Penggunaan model mefots dalam meningkatkan pencapaian subtopik mekanisme fotosintesis sekolah luar bandar di Sandakan
Kajian berbentuk kuasi-eksperimen ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan Model MeFots dalam meningkatkan pencapaian subtopik Mekanisme Fotosintesis khususnya di sekolah luar bandar. Model ini merupakan bahan bantu mengajar yang bertindak sebagai rawatan didasari oleh dua teori pembelajaran da...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39434/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39434/2/FULLTEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39434/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian berbentuk kuasi-eksperimen ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan Model MeFots dalam meningkatkan pencapaian subtopik Mekanisme Fotosintesis khususnya di sekolah luar bandar. Model ini merupakan bahan bantu mengajar yang bertindak sebagai rawatan didasari oleh dua teori pembelajaran dan satu model pengajaran dan pembelajaran. Sampel kajian adalah pelajar tingkatan empat aliran Sains daripada sebuah sekolah luar bandar di Sandakan. Instrumen kajian iaitu ujian pencapaian (ujian pra-pasca) akan dianalisis menggunakan analisis ANCOVA bagi menguji hipotesis nol. Peningkatan pencapaian murid dalam ujian pasca berbanding ujian pra selepas menggunakan Model MeFots menunjukkan bahawa murid telah memahami subtopik yang dikaji dengan lebih baik lagi. Dapatan kajian membuktikan perlunya penggunaan bahan bantu mengajar semasa proses PdP berlangsung untuk memudahkan pemahaman mereka terhadap konsep yang abstrak khususnya bagi mata pelajaran Biologi. |
---|