Rekabentuk seni arca mercutanda dalam masyarakat tempatan di Sabah

Pelbagai objek wujud dalam ruang di sekeliling kita secara semula jadi ataupun buatan manusia. Kebanyakan objek ini mempunyai ciri-ciri tersendiri dengan adanya ikon-ikon yang terkandung di dalamnya. Arca mercutanda merupakan salah satu objek yang mempunyai ikon yang tersendiri, lazimnya berkait rap...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rohasmezan Hashim
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39151/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39151/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39151/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.39151
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.391512024-07-31T03:47:04Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39151/ Rekabentuk seni arca mercutanda dalam masyarakat tempatan di Sabah Rohasmezan Hashim NB1-50 General Pelbagai objek wujud dalam ruang di sekeliling kita secara semula jadi ataupun buatan manusia. Kebanyakan objek ini mempunyai ciri-ciri tersendiri dengan adanya ikon-ikon yang terkandung di dalamnya. Arca mercutanda merupakan salah satu objek yang mempunyai ikon yang tersendiri, lazimnya berkait rapat dengan budaya ataupun sosio-ekonomi masyarakat setempat. Dalam kajian ini, beberapa arca mercutanda yang terdapat di sekitar Sabah dipilih sebagai bahan kajian. Arca mercutanda dipilih kerana ianya merupakan penanda arah yang penting dan membawa makna tersendiri serta nilai kos pembinaan yang agak besar. Kajian merangkumi merekod dan mendiskripsi arca mercutanda melalui ikon-ikon. Mengklasifikasi ikon dan menganalisis kaitan ikon dengan budaya kehidupan masyarakat setempat. Sebanyak tiga puluh arca mercutanda dipilih dari lima bahagian di negeri Sabah iaitu Bahagian Kudat, Bahagian Pantai Barat Utara, Bahgaian Pendalaman, Bahagian Sandakan, dan Bahagian Tawau. Setiap bahagian pengkaji memilih sebanyak enam arca mercutanda untuk dikaji. Kaedah kualitatif diaplikasi bagi melawat lokasi, merekod dan menghayati arca mercutanda. Bentuk dan makna arca-arca mercutanda ini akan ditafsir dengan menggunakan penggabungan teori ikonografi oleh Erwin Panofsky dengan teori kritikan seni oleh Edmund Burke Feldman. Penggabungan teori ini dipanggil kajian pentaksiran ikon dan pemahaman arca yang terbahagi kepada tiga peringkat. Pertama, kajian diskripsi dan analisis akan dijalankan terhadap fizikal arca mercutanda. Kedua, kajian interpretasi dilakukan bagi mengeluarkan makna budaya yang tersembunyi berdasarkan kajian sebelumnya. Ketiga, kajian pertimbangan oleh pengkaji bagi mengkategorikan arca-arca mercutanda ini sebagai formalisme atau ekspresivisme atau instrumentalisme. Formalisme adalah arca mercu tanda sebagai objek yang mempunyai aspek keindahan dan keharmonian. Ekspresivisme adalah arca mercutanda menjadi objek menyampaikan perasaan dan idea pengarca. Instrumentalisme pula menunjukkan arca mercutanda sebagai alat yang berfungsi dalam konteks institusi, masyarakat dan negara. Dapatan kajian mendapati persamaan gaya, media dan teknik pada hampir keseluruhan arca mercutanda mewujudkan ransangan kebosanan kepada penghayat. Kajian mengklasifikasi jenis arca, jenis objek atau imej, dan ikon. Kajian mendapati arca-arca mercutanda di negeri Sabah mempunyai kaitan dengan budaya iaitu kehidupan masyarakat setempat dari segi ekonomi, politik, generasi dan sistem komunikasi. Kajian merumuskan bahawa tiga puluh arca telah direkod berserta ukuran, gaya, media dan teknik. Arca mercutanda juga telah diklasifikasi ikonnya yang terdiri dari buahbuahan, sayur-sayuran, hidupan marin, binatang atas daratan, manusia, kenderaan laut, alat muzik, alat permainan, pakaian, bumi, dan bentuk abstrak. Arca mercutanda memberi penjelasan tentang sumber ekonomi, makanan tradisi, sejarah kepahlawanan, alat muzik tradisional, alat permainan, dan kenderaan tradisional masyarakat di Sabah. Pengkaji mencadangkan sebelum arca mercutanda didirikan, ia perlulah dirujuk kepada pengarca-pengarca yang berpendidikan formal dan kajian tentang arca perlu diperluaskan bagi menambahkan lagi kajian ilmiahnya di Sabah dan di Malaysia. 2015 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39151/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39151/2/FULLTEXT.pdf Rohasmezan Hashim (2015) Rekabentuk seni arca mercutanda dalam masyarakat tempatan di Sabah. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic NB1-50 General
