Elemen sejarah maritim dalam kurikulum bersepadu sekolah rendah dan kurikulum bersepadu sekolah menengah di Malaysia (1983 – 2017)

Kajian ini meneliti elemen sejarah maritim dalam pendidikan sejarah, Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) dan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) dari tahun 1983 sehingga tahun 2017. Kedua-dua kurikulum ini mempunyai impak yang sangat besar dalam dasar pendidikan negara dan merupakan pe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sapihi Dulamit
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41208/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41208/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41208/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.41208
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.412082024-10-14T03:24:25Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41208/ Elemen sejarah maritim dalam kurikulum bersepadu sekolah rendah dan kurikulum bersepadu sekolah menengah di Malaysia (1983 – 2017) Sapihi Dulamit D1-24.5 General Kajian ini meneliti elemen sejarah maritim dalam pendidikan sejarah, Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) dan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) dari tahun 1983 sehingga tahun 2017. Kedua-dua kurikulum ini mempunyai impak yang sangat besar dalam dasar pendidikan negara dan merupakan permulaan kepada transformasi pendidikan pada hari ini. Kajian ini adalah menggunakan penyelidikan kualitatif dan pendekatan sejarah dalam memperolehi sumber-sumber kajian sama ada dalam bentuk primer atau sekunder. Bidang sejarah maritim terdapat dalam penggubalan silibus, peperiksaan, dan buku teks yang digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran Kajian Tempatan KBSR dan Sejarah KBSM dalam sistem pendidikan di Malaysia. Dapatan kajian menunjukkan elemen sejarah maritim yang digubal dalam silibus Kajian Tempatan KBSR ialah 8.3 peratus. Manakala silibus Sejarah di peringkat KBSM, 33.3 peratus digubal diperingkat menengah rendah dan 8.3 peratus di peringkat menengah atas. Dalam penilaian peringkat PMR, hanya 11.7 peratus soalan berkaitan sejarah maritim dikemukakan dalam tempoh 2005-2010. Di peringkat SPM, hanya 7.5 peratus soalan berkaitan sejarah maritim dikemukakan dalam kertas 1 dan 12 peratus dalam kertas 2 dalam tempoh 2011-2015.Ini membuktikan bahawa elemen sejarah maritim perlu perhatian yang sewajarnya dalam kurikulum pendidikan di Malaysia.elemen sejarah maritim masih terikat dengan Kesultanan Melayu Melaka dari peristiwa pengasasan, zaman kegemilangan dan zaman kejatuhan Melaka. Penggubalan berkaitan bidang maritim itu sendiri sepatutnya lebih luas daripada membicarakan tentang Kesultanan Melayu Melaka semata-mata. Bidang maritim dalam pengajaran dan pembelajaran tidak dinyatakan dengan jelas, kerana istilah ‘maritim’ hanya mula digunakan dalam silibus dan buku teks sejarah tingkatan empat. Perbincangan berkaitan bidang sejarah maritim sewajarnya meliputi negerinegeri Sarawak dan Sabah dalam perspektif yang lebih luas. 2020 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41208/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41208/2/FULLTEXT.pdf Sapihi Dulamit (2020) Elemen sejarah maritim dalam kurikulum bersepadu sekolah rendah dan kurikulum bersepadu sekolah menengah di Malaysia (1983 – 2017). Doctoral thesis, Universiti Malaysia Sabah.
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic D1-24.5 General
spellingShingle D1-24.5 General
Sapihi Dulamit
Elemen sejarah maritim dalam kurikulum bersepadu sekolah rendah dan kurikulum bersepadu sekolah menengah di Malaysia (1983 – 2017)
description Kajian ini meneliti elemen sejarah maritim dalam pendidikan sejarah, Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) dan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) dari tahun 1983 sehingga tahun 2017. Kedua-dua kurikulum ini mempunyai impak yang sangat besar dalam dasar pendidikan negara dan merupakan permulaan kepada transformasi pendidikan pada hari ini. Kajian ini adalah menggunakan penyelidikan kualitatif dan pendekatan sejarah dalam memperolehi sumber-sumber kajian sama ada dalam bentuk primer atau sekunder. Bidang sejarah maritim terdapat dalam penggubalan silibus, peperiksaan, dan buku teks yang digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran Kajian Tempatan KBSR dan Sejarah KBSM dalam sistem pendidikan di Malaysia. Dapatan kajian menunjukkan elemen sejarah maritim yang digubal dalam silibus Kajian Tempatan KBSR ialah 8.3 peratus. Manakala silibus Sejarah di peringkat KBSM, 33.3 peratus digubal diperingkat menengah rendah dan 8.3 peratus di peringkat menengah atas. Dalam penilaian peringkat PMR, hanya 11.7 peratus soalan berkaitan sejarah maritim dikemukakan dalam tempoh 2005-2010. Di peringkat SPM, hanya 7.5 peratus soalan berkaitan sejarah maritim dikemukakan dalam kertas 1 dan 12 peratus dalam kertas 2 dalam tempoh 2011-2015.Ini membuktikan bahawa elemen sejarah maritim perlu perhatian yang sewajarnya dalam kurikulum pendidikan di Malaysia.elemen sejarah maritim masih terikat dengan Kesultanan Melayu Melaka dari peristiwa pengasasan, zaman kegemilangan dan zaman kejatuhan Melaka. Penggubalan berkaitan bidang maritim itu sendiri sepatutnya lebih luas daripada membicarakan tentang Kesultanan Melayu Melaka semata-mata. Bidang maritim dalam pengajaran dan pembelajaran tidak dinyatakan dengan jelas, kerana istilah ‘maritim’ hanya mula digunakan dalam silibus dan buku teks sejarah tingkatan empat. Perbincangan berkaitan bidang sejarah maritim sewajarnya meliputi negerinegeri Sarawak dan Sabah dalam perspektif yang lebih luas.
format Thesis
author Sapihi Dulamit
author_facet Sapihi Dulamit
author_sort Sapihi Dulamit
title Elemen sejarah maritim dalam kurikulum bersepadu sekolah rendah dan kurikulum bersepadu sekolah menengah di Malaysia (1983 – 2017)
title_short Elemen sejarah maritim dalam kurikulum bersepadu sekolah rendah dan kurikulum bersepadu sekolah menengah di Malaysia (1983 – 2017)
title_full Elemen sejarah maritim dalam kurikulum bersepadu sekolah rendah dan kurikulum bersepadu sekolah menengah di Malaysia (1983 – 2017)
title_fullStr Elemen sejarah maritim dalam kurikulum bersepadu sekolah rendah dan kurikulum bersepadu sekolah menengah di Malaysia (1983 – 2017)
title_full_unstemmed Elemen sejarah maritim dalam kurikulum bersepadu sekolah rendah dan kurikulum bersepadu sekolah menengah di Malaysia (1983 – 2017)
title_sort elemen sejarah maritim dalam kurikulum bersepadu sekolah rendah dan kurikulum bersepadu sekolah menengah di malaysia (1983 – 2017)
publishDate 2020
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41208/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41208/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41208/
_version_ 1814049432874778624
score 13.211869