Kaedah humor dalam pengajaran oleh guru bahasa melayu di sekolah rendah: satu kajian fenomenologi

Penyelidikan ini adalah mengenai kaedah humor dalam pengajaran guru Bahasa Melayu di Sekolah Rendah. Pendekatan kajian yang digunakan adalah menggunakan kajian kualitatif. Manakala reka bentuk kajian adalah fenomenologikal. Instrumen yang digunakan dalam melaksanakan pengumpulan data adalah temu bua...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hafifi H. Horace, Musirin Mosin
Format: Article
Language:English
English
Published: MJSSH 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41102/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41102/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41102/
https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i7.884
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.41102
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.411022024-09-27T00:39:35Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41102/ Kaedah humor dalam pengajaran oleh guru bahasa melayu di sekolah rendah: satu kajian fenomenologi Hafifi H. Horace Musirin Mosin L7-991 Education (General) LB1501-1547 Primary education Penyelidikan ini adalah mengenai kaedah humor dalam pengajaran guru Bahasa Melayu di Sekolah Rendah. Pendekatan kajian yang digunakan adalah menggunakan kajian kualitatif. Manakala reka bentuk kajian adalah fenomenologikal. Instrumen yang digunakan dalam melaksanakan pengumpulan data adalah temu bual separa berstruktur, rakaman audio pengajaran dan analisis dokumen. Pemilihan peserta kajian seramai empat orang adalah secara bertujuan dan berdasarkan kriteria humor yang ditentukan oleh penyelidikan berpandukan kajian-kajian lepas mengenai humor dalam pengajaran. Analisis data telah dilaksanakan dengan menggunakan analisis tematik. Tema-tema yang dihasilkan adalah berdasarkan pengulangan elemen berdasarkan data yang diperoleh melalui hasil analisis dapatan daripada data verbatim para peserta kajian. Hasil kajian menunjukkan bahawa kaedah humor dalam pengajaran oleh peserta kajian adalah sesuai dengan konteks pengajaran Bahasa Melayu dan juga kepada para murid dalam suasana Pengajaran dan Pemudahancaraan Bahasa Melayu. Tema yang muncul daripada elemen dan kategori yang dihimpunkan ialah terdiri daripada tiga tema iaitu kaedah humor secara komunikasi, kaedah humor menggunakan bahan dan kaedah humor secara variasi pengajaran. Kesimpulannya, para peserta kajian menggunakan humor yang bersesuaian dan boleh diterima oleh murid di sekolah rendah. Kaedah humor yang digunakan juga adalah seiring dengan konsep pembelajaran menyeronokkan serta kaedah didik hibur yang ditekankan dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah bagi mata pelajaran Bahasa Melayu. Justeru, dapatan yang diperoleh daripada penyelidikan ini adalah diharapkan untuk dicadangkan sebagai satu panduan pengajaran penggunaan humor dalam pengajaran oleh guru Bahasa Melayu di sekolah rendah bermula daripada pendedahan di peringkat Jabatan Pelajaran Negeri seterusnya di peringkat Pejabat Pendidikan Daerah dan latihan dalaman di peringkat sekolah rendah kelak. MJSSH 2021 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41102/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41102/2/FULL%20TEXT.pdf Hafifi H. Horace and Musirin Mosin (2021) Kaedah humor dalam pengajaran oleh guru bahasa melayu di sekolah rendah: satu kajian fenomenologi. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6. pp. 63-70. https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i7.884
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic L7-991 Education (General)
LB1501-1547 Primary education
spellingShingle L7-991 Education (General)
LB1501-1547 Primary education
Hafifi H. Horace
Musirin Mosin
Kaedah humor dalam pengajaran oleh guru bahasa melayu di sekolah rendah: satu kajian fenomenologi
description Penyelidikan ini adalah mengenai kaedah humor dalam pengajaran guru Bahasa Melayu di Sekolah Rendah. Pendekatan kajian yang digunakan adalah menggunakan kajian kualitatif. Manakala reka bentuk kajian adalah fenomenologikal. Instrumen yang digunakan dalam melaksanakan pengumpulan data adalah temu bual separa berstruktur, rakaman audio pengajaran dan analisis dokumen. Pemilihan peserta kajian seramai empat orang adalah secara bertujuan dan berdasarkan kriteria humor yang ditentukan oleh penyelidikan berpandukan kajian-kajian lepas mengenai humor dalam pengajaran. Analisis data telah dilaksanakan dengan menggunakan analisis tematik. Tema-tema yang dihasilkan adalah berdasarkan pengulangan elemen berdasarkan data yang diperoleh melalui hasil analisis dapatan daripada data verbatim para peserta kajian. Hasil kajian menunjukkan bahawa kaedah humor dalam pengajaran oleh peserta kajian adalah sesuai dengan konteks pengajaran Bahasa Melayu dan juga kepada para murid dalam suasana Pengajaran dan Pemudahancaraan Bahasa Melayu. Tema yang muncul daripada elemen dan kategori yang dihimpunkan ialah terdiri daripada tiga tema iaitu kaedah humor secara komunikasi, kaedah humor menggunakan bahan dan kaedah humor secara variasi pengajaran. Kesimpulannya, para peserta kajian menggunakan humor yang bersesuaian dan boleh diterima oleh murid di sekolah rendah. Kaedah humor yang digunakan juga adalah seiring dengan konsep pembelajaran menyeronokkan serta kaedah didik hibur yang ditekankan dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah bagi mata pelajaran Bahasa Melayu. Justeru, dapatan yang diperoleh daripada penyelidikan ini adalah diharapkan untuk dicadangkan sebagai satu panduan pengajaran penggunaan humor dalam pengajaran oleh guru Bahasa Melayu di sekolah rendah bermula daripada pendedahan di peringkat Jabatan Pelajaran Negeri seterusnya di peringkat Pejabat Pendidikan Daerah dan latihan dalaman di peringkat sekolah rendah kelak.
format Article
author Hafifi H. Horace
Musirin Mosin
author_facet Hafifi H. Horace
Musirin Mosin
author_sort Hafifi H. Horace
title Kaedah humor dalam pengajaran oleh guru bahasa melayu di sekolah rendah: satu kajian fenomenologi
title_short Kaedah humor dalam pengajaran oleh guru bahasa melayu di sekolah rendah: satu kajian fenomenologi
title_full Kaedah humor dalam pengajaran oleh guru bahasa melayu di sekolah rendah: satu kajian fenomenologi
title_fullStr Kaedah humor dalam pengajaran oleh guru bahasa melayu di sekolah rendah: satu kajian fenomenologi
title_full_unstemmed Kaedah humor dalam pengajaran oleh guru bahasa melayu di sekolah rendah: satu kajian fenomenologi
title_sort kaedah humor dalam pengajaran oleh guru bahasa melayu di sekolah rendah: satu kajian fenomenologi
publisher MJSSH
publishDate 2021
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41102/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41102/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41102/
https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i7.884
_version_ 1811684209361682432
score 13.2014675