Penyebatian elemen-elemen asas keusahawanan melalui pbpp dalam kalangan pelajar perdagangan tingkatan empat

Pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek perniagaan (PBPP) dalam kajian ini mengintegrasikan strategi REACT Crawford (2001) dengan melaksanakan program- program seperti ceramahan keusahawanan, kajian pemasaran, rancangan perniagaan dan aktiviti perniagaan. Tujuan kajian ini adalah menyebatikan ele...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Cheng, Tsen Lui
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 0206
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40500/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40500/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40500/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.40500
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.405002024-08-15T02:44:41Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40500/ Penyebatian elemen-elemen asas keusahawanan melalui pbpp dalam kalangan pelajar perdagangan tingkatan empat Cheng, Tsen Lui LB1603-1696.6 Secondary education. High schools Pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek perniagaan (PBPP) dalam kajian ini mengintegrasikan strategi REACT Crawford (2001) dengan melaksanakan program- program seperti ceramahan keusahawanan, kajian pemasaran, rancangan perniagaan dan aktiviti perniagaan. Tujuan kajian ini adalah menyebatikan elemen- elemen asas keusahawanan semasa pelaksanaan PBPP. Pelaksanaan PBPP melibatkan sembilan orang pelajar Perdagangan tingkatan 4 di sebuah sekolah menengah harian di negeri Sabah. Persampelan bertujuan digunakan. Reka bentuk kajian menggunakan pendekatan kualitatif dengan strategi kajian kes dan fenomenologi. Teknik pengumpulan data ialah temu bual, pemerhatian dan analisis dokumen. Data-data yang diperolehi dianalisis secara manual dengan menggunakan teknik analisis sesama kes (within-case analysis) sebelum dianalisis semula secara bersilang kes (cross-case analysis). Data dianalisis mengikut tematik (thematic analysis) bagi mengenal pasti kategori dan tema dalam data. Selain itu, penyelidik dan tiga orang guru dalam bidang Teknik dan Vokasional bekerjasama membantu menjayakan program-program PBPP kajian ini. Triangulasi data dilakukan menerusi sembilan orang pelajar dan maklum balas tiga orang guru yang berperanan sebagai fasilitator. Di samping itu, data-data juga daripada temu bual, pemerhatian dan analisis dokumen. Dapatan kajian mendapati pelaksanaan PBPP telah menyebatikan pengalaman asas keusahawanan, pembangunan kompetensi keusahawanan dan muncul kecenderungan pelajar terhadap kerjaya keusahawanan. Penyebatian elemen-elemen asas keusahawanan ini memperlihatkan implikasi kepada inovasi dalam kurikulum Perdagangan dan penambahbaikan amalan pedagogi guru dengan menggunakan pengajaran berpusatkan pelajar. Pelajar-pelajar melibatkan diri secara aktif dan koperatif dalam kumpulan untuk menyelesaikan masalah perniagaan dalam konteks sebenar. Ini menimbulkan kecenderungan pelajar-pelajar terhadap kerjaya keusahawanan. Kajian ini telah menyumbang sebuah model penyebatian elemen-elemen asas keusahawanan dalam mata pelajaran Perdagangan di peringkat sekolah menengah. Kajian lanjutan dicadangkan mempelbagaikan strategi pelaksanaan PBPP dengan pelajar Perdagangan daripada aliran KHB yang berbeza. Pelaksanaan PBPP juga dicadangkan agar dapat dikembangkan ke peringkat Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) untuk penyebatian elemen-elemen asas keusahawanan dalam persekitaran yang berbeza. Selain itu, pendekatan kuantitatif boleh digunakan untuk memperluaskan skop kajian menerusi soal selidik ke sekolah-sekolah menengah lain di negeri Sabah. 0206 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40500/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40500/2/FULLTEXT.pdf Cheng, Tsen Lui (0206) Penyebatian elemen-elemen asas keusahawanan melalui pbpp dalam kalangan pelajar perdagangan tingkatan empat. Doctoral thesis, Universiti Malaysia Sabah.