spellingShingle NB1-50 General
Rohasmezan Hashim
Rekabentuk seni arca mercutanda dalam masyarakat tempatan di Sabah
description Pelbagai objek wujud dalam ruang di sekeliling kita secara semula jadi ataupun buatan manusia. Kebanyakan objek ini mempunyai ciri-ciri tersendiri dengan adanya ikon-ikon yang terkandung di dalamnya. Arca mercutanda merupakan salah satu objek yang mempunyai ikon yang tersendiri, lazimnya berkait rapat dengan budaya ataupun sosio-ekonomi masyarakat setempat. Dalam kajian ini, beberapa arca mercutanda yang terdapat di sekitar Sabah dipilih sebagai bahan kajian. Arca mercutanda dipilih kerana ianya merupakan penanda arah yang penting dan membawa makna tersendiri serta nilai kos pembinaan yang agak besar. Kajian merangkumi merekod dan mendiskripsi arca mercutanda melalui ikon-ikon. Mengklasifikasi ikon dan menganalisis kaitan ikon dengan budaya kehidupan masyarakat setempat. Sebanyak tiga puluh arca mercutanda dipilih dari lima bahagian di negeri Sabah iaitu Bahagian Kudat, Bahagian Pantai Barat Utara, Bahgaian Pendalaman, Bahagian Sandakan, dan Bahagian Tawau. Setiap bahagian pengkaji memilih sebanyak enam arca mercutanda untuk dikaji. Kaedah kualitatif diaplikasi bagi melawat lokasi, merekod dan menghayati arca mercutanda. Bentuk dan makna arca-arca mercutanda ini akan ditafsir dengan menggunakan penggabungan teori ikonografi oleh Erwin Panofsky dengan teori kritikan seni oleh Edmund Burke Feldman. Penggabungan teori ini dipanggil kajian pentaksiran ikon dan pemahaman arca yang terbahagi kepada tiga peringkat. Pertama, kajian diskripsi dan analisis akan dijalankan terhadap fizikal arca mercutanda. Kedua, kajian interpretasi dilakukan bagi mengeluarkan makna budaya yang tersembunyi berdasarkan kajian sebelumnya. Ketiga, kajian pertimbangan oleh pengkaji bagi mengkategorikan arca-arca mercutanda ini sebagai formalisme atau ekspresivisme atau instrumentalisme. Formalisme adalah arca mercu tanda sebagai objek yang mempunyai aspek keindahan dan keharmonian. Ekspresivisme adalah arca mercutanda menjadi objek menyampaikan perasaan dan idea pengarca. Instrumentalisme pula menunjukkan arca mercutanda sebagai alat yang berfungsi dalam konteks institusi, masyarakat dan negara. Dapatan kajian mendapati persamaan gaya, media dan teknik pada hampir keseluruhan arca mercutanda mewujudkan ransangan kebosanan kepada penghayat. Kajian mengklasifikasi jenis arca, jenis objek atau imej, dan ikon. Kajian mendapati arca-arca mercutanda di negeri Sabah mempunyai kaitan dengan budaya iaitu kehidupan masyarakat setempat dari segi ekonomi, politik, generasi dan sistem komunikasi. Kajian merumuskan bahawa tiga puluh arca telah direkod berserta ukuran, gaya, media dan teknik. Arca mercutanda juga telah diklasifikasi ikonnya yang terdiri dari buahbuahan, sayur-sayuran, hidupan marin, binatang atas daratan, manusia, kenderaan laut, alat muzik, alat permainan, pakaian, bumi, dan bentuk abstrak. Arca mercutanda memberi penjelasan tentang sumber ekonomi, makanan tradisi, sejarah kepahlawanan, alat muzik tradisional, alat permainan, dan kenderaan tradisional masyarakat di Sabah. Pengkaji mencadangkan sebelum arca mercutanda didirikan, ia perlulah dirujuk kepada pengarca-pengarca yang berpendidikan formal dan kajian tentang arca perlu diperluaskan bagi menambahkan lagi kajian ilmiahnya di Sabah dan di Malaysia.
format Thesis
author Rohasmezan Hashim
author_facet Rohasmezan Hashim
author_sort Rohasmezan Hashim
title Rekabentuk seni arca mercutanda dalam masyarakat tempatan di Sabah
title_short Rekabentuk seni arca mercutanda dalam masyarakat tempatan di Sabah
title_full Rekabentuk seni arca mercutanda dalam masyarakat tempatan di Sabah
title_fullStr Rekabentuk seni arca mercutanda dalam masyarakat tempatan di Sabah
title_full_unstemmed Rekabentuk seni arca mercutanda dalam masyarakat tempatan di Sabah
title_sort rekabentuk seni arca mercutanda dalam masyarakat tempatan di sabah
publishDate 2015
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39151/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39151/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39151/
_version_ 1806444070630850560
score 13.188404