Strategi Penyesuaian Akademik dalam kalangan Guru Pelatih OKU Penglihatan Di Sebuah Institut Pendidikan Guru

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti strategi penyesuaian akademik dalam kalangan guru pelatih Orang Kurang Upaya (OKU) penglihatan di sebuah Institut Pendidikan Guru. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian kes. Teknik persampelan bertujuan digunakan yang melibatkan lima orang peserta kajian...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Arman Ab Sani, Muhammad Idris bin Bullare @ Bahari, Peter Voo Su Kiong
Format: Article
Language:English
English
Published: Universiti islam Melaka 2023
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39225/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39225/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39225/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.39225
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.392252024-07-19T08:13:20Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39225/ Strategi Penyesuaian Akademik dalam kalangan Guru Pelatih OKU Penglihatan Di Sebuah Institut Pendidikan Guru Arman Ab Sani Muhammad Idris bin Bullare @ Bahari Peter Voo Su Kiong LG173 Malaysia LG21-961 Individual institutions Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti strategi penyesuaian akademik dalam kalangan guru pelatih Orang Kurang Upaya (OKU) penglihatan di sebuah Institut Pendidikan Guru. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian kes. Teknik persampelan bertujuan digunakan yang melibatkan lima orang peserta kajian yang merupakan guru pelatih OKU penglihatan di sebuah Institut Pendidikan Guru. Alat kajian yang digunakan ialah temu bual tidak berstruktur. Dalam menganalisis data yang dikumpul, pengkaji menggunakan pengkajian kualitatif deskriptif iaitu proses menganalisis data daripada temu bual yang telah dibuat Dapatan kajian menjawab persoalan kajian yang dikemukakan iaitu apakah strategi dalam menghadapi penyesuaian akademik dalam kalangan guru pelatih OKU penglihatan di Institut Pendidikan Guru. Antara strategi penyesuaian akademik yang dikenalpasti dalam kalangan siswa guru pelatih OKU penglihatan ini ialah daya tindak, efikasi kendiri dan gaya mengatasi. Beberapa cadangan perlu diambil kira iaitu peranan IPGM dan IPGK dalam membantu guru pelatih OKU penglihatan dalam penyediaan kemudahan, perancangan dan perlaksanaan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan untuk membantu dalam strategi penyesuaian akademik mereka. Universiti islam Melaka 2023 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39225/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39225/2/FULL%20TEXT.pdf Arman Ab Sani and Muhammad Idris bin Bullare @ Bahari and Peter Voo Su Kiong (2023) Strategi Penyesuaian Akademik dalam kalangan Guru Pelatih OKU Penglihatan Di Sebuah Institut Pendidikan Guru. JURNAL ILMI, 13 (1). pp. 1-9. ISSN 1823-9102
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LG173 Malaysia
LG21-961 Individual institutions
spellingShingle LG173 Malaysia
LG21-961 Individual institutions
Arman Ab Sani
Muhammad Idris bin Bullare @ Bahari
Peter Voo Su Kiong
Strategi Penyesuaian Akademik dalam kalangan Guru Pelatih OKU Penglihatan Di Sebuah Institut Pendidikan Guru
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti strategi penyesuaian akademik dalam kalangan guru pelatih Orang Kurang Upaya (OKU) penglihatan di sebuah Institut Pendidikan Guru. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian kes. Teknik persampelan bertujuan digunakan yang melibatkan lima orang peserta kajian yang merupakan guru pelatih OKU penglihatan di sebuah Institut Pendidikan Guru. Alat kajian yang digunakan ialah temu bual tidak berstruktur. Dalam menganalisis data yang dikumpul, pengkaji menggunakan pengkajian kualitatif deskriptif iaitu proses menganalisis data daripada temu bual yang telah dibuat Dapatan kajian menjawab persoalan kajian yang dikemukakan iaitu apakah strategi dalam menghadapi penyesuaian akademik dalam kalangan guru pelatih OKU penglihatan di Institut Pendidikan Guru. Antara strategi penyesuaian akademik yang dikenalpasti dalam kalangan siswa guru pelatih OKU penglihatan ini ialah daya tindak, efikasi kendiri dan gaya mengatasi. Beberapa cadangan perlu diambil kira iaitu peranan IPGM dan IPGK dalam membantu guru pelatih OKU penglihatan dalam penyediaan kemudahan, perancangan dan perlaksanaan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan untuk membantu dalam strategi penyesuaian akademik mereka.
format Article
author Arman Ab Sani
Muhammad Idris bin Bullare @ Bahari
Peter Voo Su Kiong
author_facet Arman Ab Sani
Muhammad Idris bin Bullare @ Bahari
Peter Voo Su Kiong
author_sort Arman Ab Sani
title Strategi Penyesuaian Akademik dalam kalangan Guru Pelatih OKU Penglihatan Di Sebuah Institut Pendidikan Guru
title_short Strategi Penyesuaian Akademik dalam kalangan Guru Pelatih OKU Penglihatan Di Sebuah Institut Pendidikan Guru
title_full Strategi Penyesuaian Akademik dalam kalangan Guru Pelatih OKU Penglihatan Di Sebuah Institut Pendidikan Guru
title_fullStr Strategi Penyesuaian Akademik dalam kalangan Guru Pelatih OKU Penglihatan Di Sebuah Institut Pendidikan Guru
title_full_unstemmed Strategi Penyesuaian Akademik dalam kalangan Guru Pelatih OKU Penglihatan Di Sebuah Institut Pendidikan Guru
title_sort strategi penyesuaian akademik dalam kalangan guru pelatih oku penglihatan di sebuah institut pendidikan guru
publisher Universiti islam Melaka
publishDate 2023
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39225/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39225/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39225/
_version_ 1805887935404310528
score 13.18916