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
spellingShingle LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
Cheng, Tsen Lui
Penyebatian elemen-elemen asas keusahawanan melalui pbpp dalam kalangan pelajar perdagangan tingkatan empat
description Pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek perniagaan (PBPP) dalam kajian ini mengintegrasikan strategi REACT Crawford (2001) dengan melaksanakan program- program seperti ceramahan keusahawanan, kajian pemasaran, rancangan perniagaan dan aktiviti perniagaan. Tujuan kajian ini adalah menyebatikan elemen- elemen asas keusahawanan semasa pelaksanaan PBPP. Pelaksanaan PBPP melibatkan sembilan orang pelajar Perdagangan tingkatan 4 di sebuah sekolah menengah harian di negeri Sabah. Persampelan bertujuan digunakan. Reka bentuk kajian menggunakan pendekatan kualitatif dengan strategi kajian kes dan fenomenologi. Teknik pengumpulan data ialah temu bual, pemerhatian dan analisis dokumen. Data-data yang diperolehi dianalisis secara manual dengan menggunakan teknik analisis sesama kes (within-case analysis) sebelum dianalisis semula secara bersilang kes (cross-case analysis). Data dianalisis mengikut tematik (thematic analysis) bagi mengenal pasti kategori dan tema dalam data. Selain itu, penyelidik dan tiga orang guru dalam bidang Teknik dan Vokasional bekerjasama membantu menjayakan program-program PBPP kajian ini. Triangulasi data dilakukan menerusi sembilan orang pelajar dan maklum balas tiga orang guru yang berperanan sebagai fasilitator. Di samping itu, data-data juga daripada temu bual, pemerhatian dan analisis dokumen. Dapatan kajian mendapati pelaksanaan PBPP telah menyebatikan pengalaman asas keusahawanan, pembangunan kompetensi keusahawanan dan muncul kecenderungan pelajar terhadap kerjaya keusahawanan. Penyebatian elemen-elemen asas keusahawanan ini memperlihatkan implikasi kepada inovasi dalam kurikulum Perdagangan dan penambahbaikan amalan pedagogi guru dengan menggunakan pengajaran berpusatkan pelajar. Pelajar-pelajar melibatkan diri secara aktif dan koperatif dalam kumpulan untuk menyelesaikan masalah perniagaan dalam konteks sebenar. Ini menimbulkan kecenderungan pelajar-pelajar terhadap kerjaya keusahawanan. Kajian ini telah menyumbang sebuah model penyebatian elemen-elemen asas keusahawanan dalam mata pelajaran Perdagangan di peringkat sekolah menengah. Kajian lanjutan dicadangkan mempelbagaikan strategi pelaksanaan PBPP dengan pelajar Perdagangan daripada aliran KHB yang berbeza. Pelaksanaan PBPP juga dicadangkan agar dapat dikembangkan ke peringkat Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) untuk penyebatian elemen-elemen asas keusahawanan dalam persekitaran yang berbeza. Selain itu, pendekatan kuantitatif boleh digunakan untuk memperluaskan skop kajian menerusi soal selidik ke sekolah-sekolah menengah lain di negeri Sabah.
format Thesis
author Cheng, Tsen Lui
author_facet Cheng, Tsen Lui
author_sort Cheng, Tsen Lui
title Penyebatian elemen-elemen asas keusahawanan melalui pbpp dalam kalangan pelajar perdagangan tingkatan empat
title_short Penyebatian elemen-elemen asas keusahawanan melalui pbpp dalam kalangan pelajar perdagangan tingkatan empat
title_full Penyebatian elemen-elemen asas keusahawanan melalui pbpp dalam kalangan pelajar perdagangan tingkatan empat
title_fullStr Penyebatian elemen-elemen asas keusahawanan melalui pbpp dalam kalangan pelajar perdagangan tingkatan empat
title_full_unstemmed Penyebatian elemen-elemen asas keusahawanan melalui pbpp dalam kalangan pelajar perdagangan tingkatan empat
title_sort penyebatian elemen-elemen asas keusahawanan melalui pbpp dalam kalangan pelajar perdagangan tingkatan empat
publishDate 0206
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40500/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40500/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40500/
_version_ 1809140075304321024
score 13.19449