Dimensi dan kesan gangguan seksual pelajar university

Tujuan kajian ini dijalankan untuk memahami dimensi gangguan seksual dan juga kesan yang diperoleh daripada gangguan seksual dalam kalangan pelajar universiti. Kajian ini telah menggunakan reka bentuk kajian kes. Seramai tujuh orang pelajar yang mengalami gagguan seksual telah dijadikan sebagai pese...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Asyira Mutalip, Nur Iqram Syafiqah Roslan @ Rusalan, Syafiqah Syahirah Johanis @ David, Muhammad Idris Bullare @ Bahari
Format: Proceedings
Language:English
English
Published: Faculty of Psychology and Education, UMS 2023
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41185/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41185/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41185/
https://sites.google.com/ums.edu.my/icicp2023/home
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.41185
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.411852024-10-01T02:42:04Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41185/ Dimensi dan kesan gangguan seksual pelajar university Asyira Mutalip Nur Iqram Syafiqah Roslan @ Rusalan Syafiqah Syahirah Johanis @ David Muhammad Idris Bullare @ Bahari LB2300-2430 Higher education LC251-951 Moral and religious education Tujuan kajian ini dijalankan untuk memahami dimensi gangguan seksual dan juga kesan yang diperoleh daripada gangguan seksual dalam kalangan pelajar universiti. Kajian ini telah menggunakan reka bentuk kajian kes. Seramai tujuh orang pelajar yang mengalami gagguan seksual telah dijadikan sebagai peserta kajian. Data yang telah dikumpul telah dianalisis dengan menggunakan analisis tematik. Sebanyak empat tema keseluruhan bagi kesan gangguan seksual yang dirasai oleh mangsa gangguan seksual pelajar universiti. Antara tema bagi dimensi gangguan seksual yang telah dibentuk ialah (a) gangguan dari segi lisan, bukan lisan, visual dan perbuatan, (b) tingkah laku yang mengganggu emosi dan mental, (c) perbuatan yang menyebabkan orang lain tidak selesa, dan (d) perlakuan lucah yang tidak direlakan. Seterusnya, tema bagi kesan gangguan seksual yang telah dikenal pasti ialah (a) trauma, (b) takut terhadap peristiwa yang lalu, (c) kesan emosi marah, dan (d) kemurungan. Kajian ini membolehkan golongan mahasiswa, golongan pendidik, institusi keluarga dan masyarakat memahami mengenai dimensi dan kesan gangguan seksual. Selain itu, kajian ini diharapkan dapat memberi gambaran awal berkaitan isu gangguan seksual terutama mangsa yang terlibat dalam masalah gangguan seksual. Langkah dan cabaran yang dihadapi dan turut dibincangkan di akhir penulisan ini untuk pengkaji di masa yang akan datang dapat menjalankan kajian dalam bidang psikologi khususnya isu yang berkaitan dengan gangguan seksual pelajar universiti. Faculty of Psychology and Education, UMS 2023 Proceedings PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41185/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41185/2/FULL%20TEXT.pdf Asyira Mutalip and Nur Iqram Syafiqah Roslan @ Rusalan and Syafiqah Syahirah Johanis @ David and Muhammad Idris Bullare @ Bahari (2023) Dimensi dan kesan gangguan seksual pelajar university. https://sites.google.com/ums.edu.my/icicp2023/home
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB2300-2430 Higher education
LC251-951 Moral and religious education
spellingShingle LB2300-2430 Higher education
LC251-951 Moral and religious education
Asyira Mutalip
Nur Iqram Syafiqah Roslan @ Rusalan
Syafiqah Syahirah Johanis @ David
Muhammad Idris Bullare @ Bahari
Dimensi dan kesan gangguan seksual pelajar university
description Tujuan kajian ini dijalankan untuk memahami dimensi gangguan seksual dan juga kesan yang diperoleh daripada gangguan seksual dalam kalangan pelajar universiti. Kajian ini telah menggunakan reka bentuk kajian kes. Seramai tujuh orang pelajar yang mengalami gagguan seksual telah dijadikan sebagai peserta kajian. Data yang telah dikumpul telah dianalisis dengan menggunakan analisis tematik. Sebanyak empat tema keseluruhan bagi kesan gangguan seksual yang dirasai oleh mangsa gangguan seksual pelajar universiti. Antara tema bagi dimensi gangguan seksual yang telah dibentuk ialah (a) gangguan dari segi lisan, bukan lisan, visual dan perbuatan, (b) tingkah laku yang mengganggu emosi dan mental, (c) perbuatan yang menyebabkan orang lain tidak selesa, dan (d) perlakuan lucah yang tidak direlakan. Seterusnya, tema bagi kesan gangguan seksual yang telah dikenal pasti ialah (a) trauma, (b) takut terhadap peristiwa yang lalu, (c) kesan emosi marah, dan (d) kemurungan. Kajian ini membolehkan golongan mahasiswa, golongan pendidik, institusi keluarga dan masyarakat memahami mengenai dimensi dan kesan gangguan seksual. Selain itu, kajian ini diharapkan dapat memberi gambaran awal berkaitan isu gangguan seksual terutama mangsa yang terlibat dalam masalah gangguan seksual. Langkah dan cabaran yang dihadapi dan turut dibincangkan di akhir penulisan ini untuk pengkaji di masa yang akan datang dapat menjalankan kajian dalam bidang psikologi khususnya isu yang berkaitan dengan gangguan seksual pelajar universiti.
format Proceedings
author Asyira Mutalip
Nur Iqram Syafiqah Roslan @ Rusalan
Syafiqah Syahirah Johanis @ David
Muhammad Idris Bullare @ Bahari
author_facet Asyira Mutalip
Nur Iqram Syafiqah Roslan @ Rusalan
Syafiqah Syahirah Johanis @ David
Muhammad Idris Bullare @ Bahari
author_sort Asyira Mutalip
title Dimensi dan kesan gangguan seksual pelajar university
title_short Dimensi dan kesan gangguan seksual pelajar university
title_full Dimensi dan kesan gangguan seksual pelajar university
title_fullStr Dimensi dan kesan gangguan seksual pelajar university
title_full_unstemmed Dimensi dan kesan gangguan seksual pelajar university
title_sort dimensi dan kesan gangguan seksual pelajar university
publisher Faculty of Psychology and Education, UMS
publishDate 2023
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41185/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41185/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41185/
https://sites.google.com/ums.edu.my/icicp2023/home
_version_ 1814049430036283392
score 13.211869