Pengaruh strategi pembelajaraan bahasa terhadap pencapaian mata pelajaran Bahasa Melayu pelajar sekolah menengah luar bandar di Sabah

Kajian strategi pembelajaran Bahasa Melayu di Malaysia secara umumnya dan di negeri Sabah secara khususnya masih sedikit. Justeru, kajian ini bertujuan untuk menyelidik tentang penggunaan strategi pembelajaran bahasa dalam kalangan pelajar sekolah menengah luar bandar di negeri Sabah semasa mempelaj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Jailani Idris
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40587/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40587/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40587/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian strategi pembelajaran Bahasa Melayu di Malaysia secara umumnya dan di negeri Sabah secara khususnya masih sedikit. Justeru, kajian ini bertujuan untuk menyelidik tentang penggunaan strategi pembelajaran bahasa dalam kalangan pelajar sekolah menengah luar bandar di negeri Sabah semasa mempelajari Bahasa Melayu di dalam kelas. Secara khususnya, kajian ini bertujuan untuk mengkaji jenis dan tahap penggunaan strategi pembelajaran bahasa, pola dan perbezaan penggunaan strategi pembelajaran bahasa berdasarkan tahap pencapaian pelajar, hubungan dan pengaruh penggunaan strategi pembelajaran bahasa dengan tahap pencapaian mata pelajaran Bahasa Melayu. Seramai 472 orang pelajar daripada sekolah menengah luar bandar di lima bahagian negeri Sabah telah dipilih menggunakan teknik pensampelan rawak berstrata. Penyelidik menjadikan instrumen soal selidik sebagai alat kajian utama untuk mengumpul maklumat tentang penggunaan strategi pembelajaran bahasa. Soal selidik tersebut terdiri daripada lima bahagian, iaitu Bahagian A merupakan latar belakang responden dan Bahagian B, C, D dan E merupakan item soalan tentang SPBM dalam aspek SPBD, SPBT, SPBB dan SPBTs. Dapatan kajian menunjukkan bahawa para pelajar menggunakan SPBM secara keseluruhannya pada tahap sederhana. SPBD merupakan strategi yang paling kerap digunakan. Secara umumnya, pelajar berpencapaian tinggi lebih kerap dan banyak menggunakan SPBM berbanding kumpulan tahap pencapaian lain. Keputusan analisis ANOVA pula memperlihatkan terdapat perbezaan signifikan pada penggunaan SPBM berdasarkan kumpulan tahap pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu. Ujian Korelasi Pearson menunjukkan terdapat korelasi signifikan yang positif antara strategi pembelajaran bahasa dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu. Hasil Analisis Regresi Berganda pula menunjukkan bahawa SPBM dalam aspek SPBD dan SPBTs merupakan dua strategi pembelajaran bahasa yang menyumbang secara signifikan terhadap pencapaian, manakala SPBM dalam aspek SPBB dan SPBT pula tidak memberi sumbangan yang signifikan terhadap pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu. Hasil daripada kajian ini diharapkan mampu memberi implikasi teori dan pedagogi terhadap bidang strategi pembelajaran Bahasa Melayu serta dapat memberi sumbangan ke arah meningkatkan pencapaian mata pelajaran Bahasa Melayu di Malaysia.