Dimensi dan kesan gangguan seksual pelajar university
Tujuan kajian ini dijalankan untuk memahami dimensi gangguan seksual dan juga kesan yang diperoleh daripada gangguan seksual dalam kalangan pelajar universiti. Kajian ini telah menggunakan reka bentuk kajian kes. Seramai tujuh orang pelajar yang mengalami gagguan seksual telah dijadikan sebagai pese...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Proceedings |
Language: | English English |
Published: |
Faculty of Psychology and Education, UMS
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41185/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41185/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41185/ https://sites.google.com/ums.edu.my/icicp2023/home |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ums.eprints.41185 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.411852024-10-01T02:42:04Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41185/ Dimensi dan kesan gangguan seksual pelajar university Asyira Mutalip Nur Iqram Syafiqah Roslan @ Rusalan Syafiqah Syahirah Johanis @ David Muhammad Idris Bullare @ Bahari LB2300-2430 Higher education LC251-951 Moral and religious education Tujuan kajian ini dijalankan untuk memahami dimensi gangguan seksual dan juga kesan yang diperoleh daripada gangguan seksual dalam kalangan pelajar universiti. Kajian ini telah menggunakan reka bentuk kajian kes. Seramai tujuh orang pelajar yang mengalami gagguan seksual telah dijadikan sebagai peserta kajian. Data yang telah dikumpul telah dianalisis dengan menggunakan analisis tematik. Sebanyak empat tema keseluruhan bagi kesan gangguan seksual yang dirasai oleh mangsa gangguan seksual pelajar universiti. Antara tema bagi dimensi gangguan seksual yang telah dibentuk ialah (a) gangguan dari segi lisan, bukan lisan, visual dan perbuatan, (b) tingkah laku yang mengganggu emosi dan mental, (c) perbuatan yang menyebabkan orang lain tidak selesa, dan (d) perlakuan lucah yang tidak direlakan. Seterusnya, tema bagi kesan gangguan seksual yang telah dikenal pasti ialah (a) trauma, (b) takut terhadap peristiwa yang lalu, (c) kesan emosi marah, dan (d) kemurungan. Kajian ini membolehkan golongan mahasiswa, golongan pendidik, institusi keluarga dan masyarakat memahami mengenai dimensi dan kesan gangguan seksual. Selain itu, kajian ini diharapkan dapat memberi gambaran awal berkaitan isu gangguan seksual terutama mangsa yang terlibat dalam masalah gangguan seksual. Langkah dan cabaran yang dihadapi dan turut dibincangkan di akhir penulisan ini untuk pengkaji di masa yang akan datang dapat menjalankan kajian dalam bidang psikologi khususnya isu yang berkaitan dengan gangguan seksual pelajar universiti. Faculty of Psychology and Education, UMS 2023 Proceedings PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41185/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41185/2/FULL%20TEXT.pdf Asyira Mutalip and Nur Iqram Syafiqah Roslan @ Rusalan and Syafiqah Syahirah Johanis @ David and Muhammad Idris Bullare @ Bahari (2023) Dimensi dan kesan gangguan seksual pelajar university. https://sites.google.com/ums.edu.my/icicp2023/home |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
LB2300-2430 Higher education LC251-951 Moral and religious education |
spellingShingle |
LB2300-2430 Higher education LC251-951 Moral and religious education Asyira Mutalip Nur Iqram Syafiqah Roslan @ Rusalan Syafiqah Syahirah Johanis @ David Muhammad Idris Bullare @ Bahari Dimensi dan kesan gangguan seksual pelajar university |
description |
Tujuan kajian ini dijalankan untuk memahami dimensi gangguan seksual dan juga kesan yang diperoleh daripada gangguan seksual dalam kalangan pelajar universiti. Kajian ini telah menggunakan reka bentuk kajian kes. Seramai tujuh orang pelajar yang mengalami gagguan seksual telah dijadikan sebagai peserta kajian. Data yang telah dikumpul telah dianalisis dengan menggunakan analisis tematik. Sebanyak empat tema keseluruhan bagi kesan gangguan seksual yang dirasai oleh mangsa gangguan seksual pelajar universiti. Antara tema bagi dimensi gangguan seksual yang telah dibentuk ialah (a) gangguan dari segi lisan, bukan lisan, visual dan perbuatan, (b) tingkah laku yang mengganggu emosi dan mental, (c) perbuatan yang menyebabkan orang lain tidak selesa, dan (d) perlakuan lucah yang tidak direlakan. Seterusnya, tema bagi kesan gangguan seksual yang telah dikenal pasti ialah (a) trauma, (b) takut terhadap peristiwa yang lalu, (c) kesan emosi marah, dan (d) kemurungan. Kajian ini membolehkan golongan mahasiswa, golongan pendidik, institusi keluarga dan masyarakat memahami mengenai dimensi dan kesan gangguan seksual. Selain itu, kajian ini diharapkan dapat memberi gambaran awal berkaitan isu gangguan seksual terutama mangsa yang terlibat dalam masalah gangguan seksual. Langkah dan cabaran yang dihadapi dan turut dibincangkan di akhir penulisan ini untuk pengkaji di masa yang akan datang dapat menjalankan kajian dalam bidang psikologi khususnya isu yang berkaitan dengan gangguan seksual pelajar universiti. |
format |
Proceedings |
author |
Asyira Mutalip Nur Iqram Syafiqah Roslan @ Rusalan Syafiqah Syahirah Johanis @ David Muhammad Idris Bullare @ Bahari |
author_facet |
Asyira Mutalip Nur Iqram Syafiqah Roslan @ Rusalan Syafiqah Syahirah Johanis @ David Muhammad Idris Bullare @ Bahari |
author_sort |
Asyira Mutalip |
title |
Dimensi dan kesan gangguan seksual pelajar university |
title_short |
Dimensi dan kesan gangguan seksual pelajar university |
title_full |
Dimensi dan kesan gangguan seksual pelajar university |
title_fullStr |
Dimensi dan kesan gangguan seksual pelajar university |
title_full_unstemmed |
Dimensi dan kesan gangguan seksual pelajar university |
title_sort |
dimensi dan kesan gangguan seksual pelajar university |
publisher |
Faculty of Psychology and Education, UMS |
publishDate |
2023 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41185/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41185/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41185/ https://sites.google.com/ums.edu.my/icicp2023/home |
_version_ |
1814049430036283392 |
score |
13.211869 |