher education PJ6001-8517 Arabic Walaupun bahasa Arab telah mula diajar di peringkat sekolah rendah, menengah sehingga ke peringkat universiti termasuklah di Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa, Universiti Malaysia Sabah (UMS) namun, ia tetap dikenali di antara bahasa yang agak sukar dipelajari kerana begitu banyak tatabahasanya. Terdapat pelbagai kaedah yang digunakan untuk membantu pelajar mempelajari tatabahasa Arab dengan lebih mudah, antaranya adalah melalui permainan bahasa. Kajian ini berkaitan dengan pengenalan awal penggunaan beberapa permainan bahasa yang telah dijalankan semasa kuliah, sama ada permainan secara bersemuka ataupun atas talian. Ia bertujuan untuk melihat keberkesanan bahan bantu mengajar tatabahasa Arab menggunakan permainan bahasa, sama ada permainan bahasa yang pernah digunakan sebelum ini ataupun permainan terkini secara atas talian. Kajian ini telah menggunakan kaedah penyelidikan kualitatif. Kaedah pengumpulan data dibuat melalui temu bual dan pemerhatian. Hasil kajian mendapati pelajar seronok menggunakan permainan bahasa yang digunakan untuk membantu mereka mengingati pelbagai formula tatabahasa Arab sekaligus mendapat markah yang baik dalam kursus ini. Kajian juga akan memberi manfaat kepada tenaga pengajar bahasa Arab dalam pembelajaran dan pengajaran tatabahasa terutamanya, kerana ianya agak sukar untuk dijelaskan dan diaplikasikan dalam penguasaan bahasa pelajar terutamanya bagi pelajar yang terdiri daripada latar belakang yang berbeza. Centre for Academic Excellence and Development (CAED), UMS 2023 Proceedings PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41655/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41655/2/FULL%20TEXT.pdf Nor Ain Manap and Noorafini Kassim and Siti Nurul Aisyah Abd Hamid (2023) Kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di PPIB, UMS, Kota Kinabalu: satu pengenalan. https://oer.ums.edu.my/handle/oer_source_files/2482
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB2300-2430 Higher education
PJ6001-8517 Arabic
spellingShingle LB2300-2430 Higher education
PJ6001-8517 Arabic
Nor Ain Manap
Noorafini Kassim
Siti Nurul Aisyah Abd Hamid
Kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di PPIB, UMS, Kota Kinabalu: satu pengenalan
description Walaupun bahasa Arab telah mula diajar di peringkat sekolah rendah, menengah sehingga ke peringkat universiti termasuklah di Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa, Universiti Malaysia Sabah (UMS) namun, ia tetap dikenali di antara bahasa yang agak sukar dipelajari kerana begitu banyak tatabahasanya. Terdapat pelbagai kaedah yang digunakan untuk membantu pelajar mempelajari tatabahasa Arab dengan lebih mudah, antaranya adalah melalui permainan bahasa. Kajian ini berkaitan dengan pengenalan awal penggunaan beberapa permainan bahasa yang telah dijalankan semasa kuliah, sama ada permainan secara bersemuka ataupun atas talian. Ia bertujuan untuk melihat keberkesanan bahan bantu mengajar tatabahasa Arab menggunakan permainan bahasa, sama ada permainan bahasa yang pernah digunakan sebelum ini ataupun permainan terkini secara atas talian. Kajian ini telah menggunakan kaedah penyelidikan kualitatif. Kaedah pengumpulan data dibuat melalui temu bual dan pemerhatian. Hasil kajian mendapati pelajar seronok menggunakan permainan bahasa yang digunakan untuk membantu mereka mengingati pelbagai formula tatabahasa Arab sekaligus mendapat markah yang baik dalam kursus ini. Kajian juga akan memberi manfaat kepada tenaga pengajar bahasa Arab dalam pembelajaran dan pengajaran tatabahasa terutamanya, kerana ianya agak sukar untuk dijelaskan dan diaplikasikan dalam penguasaan bahasa pelajar terutamanya bagi pelajar yang terdiri daripada latar belakang yang berbeza.
format Proceedings
author Nor Ain Manap
Noorafini Kassim
Siti Nurul Aisyah Abd Hamid
author_facet Nor Ain Manap
Noorafini Kassim
Siti Nurul Aisyah Abd Hamid
author_sort Nor Ain Manap
title Kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di PPIB, UMS, Kota Kinabalu: satu pengenalan
title_short Kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di PPIB, UMS, Kota Kinabalu: satu pengenalan
title_full Kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di PPIB, UMS, Kota Kinabalu: satu pengenalan
title_fullStr Kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di PPIB, UMS, Kota Kinabalu: satu pengenalan
title_full_unstemmed Kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di PPIB, UMS, Kota Kinabalu: satu pengenalan
title_sort kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di ppib, ums, kota kinabalu: satu pengenalan
publisher Centre for Academic Excellence and Development (CAED), UMS
publishDate 2023
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41655/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41655/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41655/
https://oer.ums.edu.my/handle/oer_source_files/2482
_version_ 1814935151987130368
score 13.214268